De Nederlander in NO Brazili�

Discussie in 'Brazilië' gestart door Hazel, 3 jun 2010.

1. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Het wordt met de dag slechter voor die gasten, lijkt me.

2. berliner

berliner New Member

Lid geworden:
    13 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee Hazel, doet op dit moment 2,17 op pinbasis en 2.10 met wisselen bij de wisselkantoortjes.

3. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat wordt zelfs geen koffie meer binnenkort.

4. gerardus

gerardus New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik hier in B arm zou moeten leven, zou ik ook liever teruggaan naar N. Ik zou geen enkel probleem hebben met het feit dan een beroep te moeten doen op enige vorm van een uitkering, of AOW, tenslotte heb ik vele jaren veel bijgedragen in de vorm van het betalen van veel belastingen en premies.

5. gerardus

gerardus New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik schrijf dit omdat dit forum sommige mensen en situaties te negatief beoordeeld en nogal ongenuanceerd.

6. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Leef je dan ook van een NLin Brazilië Gerardus?

Ik vind dat eigenlijk niet kunnen, het geld wat je nu van de staat ontvangt zou je eigenlijk in Nederland moeten uitgeven, het land waar je je geld hebt mogen verdienen door te werken. Er vloeit op deze manier teveel geld Nederland uit en de ongelukkige harde werkers blijven achter, zonder vrouw en zonder genoeg geld, terwijl de slimme kornuiten vortselijk leven in Brazilië en vrouwen bij de vleet hebben (rijk weet je wel).

Gelukkig gaat dat binnenkort veranderen als de real 1-1 staat. Dan is Brazilië eindelijk verlost van deze ahum...

7. Maarten van Tilburg

Maarten van Tilburg New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Hazel:

Gelukkig is de inflatie in Brazilie geen 10%, en de verschillen met de eurozone wat dat betreft wat minder groot. Pensioenen worden ook voor inflatie gecorrigeerd, meestal, dat verzacht het leed wat.
    Maar ik begrijp wat je zeggen wilt.

Wa

8. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    En verder, Hazel, moet je je niet zo laten kennen.
    Je hebt tenslotte niets met Nederland te maken, of wel soms.

9. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Elke dag zie je hier in het NO de economie verbeteren. elk jaar meer toeristen, er worden luchthavens aangelegd, kanalen gegraven, spoorlijnen aangelegd, wegen opnieuw geasfalteerd en verbreed en onnoemelijk veel huizen gebouwd in alle klassen. Het ene na het andere luxe appartementencomplex wordt uit de grond gestampt en er worden woekerprijzen gevraagd die grif betaald worden. Er worden scholen gebouwd, ziekenhuizen, winkelcentra, musea, havens, bedenk het maar. Een enkele Nederlander, Noor of wat dan ook denkt snel rijk te worden door wat appartementjes te bouwen zonder vergunningen en die gaan inderdaad op hun bek.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt Maarten.

10. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Precies hetzelfde verhaal hier Ernie. Ik hou het maar even op wat ik dichtbij zie, dat is simpeler.
    Afgezien van die vliegvelden dan (meervoud nog wel), daar is men kennelijk nog niet opgekomen, maar wat niet is kan nog komen.

Ook hier schieten de appartementcomplexen uit de grond. De een nog luxer dan de ander (van uiterlijk dan, je wilt niet weten hoe ze gebouwd zijn). Kunstmatige meertjes er bij, grote reclamecampagnes die het exclusieve karakter nog eens benadrukken, eenvoudige termijnbetalingen, het kan allemaal niet op.

Bij luxe apartementen horen luxe winkelcentra. Vindt men tenminste. Mensen willen winkelen, toch, niet de hele tijd naar dat meertje staren. Dus verrijst het ene na het andere winkelcentrum langs de enige straat van Itaipava. Als ik goed geteld heb hebben we er nu 10, met nog een of twee in aanbouw. De grondprijzen zijn al huizenhoog opgelopen, want veel vrije ruimte is er niet meer. Andere voorzieningen volgen vanzelf, er is net een nieuw sportcentrum, het ene na het andere "gourmet" restaurant opent de deuren, prachtig toch? Geweldige opleving van de economie.

Oh, wacht even. De kopers voor die luxe appartementen komen niet zo hard. Veel minder hard dan men kennelijk dacht. Driekwart of de helft blijft onverkocht, soms probeert men te verhuren maar dat lukt ook niet erg. Wat men ook doet, met vlaggen zwaaien en verkooppunten overal, de helft blijft leeg staan.
    En als ze al verkocht worden, dan zijn de eigenaren er zelden. Tweede woningen voor rijken uit Rio. Die zijn er op zijn hoogst in het weekeind. En dan gaan ze niet winkelen, dat kun je net zo goed (of beter) in Rio.
    Er zijn een of twee winkelcentra die het aardig doen, de rest staat leeg. Geen kip te zien, behalve de mensen die er werken. Winkeliers klagen steen en been, want al staat de hoofdstraat vol met een file, ze krijgen soms wekenlang geen klant binnen. En die winkeliers gaan dus kapot, de een na de ander, met dikke schulden.
    Niemand gaat winkelen in een winkelcentrum dat half leeg staat. Het is gewoon een simpele zaak. Sommigen (waarschijnlijk allemaal) proberen dat probleem op te lossen door beginnende winkels aan te trekken met o.a. een jaar lang geen huur, of condo. Of beide. Maar dat helpt dus niet, want na dat jaar gaan ze alsnog kapot, omdat de huurprijzen gewoon te hoog zijn voor de omzet die ze kunnen maken. En de volgende ook, tot sint juttemis.

Probleem is dat er totaal ongepland veel te veel geïnvesteerd is, op overdreven verwachtingen. Dat kan een zeepbel zijn die uit elkaar klapt.

De situatie in het NO kan wat anders zijn. Men mikt daar meer op toeristen. Ik weet niet beter dan dat de toeristenaantallen uit Nederland al jaren dalen, dus mensen die denken hun huisje te verhuren aan Nederlanders konden het wel eens niet gemakkelijk hebben momenteel. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel, hoor.

11. Ernie

Ernie New Member

Lid geworden:
    6 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten wat denk jij toch negatief. Brazilië draait als een dolle en alles wordt steeds duurder. En het blijft gekocht worden. Levensmiddelen, auto's, huizen, alles.

Om je een klein beetje te overtuigen hier wat linkjes:
    Vliegveld Fortaleza vervoert jaarlijks meer passagiers: http://www.infraero.gov.br/aero_prev_movi.php?ai=58
    Diagonal, één van de grotere bouwbedrijven in Ceará, gewoon even een impressie: http://www.diagonal.com.br/site/hotsites
    Viasul, een nieuw winkelcentrum, vorig jaar geopend en nu dagelijks rijen met wachtende klanten voor de parkeerplaatsen: http://www.shoppingviasul.com.br

Ik ga je geen linkjes sturen van foto's van alle nieuwe wegen die hier aangelegd worden, ook niet van dure sportscholen die elke dag volstaan, ook niet van de Toyotadealer waar je uitgelachen wordt als je korting wil. Dat moet je maar van me aannnemen.

Ik mis nog een hoop maar hier heb je nog wat leesvoer om je te overtuigen: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=818858&page=4

12. gerardus

gerardus New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee. Hazel. Ik leef van mijn eigen geld. Toch is het triest dat diegenen die van een of andere uitkering vanuit N het hier misschien financieel niet meer kunnen rooien.
    Ze leveren hoe dan ook wel een bijdrage aan de ontwikkeling van B. en hebben nu eenmaal voor B gekozen. De reden waarom doet niet ter zake.
    Niet te moralistisch zijn, mogelijk kom je zelf ook eens in een slechtere situatie terecht door omstandigheden waar je geen invloed op heb gehad.

13. lookfortal.com

lookfortal.com New Member

Lid geworden:
    3 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben niet gepensioneerd, en betaal belasting in nederland, terwijl ik niets van het overheidsgeld terugzie. Verder mensen die gepensioneerd zijn hebben hun hele leven bijgedragen aan de bouw van nederland, voorzieningen, infrastrucutuur etc door jarenlang belasting te betalen. Het pensioen is hun eigen geld, dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat ze het uitgeven, daar waar ze het beste uitkomt.

Maarten, ik ben vrij nieuw hier. Waar zit jij waar je dit ziet gebeuren. Is dat SP ?

14. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    die 10% was een voorbeeldje om het duidelijk uit te kunnen leggen Maarten, in werkelijkheid was de inflatie in Brazilië de laatste jaren beduidend hoger, vraag me niet hoeveel, maar dat betekent dus dat je met een euro minder kunt kopen in Brazilië

15. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Itaipava is een dorpje in de gemeente Petropolis, op ca 70 km van Rio de Janeiro.

Ik weet niets van SP, maar vrij veel van Rio. Mijn schoonouders hebben een paar appartementen en een winkelruimte in de wijk Leblon. Daarvan is de waarde (volgens taxaties) in een jaar of vijf verviervoudigd.
    De huurprijzen zouden daarmee in de pas moeten lopen, zou je zeggen. Maar ja, de salarissen zijn niet veel hoger geworden, dus...

Ernie heeft gelijk met de cijfers van het vliegveld van Fortaleza. Die heb ik ook gezien. Maar zijn dat die draagkrachtige buitenlandse toeristen? En dan nog: hoeveel aandeel in de economie hebben die paar miljoen toeristen voor HEEL Brazilie.
    GIG (het internationale vliegveld van Rio) toont ook prachtige cijfers, niettemin is de economische groei van Brazilie al jarenlang minder dan 5%.

Brazilie is namelijk best wel duur geworden, voor velen. Daar gaat dit onderwerp over.

16. Hazel1974

Hazel1974 New Member

Lid geworden:
    7 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    hmm, dus Hazel is niet zo knettergek :)

Ben blij trouwens dat ik naast mijn dollars ook nog reais verdien.....je weet maar nooit welke kant het op gaat. Net zoals de AEX, wie het weet mag het zeggen en is morgen binnen.

17. Maarten van Tilburg

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @Hazel:
    Niet alles wat je zegt is onwaar, eerlijk is eerlijk.

Er bestaat echter de neiging om de periode dat Brazilie echt goedkoop was (toen de euro dus inderdaad bijna 4 reais opbracht) als de standaard te zien. Dat is ook niet helemaal waar.

Toe

18. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    SP staat op de 25e plaats van meest dure steden ter wereld gelijk met Amsterdam! Rio staat zelfs op 23.

19. lookfortal.com

lookfortal.com New Member

Lid geworden:
    3 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Brazilie is duurder geworden. Hier in het noorden is het allemaal wat realistischer. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom in nederland een gewoon rijtjeshuis zo`n 250000 euro moet kosten.
    Dat is internationaal gezien heel veel geld. Je kunt hier nog steeds goed eten voor niet al te veel. Je moet je alleen niet in de echte toeristententen begeven, want dat is wel duur. Maar 3,50 real voor een 600ml biertje. Dat krijg ik in Nederland nergens voor elkaar. En hier in het centrum wel.

20. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ...omdat in NL geld lenen spotgoedkoop is i.v.m. lage rente en belastingaftrek. Omdat NL een 1e wereld land is. Omdat NL het dichtstbevolkte land van de wereld is. Omdat NL een van de rijkste economieën ter wereld heeft.

Resumé vraag aanbod.

Deel Deze Pagina