Eerste reis Vietnam -alle hulp welkom

Discussie in 'Vietnam' gestart door Etienne, 5 jun 2013.

1. Etienne

Etienne New Member

Lid geworden:
    19 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben een ervaren Azië-reiziger. Heb ongeveer 30 reizen Thailand-Laos-Cambodja op de teller !
    Ik plan een eerste reis naar Vietnam in oktober-november (20 dagen )
    Mijne ruwe eerste planning : HCM-Na Thrang- Hue - Ha Long bay.Eventueel terug via Hanoi.
    Graag kreeg ik informatie ivm :
    Geldzaken : ATM beschikbaar ? Wisselkantoren . USD en/of Euro ?
    Hotels/Guesthouses : ik gebruik graag kleinschalige hotels of guesthouses .Beetje comfort is gewenst . (safe- wifi etc )
    Waar vind ik dit ? Welke prijzen ?
    Motorbikes : ik wilde een stuk doen per motorbike ? Ervaringen hierover ?
    Visum: hoe ,wat en hoeveel?
    Alle andere tips , trics en info is natuurlijk ook welkom.

Bedankt

2. pho

pho New Member

Lid geworden:
    8 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0

Geldzaken :
    ATM beschikbaar ==> ja, er zijn bijna overal in de steden?
    Wisselkantoren ==> bij de banken of goudwinkels.
    USD en/of Euro ? ==> gewoon euro, Maar ATM overal.
    Hotels/Guesthouses : ik gebruik graag kleinschalige hotels of guesthouses .Beetje comfort is gewenst . (safe- wifi etc ) ==> safe en gratis wifi in bijna elke hotel/guesshuis
    Waar vind ik dit ?==> agoda, maar eerste nachten boeken dan daarna ter plek zoeken. Welke prijzen ? ==> $15-$25 is goed genoeg voor een kamer (2pp)
    Motorbikes : ik wilde een stuk doen per motorbike ? gewoon huren, als je durft, wel gevaarlijk en geen verzekeringen die het dekt.
    of easy riders huren. rond 50-70 $ per dag all in, behalve eten.
    Ervaringen hierover ? ==> Hue/dalat easyriders door de highlanden in midden Vn zijn aanraders
    Visum: hoe ,wat en hoeveel? Gebruik VOA via website internet ( kosten rond $10) dan bij aankomst (vliegen)#45 betalen voor visa.
    Of gewoon in den haag halen, kost 70 euro. 9weet niet meer zeker)
    Alle andere tips (neem geen rikshaw (cyclo) ,
    Alleen Mailinh of vinasun taxi.
    Laat je hotel eerste keer ophalen bij aankomst.
    Laat je geld bij het betalen van iets niet helemaal bloot zien. tassendieven in grote steden zijn erg. Ga van de touristen trail af, zul je de meest vriendelijk bevolking zien.
    Wees niet zuinig met het kiezen van Halong bay boat. Gewoon doen zoals je in andere azie landen doen.

3. Etienne

Etienne New Member

Lid geworden:
    19 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey ,
    Thanks ! netjes geantwoord per item .
    Alleen die laatste zin is me niet heel duidelijk ?
    "Wees niet zuinig met het kiezen van Halong bay boat. Gewoon doen zoals je in andere azie landen doen. "
    Wat bedoel je hiermee ?

In verband met motorbikes:
    Ik heb genoeg rijervaring in Azië. Heb overal gereden behalve in Bangkok .Verzekering enz is me bekend.
    Maar ik dacht dat je in Vietnam , ook al heb je een internationaal rijbewijs , een soort rijtest moest afleggen ?
    Geen idee of die info correct is .

Thanks
    Groeten,

4. pho

pho New Member

Lid geworden:
    8 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Het verkeer in Vn is niet te vergelijken met BBK.
    Er is een regel : geen "regel", je zul het merken , als je daar bent. Maar in kleine stadjes is het wel te doen. Kijk toch uit voor grote voertuigen, de chauffeurs daar kijken niet zo nauw naar een of meer pilsje. int. rijbewijs is niet geldig in Vn. Je moet min. 3 maanden verblijven in Vn om in te kunnen schrijven voor een testje. Als je een aanrijding is het het meestal in je nadeel, dus denk goed na.

Voor Halong bay : kies een goeie campany , bv Indochina junks. Die vaart in een rustig route.
    Aan te raden is 1N2D. kosten rond 130-150 dollars all in. (behalve alcohol). Kies jij een goedkopere company, grote kans bestaat dat je met een horde chinezen met je reist in de boot. Niet mis ermee, ze zijn wat luidruchtige.

Nooit cyclo zomaar nemen, taxi : alleen vinasun of mailinh. (schrijf duidelijk de tel. nrs van hun op.)

Schrijf altijd je hoetl addres en naam goed op, de taxi kan jou met opzet naar "verkeerde" voor
    commissie.

In hanoi, als die vrouwen met hun koopwaar op jouw schouder leggen, niet laten doen, want dan willen ze jou geld daarna hebben voor een fototje.

Als je op reis bent, laat je waardevolle spullen thuis, of verbergt het goed op, ook niet in je hotelkamer zomaar achterlaten.

Nu lijkt het erop dat het erg is, maar je bent bekend in azie, dus je snapt wat ik hiermee bedoel.
    Het gebeurt overal, ook hier in europa, turkije, Italie enz.

In Saigo: let dan op je tassen/camera, motordieven kunnen zomaar het van je afrukken.
    Dus je paspoort en geld tussen je kleding hangen.
    Verder foodtour in de avond te erg aan te raden : http://xotours.vn/ wel iets aan de dure kant, maar het zal een van je hoogtepunt van je reis worden.

Mijn favorieten :
    Sapa, + bach ha market.
    central highlanden (met easy riders),
    Ninh binh : (Halong bay op het land
    phong nha vlakbij dong hoi :grootste grotten ter wereld met prachtige omgeving er omheen Mekong delta ( niet de touristen ) een soort zeeland met heelveel rijstvelden en riviertjes.
    Phu quoc: prachtig eiland/strand. nu nog niet zo touristisch.

Mocht er vragen zijn, stel ze gerust.

5. pho

pho New Member

Lid geworden:
    8 jun 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hue is mooi, maar neem de Hai van pass van Hue naar Hoi An, prachtig.
    http://www.youtube.com/watch?v=O1zfuBgCUqY

6. Beeninasia

Beeninasia New Member

Lid geworden:
    7 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Etienne,
    Je hebt al heel wat gezien van Azië, dan mot Vietnam zeker ook op het lijstje ! Prachtig land en totaal anders dan de buurlanden Thailand, Cambodja, Laos.
    Veel van je vragen worden beantwoord in het informatie gedeelte van onze website http://www.beeninasia.nl/waar/vietnam/wanneer-meer
    Alles uit ervaring, ik woon in Vietnam.
    Het verkeer in Vietnam is een verhaal apart. Officieel moet je een Vietnamees rijbewijs hebben om te rijden. Een goed alternatief is de Easy Riders (www.vietnameasyrider.com). Ik heb zelf een tocht (achterop) gedaan van Dalat-Pleiku-Kontum-Ho Chi Minh Trail-Hoi An. Prachtig gebied, weinig toeristisch, er wonen minderheden. Wij bieden het niet aan, vanwege het langsuizende verkeer, niet iedereen voelt zich daar even veilig bij. Maar het is zeker de moeite waard en ze rijden zelf erg veilig.
    Succes met plannen !

7. Etienne

Etienne New Member

Lid geworden:
    19 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt ,
    ik kan verder aan de slag.
    Ben eigenlijk pas veertien dagen terug uit Azië !
    Ik start nu mijn planning voor okt-nov.
    Thanks
    Etienne

8. Carolina85

Carolina85 New Member

Lid geworden:
    10 mei 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijne ruwe eerste planning : HCM-Na Thrang- Hue - Ha Long bay.Eventueel terug via Hanoi. --> Max drie dagen HCMC en misschien Hoi An en Sapa?
    Geldzaken : ATM beschikbaar ? Wisselkantoren . USD en VND - overal verkrijgbaar
    Motorbikes : ik wilde een stuk doen per motorbike ? Ervaringen hierover ? - mee oppassen, je bent onverzekerd en er gebeuren regelmatig ernstige ongelukken. Dan is altijd de buitenlandse partij schuld

Deel Deze Pagina