Eigenwijs.

Discussie in 'Brazilië' gestart door peregrino@zonnet.nl, 24 mrt 2008.

1. peregrino@zonnet.nl

peregrino@zonnet.nl New Member

Lid geworden:
    3 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Brazilië verkoopt grootste paaseieren
    BRASILIA - In de Braziliaanse stad Sao Paulo zijn 'de grootste paaseieren ter wereld' te koop. De chocolade-eieren zijn 1,20 meter hoog, hebben een diameter van 90 centimeter en wegen 160 kilo, aldus lokale media zondag.
    Een banketbakkerij verkoopt de mega-eieren die bijna 6000 euro per stuk kosten. Tot op heden zou zij dertien van de gigantische lekkernijen hebben verkocht. Elk ei is gevuld met 2500 snoepjes. De vijf centimeter dikke chocoladehuls zou genoeg zijn voor 1500 personen.

De traditie van paaseieren zou in Brazilië zijn ontstaan in de negentiende eeuw. Italiaanse immigranten hebben die vanuit Sao Paulo over de hele wereld verspreid.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/3621670/_Grootste_paaseieren_in_Brazilie__.html

2. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Overigens lokaliseerde de BBC het grootste paasei in Londen. Verder niet belangrijk natuurlijk, het lijkt wel komkommertijd.

Dat de paaseieren via Italie naar Brazilie zijn gekomen lijkt me wat vreemd. Voor de hand liggender is met emigranten uit de noordelijke europese landen, waar dit heidense gebruik uit stamt.
    Eieren staan voor het feest van de vruchtbaarheid, daar is niets katholieks aan.

Maar gekleurde eieren heb ik hier niet waargenomen, evenals de benodigde verf. Ondanks het feit dat Petropolis een aanzienlijke oorspronkelijk Duitse gemeenschap is.

Misschien is die firma die die passeieren op grote schaal maakt (Garota ?) wel oorsponkelijk Italiaans.
    Net als met de Kinder-ovo. Dat chocolade eitje met een puzzle erin. Ik schatte dat in als Duits, vanwege de naam, maar wonderlijk genoeg is dat wel degelijk van een Italiaanse firma.
    Het is trouwens allemaal hele slechte chocolade.

Die kleine paaseitjes voor bij de koffie kon ik hier niet krijgen, zelfs niet bij Katz. Jammer.

3. info@merataua.nl

info@merataua.nl New Member

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Een ander verhaal vertelt over het vermoedelijke ontstaan van de paashaas: De paashaas zou eigenlijk een vogel zijn die zich zo had misdragen, dat hij voor straf in een haas werd veranderd. Van die dag af mag hij nog maar één keer per jaar eieren leggen, die hij goed moet verstoppen.

4. dr.flecha@yahoo.com.br

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het grootste (paas)ei is volgens mij Balkenende.

5. Chico

Chico New Member

Lid geworden:
    12 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe kom je daar zo op?
    :)

Deel Deze Pagina