Emigreren naar Brazilie, een jaar later

Discussie in 'Brazilië' gestart door maartent@yahoo.com, 12 mrt 2006.

1. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik woon deze maand een jaar, officieel, in Brazilie.
    Ik hoop dat jullie het leuk/interessant vinden om wat meer van mij, mijn ervaringen etc te horen. Ik doe al een tijdje mee hier, en gewoontegetrouw wil ik me dan ook wel eens voorstellen.

Ik ontmoette mijn vrouw in 1997, of liever gezegd, zij vond mij via een profiel op het internet. Na uitwisselen van diverse mails, brieven, foto's en later ook telefoontjes, ging ik haar bezoeken in Rio de Janeiro. Dat verliep zo goed, dat we, een paar jaar later in 2002, getrouwd zijn. Zij woonde inmiddels in Nederland, maar omdat ze kinderen en kleinkinderen in Rio heeft, wilden we eigenlijk emigreren.
    Het probleem is de financien. Het bleek zeer moeilijk om (op onze leeftijd) een baan te vinden in Brazilie met een behoorlijk salaris, maar een uitkomst was dat mijn bedrijf me wegens reorganistie kwijt wilde. Uiteindelijk ben ik met vroeg pensioen gegaan, vanaf afgelopen december.

Inmiddels hadden we een huis gekocht. Het was lang zoeken, vergelijken en vragen, want we hadden nogal hoge eisen. Niet in Rio zelf, want niet alleen voel ik me daar niet veilig, het klimaat is me te heet. Ik smelt, ik kan niet langer dan 10 minuten op het strand zitten, dus beter een wat mildere temperatuur.
    Dat vonden we in de bergen, even buiten Petropolis op 70 km van Rio (en dus van de kinderen en kleinkinderen, overigens wordt de 20 ste a.s. de vierde geboren, in Brazilie wordt zoiets niet aan het toeval overgelaten). Het was liefde op het eerste gezicht, want we hadden alleen heel erg onscherpe foto's gezien, maar toen we het in het echt zagen zeiden we allebei: dat is het.
    Ik wil jullie niet jaloers maken, maar een tuin van meer dan 6000 m2 is on-nederlands groot. En het uitzicht op de bergen is fantastisch, elke ochtend zit ik op mijn terras daarvan te genieten.

Het is te groot om het alemaal zelf te onderhouden. Bovendien moest er best wel veel gebeuren. Het oerwoud groet als een bezetene, en het houtwerk rot snel weg als je bedenkt dat de relatieve vochtigheid hier vaak 90 a 100 % is.
    Dus hebben we twee werknemers, een jeugdig echtpaar die ons, eerlijk waar, met veel enthousiasme helpt. We moeten ze weleens corrigeren, maar dat gaat bijna altijd in een goede verstandhouding.
    Het kost wel wat, natuurlijk. Hoewel werknemers niet eens zo duur zijn, vallen de kosten van levensonderhoud hier toch wat tegen. Ja, Brazilie is goedkoop in veel opzichten, maar in totaal spendeer ik toch meer dan ik eerst had verwacht.

De verhuizig zelf was een heel gedoe. Ik doe dat toch liever niet al te vaak meer. Uiteindelijk komt het wel goed, maar het kost wel wat stress: komt het ongeschonden aan, zijn er problemen, past het wel in het huis, enz.
    Tenslotte bleek het spul bijna twee maanden onderweg te zijn, pas eind april kwam het aan.

Ook de twee katten zijn meeverhuisd, maar eerder. Ook dit is een verhaal apart. Katten houden toch al niet van reizen, zeker niet als het onverwacht meer dan 20 uur duurt. Maar ze hebben zich kranig gehouden, en zich daarna prima aangepast.
    Het enige is dat ze, ongewend daaraan, de grotere insecten (en die zijn hier overvloedig) niet aandurven. Dus die moeten wij te lijf, met de bezem, want die dinosaurussen staan me ook niet echt aan.

De meeste dieren blijven gelukkig buiten. Meestal tenminste. Er zijn slangen, bijvoorbeeld, mogelijk giftig. Er zijn spinnen, sommige heel groot en volgens onze hulp giftig, er zijn kikkertjes en padden, er zijn hagedissen, tot aan een meter groot. Ik vind het best mooi, maar liever wel van enige afstand.
    De enige die ik tolereer, zijn de muurhagedissen of gekko's. Ze komen tevoorschijn als we 's avonds de buitenlichten aandoen, maar soms verdwaalt er een in huis. De katten vinden het prachtig, maar de volgende dag is hij weer verdwenen. Ongeschonden, naar ik hoop.

Over licht gesproken. Het grootste probleem hier is de elektriciteitsvoorziening. Het netwerk en installaties zijn kennelijk slecht onderhouden, de afgelopen maanden was het weer heel duidelijk: bijna alke dag, soms meerdere keren, valt het licht uit. Het kan een minuut duren, maar ook een paar uur.
    Erg is het gevaar voor blikseminslag. In Brazilie zijn er erg vaak onweersbuien, en omdat alles bovengronds is, slaat het nogal eens in de telefoonlijn of electriciteit.
    Ik heb inmiddels al overslagbeveiligingen geinstalleerd, maar het helpt nog niet veel: ik ben inmiddels aan de vijfde modemkaart toe, en vorige week was het moederbord van mijn computer totaal uitgebrand.
    Ik ben echt de enige niet, die plaatselijke computershop heeft een zeer goede business :)

Voordat het veel te lang wordt, eindig ik hier. Volgende keer meer ?

2. pm.boonstra

pm.boonstra New Member

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk om te horen Maarten. Ik vernam al het enige van u op het andere prikbordje dat nu gesloten is. Ik hoop voor jou en de jouwen, dat alles goed verloopt daar.

Brazilie is een prachtig land.

3. Theo Z

Theo Z New Member

Lid geworden:
    18 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk verhaal Maarten en toch ook nuttige informatie. Ooit hoop ik ook mijn oude dag in Brazilie te slijten

4. Guest8876

Guest8876 New Member

Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Maarten,

Leuk om je verhaal te horen. Over een aantal jaren hoop ik dezelfde stap te maken. Wellicht dat ik tegen die tijd de nodige tips en adviezen van je kan krijgen.

Groet

5. rooyen38@hotmail.com

Lid geworden:
    11 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Maarten, Dit verhaal komt me bekend voor.!!! Zit in de zelfde situatie.!!! Met die verstande dat we gelukkig al een huis hebben in Brasil..Petropolis (P. Alegre)...we zijn nu druk bezig met in pakken van onze goederen hier in de Ned. en hopen binnen niet al te langetijd in Brasil te kunnen gaan wonen ..wanneer m'n contract hier ontbonden wordt.

6. borsje@acb-is.net

borsje@acb-is.net New Member

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten,
    Ook in het verleden je voorbereidingen op het andere prikbord gevolgt.
    Zou graag de volgende keer wat lezen mbt het emigratie traject. met name de af te wikkelen documenten en procedures.
    Wij hebben het plan om begin 2007 naar Brazilie te vertrekken.

7. rondenise@wanadoo.nl

Lid geworden:
    19 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bon dia Maarten,

Prachtig om dit alles te lezen over jou ervaringen. Ik heb menig informatie over (zakenlijk) Brasil aan jou te danken. Je verhaal komt mij zeer bekend voor ik heb zelf in Gambia gewoond, precies het zelfde met alles, maar daar ook veel water problemen. Nu zijn we bezig met 2 projecten te weten; 1 Het idee om een huis te kopen (omg Recife)dit voor vakanties en voor later.En plan 2 Een restaurant cq bar of/ en een groot huis als pousada te beginnen. Ik blijf de info die jij en alle andere hier plaatsen volgen. Bedankt allemaal.

Ronald

8. Willem Eerland

Willem Eerland New Member

Lid geworden:
    9 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Fantastisch dit te lezen; eerder te kort dan te lang. hier leer je tenminste wat van! Bedankt,
    Willem E

9. sengels@casema.nl

sengels@casema.nl New Member

Lid geworden:
    20 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuk om te horen, wij gaan op den duur definitief naar Brazilie, wonen nu in Nederland en 6 weken per jaar in Brazilie ( eerder wel 52 weken per jaar). Nu bezig met de bouw van een echt woonhuis. In ons eerste huisje dat we hebben gebouwd voor werkdoeleinden hebben we regelmatig bezoek van kleine en grote 'monsters'. Dit jaar veel schorpioenen, die vond ik niet zo leuk. Maar iedere dag om 17 uur komt er een supermooie grote hagedis door de tuin heen. De honden wachten m op, maar krijgen m niet te pakken.
    De kwaliteit van leven is echt beter in Brazilie. Hier in Nederland heb je wel meer sociale zekerheid ed, maar dat gehaast, altijd plannen, altijd een afspraak maken, altijd geen tijd hebben, dat maakt je snel oud.
    Hoop dat jullie nog lang gelukkig zijn in julli e paradijsje!!

10. zjef

zjef New Member

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb toekomstplannen in de horeca/toerisme sector in Natal en kijk alle reakties hier tegemoet,mn partner is Braziliaanse terplaatse.
    interessant forum hier.

11. Ernste@newsbank.net

Ernste@newsbank.net New Member

Lid geworden:
    1 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Maarten,
    Leuk je ervaringen te lezen. Op dit moment verdeel ik mijn tijd nog tussen Nederland en Brazilië (São Paulo, waar mijn vriendin vandaan komt). Een aantal maanden per jaar woon / werk ik in Brazilië, hopelijk wordt dat steeds meer en ooit permenent. Ik woonde eerder in Rio en Lissabon.
    Moeten we niet een Braziliëgangersforum opnenen?
    Veel succes en geluk gewenst,
    Bert Ernste (http://www.ernste.net)

12. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    heeel leuk om te lezen graag snel meer schrijven hoor.
    veel plezier in het mooiste land ter wereld.

13. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor alle reacties, ik had ze (na ervaringen op een ander prikbord) negatiever verwacht, eerlijk gezegd. Maar dat is ook de voornaamste reden, dat ik het hier post en niet meer daar, als Sander het allemaal goed vindt natuurlijk.
    Het blijkt toch weer, lijkt me, dat er heel wat mensen graag wat informatie willen hebben die verder gaat dan het reizen of de hotels alleen.

Hoe koop je een (vakantie) huis bijvoorbeeld. Er zijn nogal wat valkuilen, voetangels en andere moeilijkheden te verwachten. Het gaat in Brazilie wat anders dan in Nederland.
    Om te beginnen: de makelaars. Ik heb slechte ervaringen. De meesten lijken geen idee te hebben wat ze verkopen, de marktwaarde ervan, of de bouwkundige staat. Soms werd me iets aangeboden waarvan de papieren niet ok waren (zonder vergunning gebouwd enzo, dat is om moeilijkheden vragen).
    Makelaars hebben ook niet het exclusieve verkooprecht, dus je kan een bepaald object bij diverse makelaars tegenkomen. Kan je leuk de beschrijvingen vergelijken, want de een doet meer moeite dan de ander. Daaraan kan je ook zien wat de betere, en de slechtere zijn. De meeste hebben een eigen website, dat is handig zoeken dus.
    Het is verstandig, om uit te zoeken dat er geen schulden op het pand zitten, geen leningen, dat de belastingen zijn betaald etc etc. Officieel zou de notaris dat ook moeten doen, maar dat schiet er kennelijk ook nog wel eens bij in. Hoe dan ook, vooral omdat je bij diverse kantoren moet zijn (welke?, dat is echt een gezoek), heb ik destijds een bevriende advocaat als zaakwaarnemer aangewezen.

Voor diegenen, die een horeca zaak willen beginnen: pas op met mooie verhalen. Brazilie is niet gemakkelijk. De concurrentie is groot, de gemiddelde Braziliaan kan niet veel uitgeven, en de gemiddelde toerist wil dat ook niet.
    Werk alleen met eigen kapitaal, en zorg voor een ruime buffer om de aanloopverliezen te overleven. Plus een eigen inkomen, voor minimaal een jaar of meer.
    Geld lenen in Brazilie is krankzinnig duur (enkele procenten per MAAND rente).

Maar goed, ik ga het dus ook proberen. Het moet een bar/bistro worden in amsterdamse stijl, plus een winkeltje met allerlei europese spulletjes, reisinformatie en cultuur.
    Ik heb eind januari de koop van een winkel afgerond in een shopping mall in Itaipava. We hebben nu een plan voor de verbouwing, samen met een architect opgesteld. We zitten nog een beetje tegen de offerteprijzen aan te hikken, maar dat wordt nog wel opgelost. Je weet hoe het gaat: de mensen zien gringo's, dan verschijnen de dollars in de ogen.

Morgen meer, dan is hopelijk de metselaar begonnen.

14. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Toch nog vandaag, want ik zou graag de reageerders persoonlijk beantwoorden, in volgorde dan maar :)

@philip, Theo Z en Jack:
    Leuk te horen, dat jullie best ook wel in Brazilie zouden willen wonen. Ja, Brazilie is een prachtig land, en er is zoveel te zien dat je eigenlik meerdere levens nodig zou hebben. Niet dat ik op Nederland was uitgekeken, maar ik mis het (nog ?) niet.

@marco:
    Veel succes in Nova Petropolis. Ik hoop echt ooit nog eens tijd te hebben om ook het zuidelijke deel van Brazilie te bezoeken, dus wie weet.
    Wees wel bedacht op mijn opmerking over de kosten van levensonderhoud. Ik geef nu ruim 4000 r$ per maand uit. Je hoeft natuurlijk geen empregada te hebben, en niet iedereen zorgt voor het schoolgeld van zijn kleinzoon (700 R$). Maar een auto is in Brazilie toch bijna een noodzaak, en telefoon, elektriciteit, en gas, en een ziektenkostenverzekering zijn dat zeker.

@Albert:
    Eigenlijk is het niet ingewikkeld, als je tenminste getrouwd bent met een Braziliaanse. Het permanente visum heb je in een maand of twee, dan moet je wel binnen 30 dagen het land inreizen en je bij de PF melden voor de RNE . Een CPF krijg je ook gemakkelijk.

@Ronald:
    Over horeca heb ik al het een en ander gezegd. Als je het over Recife hebt (wat ik zelf een minder prettige omgeving vond, afgezien van Boa Vista) dan zeg ik: overweeg b.v. Porto de Galinhas. Of eventueel Olinda.

@Willem E: ik ga dus nog even door :)

@saskia: interessant, ik zou willen weten hoe jullie dat bouwen organiseren. Wat ik inmiddels wel ontdekt heb, is dat afspraken maken hier toch niet altijd goed gaat, niet op tijd in ieder geval.
    Over het dierenleven kan ik een boek vullen. Ik zal daar, met jullie goedvinden, wat andere postings aan wijden, want in kort bestek gaat dat niet. Brazilie heeft op dat gebied ook heel erg veel te bieden, en ik denk niet dat ik daar ooit op uitgekeken raak. Gisteren was ik nog de mieren aan het bestuderen, hoe ze met afgebeten bladdelen lopen te sjouwen. En al die vogels hier, teveel om op te noemen.

@zjef: goed dat je een partner hebt. Ik wil niet negatief zijn, maar pas op met bepaalde klanten. Natal heeft een betere naam dan Fortaleza, maar prostitutie is hier verboden, zeker met minderjarigen, en ook op gelegenheid geven staat een gevangenisstraf (10- 14 jaar). Het is maar dat je het weet, of misschien wist je dat al, je schijnt nogal wat ervaring te hebben in de horeca. Dat scheelt.
    Veel succes met het zoeken van een plek (het moet natuurlijk wel goed zichtbaar zijn)

@Bert Ernste:
    Leuk te horen dat je in Lissabon woonde. Ik ken die stad inmiddels vrij goed.
    In een apart forum voor braziliegangers zie ik niet veer heil. Ik heb er eerlik gezegd mijn bekomst van, na het brazilie prikbord en zijn opvolger. Liever alles op e1n plek.

@allen:

Ik heb wat foto's geplaatst op :
    http://photos.yahoo.com/maartent

15. jasper

jasper New Member

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten,

Ouwe reus, vergeet alle negative post en vergeet alle beterweters die je overal zult tegen komen!

Natuurlijk heeft Brazilie zijn slechte kanten, maar voor mij was het gisteren nog zomer en nu zit ik weer tussen de houten klaasen hier in Nederland.

Ik vind het super gaaf dat jij de moeite en de tijd neemt om zo open en eerlijk informatie te delen met mensen die in de toekomst zelf ook misschien de sprong willen wagen.

Veel geluk met je onderneming en mensen zoals jij hebben we tenminste wat aan!

16. Sander

Sander Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten, geen enkel probleem mee. Als ik zie hoe positief iedereen hierover is (en ik ook trouwens) zou ik zeggen ga vooral zo door! Erg leuk om te lezen en we waarderen je posts heel erg hier.

Groetjes,
    Sander

17. schwab

schwab New Member

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten,
    Goede en leuke info!!
    Je schreef een CPF is ook makkelijk te krijgen. Wij, mijn Braziliaanse vrouw en ik, vertrekken over drie weken naar Brazilië en ik wil daar mijn CPF aanvragen. Weet jij of ik nog iets, zoals geboortebweijs of zo, mee moet nemen?
    Alvast bedankt.

18. janvanel@terra.co.br

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Rob,

Een geboortebewijs, internationaal model, en de handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand laten verifieren door het Braziliaanse consulaat in Rotterdam. Succes ermee

19. hetlevenisleuk

hetlevenisleuk New Member

Lid geworden:
    4 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Een leuk voorbeeldje van adertjes onder het gras;
    In het uitgaansdeel van Recife hadden een paar Duitsers een pand gekocht om een horecaonderneming (Oktoberfest) te starten. Nadat het pand betaald en hun eigendom is
    komen ze erachter dat niet Brazilianen op militair strategische locaties geen land mogen bezitten. Zoals in hun geval binnen het havengebied van Recife. Zaak gaat open, loopt niet, gaat weer dicht. Nu zitten ze al een flink aantal jaren met een pand in hun maag omdat de grond waar het op staat niet hun bezit is en daarom blijkbaar moeilijk verkoopbaar.

20. sven.vantveer

sven.vantveer New Member

Lid geworden:
    6 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @addertje

Dat is niet echt een addertje. Alle grond in "strategische" gebieden is eigendom van de staat. Ik geloof tot 30 meter van de hoogwaterlijn. Hoe het precies zit met havengebieden weet ik niet. Wel is dit een van de redenen dat particuliere str

Deel Deze Pagina