De reis naar Kroatie - Volledige route - Tol/Vignet/Benzine kosten tot Istrie

Discussie in 'Kroatië' gestart door rAtey, 28 mrt 2017.

1. rAtey

rAtey New Member

Lid geworden:
    22 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Ik zie op verschillende reis-fora veel vragen over wat nu de beste route naar Kroatie is.

Wij rijden het nu al 8 jaar en voor ons de beste route vind je hieronder. Let op het blijft persoonlijk. Dit is vanuit Rotterdam. Het is 7 km langer dan de kortste route, maar de kortste route (A61/A8) is voor een heel groot deel 2-baans. Dramatisch i.c.m. vrachtverkeer. Wij rijden zonder te overnachten.

Extra informatie voordat de reis begint.

Vignetten
    - In Oostenrijk en Slovenie zijn vignetten benodigd.
    - Oostenrijk: Koop 2 keer een 10 dagen vignet (8.90 per stuk)
    - Slovenie: Koop een maandvignet (30 euro)

Tolwegen
    - In Oostenrijk en Kroatie zijn er tolwegen
    - In Oostenrijk de tunnels. 18 Euro enkele reis in 2 keer af te tikken. Tunnel 1: EUR 6.50 en Tunnels 2 en 3: EUR 11.50.
    - In Kroatie tot aan Pula (Meest zuidelijk Istrie) ongeveer 7 euro (50 kuna)

Beide vignetten zijn te bestellen op: https://www.tolltickets.com - Deze website is betrouwbaar en hanteert de normale prijzen. ANWB vraagt 4 euro extra per vignet.

Let op: Je kunt Slovenie vermijden door om te rijden via Italie, maar dat is voor ons niet de beste route en wij rijden liever over perfecte wegen in Slovenie voor 15 euro enkele reis.

- Wij rijden flink door in Duitsland (rijden 's nachts) en rijden gemiddeld 1 op 12. De totale kosten voor de heen- en terugreis voor Benzine komt dan op 325 euro. Je kunt flink besparen door rustiger te rijden.

- Onze reis is 1400 km en duurt 15 uur inclusief totaal verspreid 2 uur te stoppen.

- Je kunt niet 100% over de autobaan naar Istrie. Tussen Koper en grensovergang naar Kroatie rij je over een autoweg, daar is geen snelweg.

Mocht je met de caravan gaan, raad ik je aan te overnachten bij Bauer-Keller in Greding. Deze ligt precies in het midden t.o.v. Rotterdam en Porec en is op 700 km. Het ligt op 200 meter van de snelweg A9. Zij hebben een perfecte en simpele oprijplaats en je mag aangekoppeld blijven staan. Overnachten kost 12,50. Ze hebben een fijn restaurant en in de ochtend verse broodjes.

De reis

De route via Google maps: Klik

- Rij naar Venlo over de A67. (Ik ben een lease-rijder en wil nog tanken zie volgende punt)
    - Tank 1 km voor de grens met Duitsland als je een tankpas hebt voor NL. Dit is het BP station op de Europaweg. (voorheen Gulf)
    - Rij Duitsland binnen op de A40 en volg tot Duisburg. Dit is ong. 40 km 2-baans.
    - Bij Duisburg ga je naar beneden de A3 op. Volg deze weg voor 463 km. (3-baans voor 90%)
    - Bij Neurenberg ga je richting Munchen via de A9 - 160km. (3-baans voor 90%)
    - Bij Munchen pak je de A99 rondweg - 30 km (3-baans)
    - Na Muchen ga je richting Salzburg de A8 op. Dit is 2-baans en niet te vermijden.
    - Rij tot de grens met Oostenrijk en ga de A10 Tauern Autobahn op.
    - Je bent nu in Oostenrijk.
    - Volg de A10 Tauern tot Villach
    - Ga de A11 Karawanken Autobahn op en volg tot de grens met Slovenie.
    - Ga Slovenie binnen op A1 en volg de A1 (E31) richting Ljubjana
    - Volg de A1 (E31) nu richting Koper.
    - De weg verandert in de E751 (H5) en wordt een autoweg. De snelweg houdt hier tijdelijk op, dit is ongeveer 30km.
    - Volg nu de E751 naar de grens met Kroatie.
    - De grensovergang is Dragonja.
    - Welkom in Kroatie - Istrie. De E751 is nu weer een snelweg. De E751 loopt helemaal tot in het zuiden bij Pula.
    - Vrijwel alle bestemmingen in Istrie aan de kust liggen aan deze weg. (Porec/Rovinj/Vrsar/Funtana/etc)

- Er is 1 populaire uitzondering: Umag. Voor Umag geldt: Na de grensovergang rij je tot de 1e rotonde.
    - Ga hier rechtdoor en bij de volgende splitsing naar rechts de autoweg 75 op.
    - Rij tot de 1e rotonde ga hier links en volg de weg tot Umag.

Misschien heeft iemand hier iets aan [​IMG]

Groeten, Jordi

2. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een goede uitleg
    Maar ik heb een vraagje,hoe zit het met betalen tunnels die ik doorrijd ,
    Moet dat betaald worden aan de ingang van de tunnels,of kan dit anders

3. rAtey

rAtey New Member

Lid geworden:
    22 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Marcel,

je betaalt bij de ingang van de 2 tunnels. De eerste tunnel is 11.50 en de tweede tunnel is 7.70. Je kunt met creditcard betalen of met euro's.

4. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet u ook wat of waar ik niet met euro kan betalen of met bankkaart
    Wij zijn mensen die graag van alles gaan kijken

5. rAtey

rAtey New Member

Lid geworden:
    22 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar gaan jullie naar toe?

De officiele munt is de kuna. Je kunt (zeker in bijv. Istrie) vaak in hotels en campings wel met euro's uit, maar nog veel vaker niet. Buiten de resorts vaak al helemaal niet. Je kunt wel gewoon overal pinnen. Gebruik dan de omwisselkoers van je eigen bank. (De bankautomaat vraagt je een keuze te maken) Of je bankkaart overal geaccepteerd wordt weet ik niet. Ik heb een RABO-pas en die werkte gewoon overal. Verder kon ik ook overal met creditcard betalen.

Op dit moment is 720 kuna = 100 euro. Ik zou gewoon pinnen en handmatig betalen. Dat werkt altijd.

6. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Parkeer automaten in de straten museums en zo,kan men gewoon met de kaart betalen?

7. rAtey

rAtey New Member

Lid geworden:
    22 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Parkeerautomaten zijn vaak alleen kuna's. Musea zou ik niet weten. Nogmaals: pin gewoon genoeg geld, dat kan overal.

8. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Kan men met papiergeld parkeermeters betalen
    Ik vermoedt dat we nogal wat van die meters gebruik zullen maken,en hoe geraak ik anders al aan geldstukken als ik in kroatie toekom.
    Papieren geld kan ik al wat in huis halen via de bank,maar muntstukken denk ik niet
    Wij zijn een stuk ouder spreken geen talen ,daarom al die vragen

9. Croatia4me

Croatia4me New Member

Lid geworden:
    30 jan 2017
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja je kan met papiergeld betalen en met mobiele telefoon - sms sturen met je kenteken naar het telnr op de parkeerpaal inclusief landennr van Kroatië +385 of 00385.

10. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok kan ik zorgen voor voldoende kleine biljetten
    En eens uitzoeken hoe het werkt met gsm,want die ligd meer op de kast dan dat ik hem bij heb

11. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Moet ik geen app of zo downloaden om te kunnen betalen met de gsm
    Want bij zoeken op het net vind ik alleen maar Apps en daar kan men alleen België of Nederland mee betalen
    Sorry voor al de vragen,maar wij zijn niet zo jong meer,enn of en gsm zijn nu niet echt mijn ding
    Daarom wil ik zogoed mogentlijk voorbereid zijn natuurlijk

12. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu vond ik ergens nog info voor betalend parkeren met gsm
    Men beschrijft hoe het werkt,maar het zou gewoon per uur betalend zijn
    Men moet zijn gegevens versturen naar de nummer op de parkeermeter,men zou zelfs een bericht krijgen,wanneer de tijd bijna om zou zijn
    Nu vraag ik mij af ,kan ik dan van op afstand bij betalen,als ik de nummer van deparkeermeter bij me heb

13. Marcelvm

Marcelvm New Member

Lid geworden:
    6 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb intussen antwoord gevonden,over op afstand bij betalen
    Bedankt voor antwoorden hier

14. rAtey

rAtey New Member

Lid geworden:
    22 mei 2014
    Leuk Bevonden:
    0
  15. GeorgeAn

GeorgeAn New Member

Lid geworden:
    28 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij gaan met de auto naar Kroatië. Onze auto is al vrij oud en heeft niet veel vermogen (Opel Zafira). Kom je onderweg veel steile bergen tegen en zou een normale auto dit aan kunnen? of raden jullie het niet aan?

16. Boyke

Boyke New Member

Lid geworden:
    28 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Zelf ook gereden met een Opel Zafira 1.6, dakkoffer er 4 kinderen. Goed te doen. Rij rustig en soms op toeren houden. Succes en geniet ervan. 2 jaar geleden Zafira uit 1999.

Deel Deze Pagina