Chiquita bananen

Discussie in 'Brazilië' gestart door Nordestino, 24 okt 2014.

1. Nordestino

Nordestino New Member

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Al een tijdje proberen de Braziliaanse sinasappel gigant Cutrale en de BR investerings bank Safra samen de bananengigant Chiquita Brands op te kopen.
    Vandaag misschien de uitslag of hun aanbod van US$ 14,50 per Chiquita aandeel geaccepteerd wordt of niet.
    Concurrent is het Ierse bedrijf Fyffes.

2. Nordestino

Nordestino New Member

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Chiquita heeft en mogelijke fusie met de Ierse concurrent Fyffes afgewezen en begint te onderhandelen met het Braziliaanse duo Cutrale/Safra

http://www1.folha.uol.com.br/fsp/poder/192339-chiquita-rejeita-fusao-com-concorrente.shtml

3. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat moeten wij met die informatie?
    Heeft iemand hier wat aan en zo ja, waarom?
    Lijkt me slechts interessant voor een zeer select clubje. Bedrijven gaan steeds vaker van de hand. Dat is niet meer bij te houden voor de doorsnee persoon.

4. Nordestino

Nordestino New Member

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk zijn mijn posts niet voor iedereen bedoeld.
    Je hebt gelijk, dit soort dingen gaat waarschijnlijk het denkraam van de meesten te boven.
    Maar er zijn altijd wel mensen (misschien zelfs wel in Nederland) die nog wat ruimte over hebben om wat informatie op te slaan in hun beperkte hersenen.

Stel je eens voor, een bekende van je breekt z'n nek, morsdood, omdat hij over een bananenschil op straat uitgleed. In Nederland.
    Via het minuscule stickertje op de schil, bleek de dader een Chiquita bananenschil te zijn.

Jij kan dan, wegens de kennis door mij over gebracht, tegen de nabestaanden in Nederland zeggen: "Laat maar aan mij over, de claim, de uiteindelijke dader woont in Brazilie. Ik los dit voor jullie op."

Ander voorbeeld?
    Onder je familie en bekenden vallen slachtoffers door bijv.:

1) Een Burger King hamburger.
    2) Een, Budweiser bier of 12 of 36.
    3) Een extreme dosis Heinz catchup.

Jij weet dan gelijk dat dit nu merken zijn die Braziliaanse eigenaars hebben sinds enkele jaren.
    En bij toeval, al deze drie super-Yankee merken zijn nu Braziliaans.

Slechts een voorbeeld.

5. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    BK en Heinz Braziliaans?
    Jorge Paulo Lemann is Braziliaans ja...

6. henk@jan.com

henk@jan.com New Member

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat denken wij ook.
    Vooral denkend, om de Nederlandse superioriteit met die van Brazilie te vergelijken.

De vliegtuig-industrie.
    De "kleinere" toestellen.
    Fokker sprak volgens jullie "een woordje mee" wat betreft de sales en de kwaliteit.
    De "TOP".

De Braziliaanse Embraer was een 100% bijna Staats-Bedrijf, onder leiding van de Staat, toen Dhr. O da S., te vergelijken misschien met de vader van Eike Batista die de "Vale do Rio Doce" onder zich had.

Niets ging eigenlijk op vooruit, de Staat = de belasting betaler, moesten er elk jaar, was al een gewoonte, er $$$$ milharden per jaar inpompen om ze, de nationale trots, te laten overleven.

Vooral het "systeem" Siderbras, bijna 90% van onze staal industrie was toen een jaarlijkse financiele wanhoop.
    Altijd moest er geld bij, idem de Embraer.

Op kortere afstanden vlogen we met de pruttelende Bandeirantes, de nationale "trots".

Totdat Itamar Franco in begin jaren 90 die hele reut verkocht. Iedereen was er toen al trots op, de misschien

capaciteiten van Embraer, maar de Staats belangen weerhielden de Embraer ervan om ook maar iets te groeien.
    Het kostte het Braziaanse volk $$$$ tientallen miljarden om de o.a. de Embraer staande te houden.

President Itamar Franco, met Fernando Henrique Cardoso -FHC- hebben toen heldhaftig besloten de Embraer op de markt te verkopen.

Het resultaat was binnen enkele jaren te zien, de Embraer werd gelijk ern gezonde concurrent overal.
    Met uitstekende producten.

Helaas, en natuurlijk te verwachten, was de PT en LULA op de verkoop tegen. Ze dachten toen niet, en denken nog steeds niet, aan het belang van Brazilie, het arme volk.
    Zoals we nu sinds 12 jaar zien, waar LULA sinds 2003 op ALLE strategische plaatsen een partij/vakbondsleider heeft neergezet.
    Met als enig doel: Miljarden roven,voor de partij, en zoals we nu dus weten, al deze tientallen miljarden ergens buiten Brazilie op een privé PT, waarschijnlijk en zonder twijfel privé PT partij-bonzen een illegale PERSOONLIJK/PRIVE spaarpot op te bouwen.

LULA betrok het officiele staats paleis in Brasilia, in januarie 2003 met NIETS, NADA = NOPPES.
    Na z'n dubbele termijn verliet hij dit paleisje, de verhuizing nam een convooi van 22 afgeladen vrachtwagens in beslag.

Het viel bijv. de Braziliaanse pers op dat bepaalde historisch e zeer dure kunstwerken, die al tien-tallen jaren gefilmd en gefotografeerd werden in een bepaalde zalen of kamers in het Presidentiele Paleis, ineens verdwenen waren.
    Tot op heden.

Of het koffertje met 15 miloen Euro in bankbiljetten die door Lula's ???? Rosimery tijdens een bezoek aan Portugal de enekant van LULA's privé Airbus uitgesjouwd werd.
    Ze gaf het bedrag zelfs officieel op. Bij de Portuguese douane.

Wij mogen bijv. ineens niet meer weten, sinds LULA, waaraan ze het via hun presidentiele Credit-Card elke maand TIENTALLEN miljoen besteden.

We weten hoeveel Lula en Dilma in totaal per maand besteden of besteed hebben.
    Miljarden de afgelopen 12 jaar, miljarden.

Maar niemand mag weten waaraan, details.
    Lula heeft dat tot "Strategisch Staatsgeheim" gebombardeerd.

Enz enz.

De ommekeren begonnen denk in de 90-er jaren.

Fokker en Embrear.

7. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    @true 01-11-2014 16:38:44

De ommekeer of beter het VERVAL naar Caos e Regresso begon al veel eerder.
    Enkele jaren terug was er in Fortaleza een expositie "Fortaleza 1880 - 1950".
    "Het was schokkend om te zien hoe men in de 50 jaar daarna een mooie ko

8. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dutch Man, je spreekt over intelligentere 'exemplaren'. Ben je misschien slavenhandelaar of zo?

9. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een goed idee felix.
    Tuigje om, zweepje in de hand ;-)

10. henk@jan.com

henk@jan.com New Member

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dutch Man,
    Dat is een mooi voorbeeld wat je noemt.
    ECHTER......
    Die spoorlijn loopt door tot Vitoria (Vila Velha)/Espirito Santo.Vanaf Rio.
    Rijdt je door via de BR101 in Rio, tot bijv. Campos, dan zie je op verschillende plaatsen, Casimiro de Abreu, Silva Jardim, en noem alle gemeentes maar op, de spoorlijn loopt zichtbaar naast de "snel"weg BR-101.
    Echter, inderdaad, zonder gebruik.

Ik denk dat Felix meer weet dan ik van het "verkrachte" Braziliaanse nationale "spoor"systeem. De "Leste".

In de eind jaren 80, begin jaren 90 had je er NIETS meer aan. Hele hordes (door de PT gesteunde) RFFSA funcionarissen, de ene meer incompetent dan de andere, maar wel met extreem riante sallarissen.
    Alle treinen, locomotieven, wagons, sporen, wissels, alles werd steeds meer schroot.
    En de Staat, de belasting-betaler maar doorgaan met het betalen van miljarden per maand.
    Niets werkte meer.

FHC die hele zaak opgedoekt.
    Keurig geregeld.

En de spoorlijnen in de verkoop gezet.
    Verschillende zijn verkocht, het merendeel niet.
    Ik geloof dat vorig jaar jou "Rio-Itaboria" lijn zelfs door Dilma in de verkoop is gezet.

Maar ik ben een echte DILMA aanhanger.
    Zowel Dilma als guru Lula, hebben ons van 2008-2011, zelfs 1 van de meest mooie beloftes van Dilma tijdens haar verkiezingscampagne in 2010, om ons een "bullet"train"van Rio, via Sao Paulo, tot Campinas te beloven.

Helaas heeft ze dit jaar GEEN ENKEL WOORD meer over die belofte van 4-5 jaar geleden gerept.

Vanaf het eerste idee en belofte, ging de begin (belofte) prijs met zo'n 500% omhoog.
    Zo'n 50 miljard voor dat spoorlijntje.

Deze week heeft de regering van Mexico een contract afgesloten (=AFGELOTEN) met Japan of China om aldaar een bullet-train lijn te construeren.
    Vergelijkbaar wat moeilijkheden aangaat met de Rio-SP-Campinas lijn.
    Echter wel voor een eind prijs van ongeveer 25-30 % per kilometer vergeleken met Dilma's/Lula's/PT prijs.

Waarom?

11. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    @true,

Dank voor de inhoudelijke reactie.
    Kan NS of DBB hier niets in betekenen?
    Vergeet de bullets en maak gewone standaard spoorlijnen waar een sneltrein 130 op kan.
    Vele malen goedkoper en nog altijd veel sneller dan met de auto.
    Waarom moet zoi

12. Nordestino

Nordestino New Member

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Dutch man,
    Ik kan je heldere ideeen begrijpen, maar de PT = Lula of Dilma regeringen hebben GEEN ENKELE BEHOEFTE om Brazilie tot een naar onze ideeen welvarende staat te maken.
    Het is de bekende fascistische theorie, geef ze genoeg dat ze niet omkomen

13. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is ook weer zoiets...
    Zit je op de evenaar, heb je ook enorm veel water en reststoffen van de agrarische industrie, zijn ze nog steeds aan het rommelen met fossiele brandstoffen...
    ALs wij vandaag stoppen met fossiele brandstoffen dan stijgt de CO2 nog wel even door... Denk aan afname bebossing...
    Ik snap er niets van.
    Met een beetje innovatie zou een land als Brazilië in een generatie tijd volledig verlost kunnen zijn van het oppompen van energie. Maar de wal gaat het schip keren maar dan gaat het extra pijn doen.

14. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De militaire regeringen investeerden vooral in de aanleg van wegen en niet in het spoor. Waarom is me niet bekend, misschien waren de wegen wel sneller en goedkoper aangelegd en zorgden snel voor meer efficiënte transportmogelijkheden.

Treinvervoer van passagiers was ook veel langzamer dan de bus en het vliegtuig was nog geen algemeen alternatief. De spoorlijnen liepen vaak langs rivieren. Als passagier kwam je met zo'n lijn in een ander Brazilië terecht, een heel mooi en vergeten binnenland waar de trein nog een gebeurtenis leek.

Ik meen, maar weet niet zeker, dat je in een verder verleden per deelstaat nog met verschillende spoorbreedten te maken kon hebben.

Van Minas Gerais naar Vitória/Tubarão rijden enorme goederentreinen met ijzererts. Dat lijkt wel goed te gaan want je hoort nauwelijks meer over ontsporingen daar. Er is, of was?, daar ook sprake van een pijplijn om ijzererts te vervoeren, dat werd dan met water vermengd.

De alom bekritiseerde noord/zuid lijn waar Sarney aan begon was een goed idee, maar er is nog steeds maar een klein stukje van klaar. Er wordt erts van Carajás mee naar een haven in de Maranhão vervoerd. Diverse deelstaten hebben wegens gebrek aan infrastructuur moeilijkheden om landbouwoogsten in de havens te krijgen en de havens op zich zijn zowel fysiek zwak, als door bureaucratie en vakbonden gehinderd.

De kustvaart, toch ideaal voor binnenlands Braziliaans vervoer, krijgt bijna geen kansen door de moeilijkheid om producten van de kade af naar de consument te krijgen. Pure bureaucratie en achterlijke vakbonden.

15. henk@jan.com

henk@jan.com New Member

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Dutch_man @Felix,
    Waarom het spoorwegen systeem RFFSA sinds 30-35 jaar hier tot schroot werd omgetoverd is mij ook een raadsel.
    Welk land dan ook is gelukkig met spoorlijnen die 100-150 jaar geleden zijn aangelegd.
    Nu kost elke KM een fortuin.
    Het st

16. Dutch_man

Dutch_man New Member

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    @Felix en true,
    Interessant om te lezen!

@true, jammer dat je niet een naam hanteert.
    Volgens mij is "true" het gevolg van het leeglaten van het naam veld.
    Als je een naam hebt dan kan ik jouw reacties makkelijker volgen op dit of ander Brazilië fo

17. Bert Ernste

Bert Ernste New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
  18. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij kan dus ook niet het antwoord geven waarom vanaf de jaren - 70 / 80 ons hele bestaande rail/trein systeem tot schroot omgetoverd is.[/quote]

Ik denk dat een van de redenen is dat het oude spoor de makkelijkste weg volgde, met zo min mogelijk natuurlijke hindernissen, zoals bv. langs een rivier. Dat maakte meteen dat een reis van a naar b met de trein een eeuwigheid duurde. En de aanleg van nieuwe efficiënte lijnen zou enorm duur zijn.

En ja, de opkomende autoindustrie (milagre brasileiro) moest natuurlijk wegen hebben om op te kunnen rijden. Ik schat trouwens in dat tegenwoordig de auto veel meer een stadsvervoermiddel is dan voorheen, mensen nemen nu het vliegtuig waar men vroeger de auto nam.

19. Felix

Felix New Member

Lid geworden:
    28 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat een van de redenen is dat het oude spoor de makkelijkste weg volgde, met zo min mogelijk natuurlijke hindernissen, zoals bv. langs een rivier. Dat maakte meteen dat een reis van a naar b met de trein een eeuwigheid duurde. En de aanleg van nieuwe efficiënte lijnen zou enorm duur zijn.

En ja, de opkomende autoindustrie (milagre brasileiro) moest natuurlijk wegen hebben om op te kunnen rijden. Ik schat trouwens in dat tegenwoordig de auto veel meer een stadsvervoermiddel is dan voorheen, mensen nemen nu het vliegtuig waar men vroeger de auto nam

20. Nordestino

Nordestino New Member

Lid geworden:
    6 okt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    @Felix, het kan natuurlijk iets paranoia's zijn.
    Allemaal.Mijn gedachten en theorieen.
    Geen twijfel dat verschillende spoorlijnen tijdens het Keizerrijk of kort erop geconstrueerd nu geen enkel belang meer hebben.

Goed, je bent het met me eens, de RF

Deel Deze Pagina