De Nederlander in NO Brazili�

Discussie in 'Brazilië' gestart door Hazel, 3 jun 2010.

1. Hazel

Hazel New Member

Lid geworden:
    10 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens recent onderzoek blijkt dat vele mensen die in Brazilië van hun AOW of WAO uitkering genieten op hangende pootjes terugkeren naar Nederland. Reden: De alsmaar dalende EURO t.o.v. de Braziliaanse Real.

Waar men pak´m beet 5 jaar geleden nog 4 real voor een euro kreeg is het nu een schamele 2 real en de kenners fluisteren dat het zeer waarschijnlijk is dat we binnenkort 1:1 op de borden zullen zien. Dit in samenhang met een inflatie van 100% in de afgelopen 5 jaar maakt dat het besteedbaar inkomen nu 25% is van 5 jaar geleden en dat het inkomen van deze groep Nederlanders volgend jaar op het peil van een normaal Braziliaans minimumloon zit.

Men kan zich wel voorstellen dat een teruggang van bijna 90% in het besteedbaar inkomen hun reserves hard treft en dat men a) peentjes zweet of b) de terugreis aan het plannen is.

Het Nederlands consulaat laat weten dat het aantal noodoproepen van financieel gestrande Nederlanders significant gestegen is het laatste jaar.

Diverse bewoners van service flats en studio's hebben al laten weten de maandelijkse lasten niet meer te kunnen ophoesten en zien zich dan ook genoodzaakt om een beroep te doen op het Nederlands consulaat te Fortaleza.

Bron: www.gringoes.com

2. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Welk onderzoek. Onderzoek waarvan, door wie, en waarom ?

AOW, zelfs niet voor gehuwden, is voldoende voor een visum als gepensioneerde. Met een WAO kom je niet in aanmerking voor een visum als je jonger bent dan 50. Nog afgezien van het feit dat je dan echt 100% afgekeurd moet zijn.

En met alleen AOW kan je het in Nederland ook niet rooien in een luxe huurflat.
    Waar hebbben we het over ?

3. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten, we hebben het over de Nederlandse AOW-ers die in Brazilië getrouwd is met zijn veel jongere vriendin, alleen maar vanwege de verblijfsvergunning. Enkele jaren geleden konden deze mensen nog redelijk de grote man uithangen, vreemd gaan bij het leven (althans...op die leeftijd???) en hele families onderhouden, vaak zonder dat ze het zelf wisten of wilden weten. Tegenwoordig is het rijst met bonen.

4. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Mooi Ernie. de "we" zijn dus jim en jij. OK

Mensen met een AOW klopen dus aan bij het consulaat te Fortaleza (wat alleen een consulaat honorair is, laten we wel zijn) omdat ze hun maandlasten niet meer kunnen betalen ? En dan WAT ?

5. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry Maarten ik was wat te snel. Ik heb geen onderzoek gelezen. Dus geen feiten. Echter ik hoor en merk het regelmatig en waar rook is, is vuur. Voor mij is het een feit als ik het zelf zie. Daar ga ik verder niet over discussiëren.

6. henk@jan.com

henk@jan.com New Member

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De alleenstaande AOW (volledige uitkering)is bruto iets meer dan 1000 euro; daar slechts 2 % belasting geheven wordt over de eerste schijf en geen ZVW verschuldigd is, heb je ook bijna 1000 euro netto in het handje; bij de huidige (7 juni 2010) koers is dat ongeveer 2150 reais.
    De volledige gehuwdenuitkering AOW bedraagt 1438 euro bruto = ongeveer 1400 euro netto in het handje; bij de huidige koers ongeveer 3000 reais.
    Dit is zeker geen vetpot als je wilt leven volgens europese standaard, maar je hoeft echt geen honger te lijden. Zeker als je dit bedrag afzet tegen het minimumloon van 540 reais.
    En in Nederland heb je het met alleen AOW ook niet breed. Maar ik ben het met Hazel eens : de koopkracht vermindert enerzijds door de inflatie en anderzijds door de waardedaling van de euro en vroeg of laat zullen er mensen in de problemen komen.

7. Gerard

Gerard New Member

Lid geworden:
    19 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    De vorige bijdrage heb ik onder mijn eigen naam "gerard" gepost; echter er verschijnt als naam "true" ?????????????

8. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is de spamfilter Gerard, die evalueert de berichten automatisch.
    Vergelijk: bij Hazel staat dan vaak "Lie", wat Engels is voor dikke onzin.

9. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee Barend, er staat true, het slaat op het topic. Wat true betekent in het Engels zul je wel weten, en het is future perfect continuous tense.

10. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Eventjes terugkomend op Gerard,

Het inkomen ligt dus tussen de 1000 en 1500 euro, da's R$2000-3000 bij de huidige koers.
    Ik zie de koers nog wel verder zakken naar zo'n 1-1,50. Dit zal straks (dit jaar al verwacht ik) neerkomen op een inkomen tussen de R$1500 en R$2000 per maand.
    De meeste van de mensen die ik ken in Fortaleza zitten in serviceflats of luxe appartementen in de gewone wijken kunnen ze niet wonen, gezien hun afhankelijkheid van hun medelanders en de bangheid van het gewone Braziliaanse leven.
    De kosten van zo'n flat of appartement lopen al snel op toto zo'n 1200-1700 per maand. Rest nog telefoon en electiciteit en dan is het rekensommetje snel gemaakt.
    Je ziet ze nu al vaak een goedkoop kopje koffie kopen en snel naar huis om daar hun rijst en bonen te eten.
    En geloof maar dat ze aan het bibberen zijn omdat de bodem van de koers nog lang niet in zicht is.

11. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry, raakte je me even kwijt met je grammatica. Even nagekeken, maar het is gewoon een adjective. Dus gerard maakt een "true statement". Maar Lie zou dus False moeten zijn ja. Wat reken jij me voor een Engelse les? Moet ik deze al aftikken?

12. lookfortal.com

lookfortal.com New Member

Lid geworden:
    3 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    En wat over de rente die je kreeg de afgelopen 5 jaar op een spaarrekening ? Deze berekeningen slaan echt nergens op. Hoe lang heeft de real 1 op 4 gestaan ? Dat is nooit een basis geweest. De normale wisselkoers van de afgelopen tijd is 2.8 tot 2,5. Voordat je commentaar op anderen geeft, doe je huiswerk eens goed

13. Barend

Barend New Member

Lid geworden:
    29 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben het met Gide eens, dwz: http://finance.yahoo.com/q/bc?s=EURBRL=X&t=5y&l=on&z=m&q=l&c=
    ofwel over de afgelopen 5 jaar 2,6 gemiddeld. 8 jaar geleden waren er die problemen met Rusland, Turkije en Brazilië. Toen stond ie op 3,8

14. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Fout Barend to lie=verb, true statement bestaat niet, het moet zijn: the statement is true (boolean value) en mijn uitspraken zijn over het algemeen future perfect continuous tense.

2.10 staat de euro nu, de laagste stand in de laatste 5 jaar en als het zo door gaat in de bananrepublieken in Zuid-Europa dan zie ik de euro zo naar 1 real donderen.

Nu maak ik het nogt wat moeilijker voor jullie twee: de inflatie, die was de laatste jaren beduidend hoger in Brazilië vergeleken met Nederland, dus de waarde van de real is nog harder gestegen.

15. lookfortal.com

lookfortal.com New Member

Lid geworden:
    3 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben afgestudeerd econoom, dus hou die kinderpraatjes van je maar voor je. De real heeft de afgelopen 5 jaar de 4 niet gehaald zoals jij beweerde. Als je hier 5 jaar geleden wat geld naartoe had gebracht, hier je appartementje hebt en wat geld op de bank, dan hoef je je nergens druk over te maken. dan heb je hele goede zaken gedaan als gepensioneerde. Maar als je, en ik denk zoals jij, een kroeg heb gehad, het geld uitgegeven aan de vrouwen en vervolgens het allemaal maar k. vindt hier. Dan moet je vooral bij jezelf te raden gaan.

En 2,10 wissel je niet, pin gewoon bij de bank en je hebt een veel betere koers. Maar als je elke keer bij een wisselkantoor wisselt, ja dan krijg je deze koers.

16. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ehhh, wacht even Hazel.... door de hogere inflatie is de real GESTEGEN ?

Weet je dit wel zeker ? Reken het anders even voor, want ik ben er te dom voor.

Het is een feit dat de real redelijk stabiel was sinds 2005 t.o.v. de EURO. Maar er is geen directe markt tussen de BRL en de EUR, de koers is via de USD, dus BRL-USD en USD-EUR.
    Het is zeker waar dat de BRL sterk stond, en ook sterker werd, t.o.v. de dollar. Maar dat gold voor de euro ook, tot een top van ca 1,50 tegen de dollar verleden jaar. Per saldo bleef de koers tussen real en euro ongeveer gelijk.
    Na, de financiele debacles met eerst IJsland, daarna Griekenland en mogelijk ook Spanje en Portugal, is daar verandering in gekomen. De euro is zo´n 30% ingezakt, naar vandaag onder de 1,20 tegen de dollar. En dus is de real ongeveer 30% DUURDER (voor toeristen met euro´s).

De real heeft wel degelijk de 4 (bijna) gehaald, maar dat was eind 2002, als ik toen was gegaan had ik echt goed geboerd. Maar zo gaat het vaak, als je de toekomst zou kunnen voorspellen zou je dingen vast wel anders doen.

Gerard heeft helemaal gelijk. Met een pensioentje van effe ruim 1000 euro is het in Nederland op een houtje bijten, als je daarmee in een mooi land met redelijke luxe kan leven is dat mooi meegenomen. Maar echt ruim is het nog steeds niet, je zal binnen die 2500 moeten blijven, elke dag buitenshuis eten zit er dan niet in.

17. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    De Real is niet gestegen Maarten, wat ik bedoel m.b.t. de inflatie is dat de kosten van het levensonderhoud gestegen zijn. Als de inflatie bijvoorbeeld 10% is in Brazilie dan kost een aardappel van R$1,00 volgend jaar R$1,10. stel de koers is 1-1 dan gaat de prijs van de aardappel 10% omhoog in euro's gerekend.

Als de inflatie 5% in de eurozone is en 10% in Brazilie dan is alles dus 5% duurder in euro's gerekend na een jaar.

Snappie mijnheer de afgestudeerde econoom alias Foralezakenner? Eco-noom, heb je de eco of zo bestudeerd in de alpen, je geeft zelf een link met een historie en klaagt daarna dat ik beweer dat de euro op het laagste punt staat in 5 jaar terwijl ik ook beweer dat de euro ooit tegen de 4 aanstond.

En Maarten, met een pensioen van rond de 1000 euries kun je nu wel rondkomen in BR (zo'n R$2200), is geen vetpot maar ok. Als de real binnen een jaar op 1 staat zijn de inkomsten R$1000 per maand. Ben benieuwd welke huilander daarvan kan rondkomen in het paradijs.
    Zeg niet dat die gedachte irreel is want de euro heeft vroeger al eens 40% lager gestaan t.o.v. de dollar.

18. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    40% lager vergeleken met nu dus.

19. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Stel je mag, als AOW-er van de Nederlandse regering elke maand hier in Brazilie (omgerekend) €1000,00 pinnen, dan is dat nu dus omgerekend R$2400,00. Dan huur je een appartementje vlakbij de Beira-Mar voor afgerond R$1000,00, incl. condominium. Per maand komt daar R$40-50 IPTU bij, je doet per week R$200,00 boodschappen (dus per maand 800-900), je hebt kabel-tv en internet, je beltegoed raakt eens op en dat van je 30-40 jaar jongere vrouw ook. Eigenlijk wil ze ook wel eens naar de kapper of haar nageltjes laten lakken.
    Dan blijft er momenteel niet veel meer over.

20. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    1000 euries doen momenteel R$2200 Ernie.

Deel Deze Pagina