Geldzaken in Ventiane?

Discussie in 'Laos' gestart door Ronald64, 8 sep 2010.

1. Ronald64

Ronald64 New Member

Lid geworden:
    8 sep 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    We gaan februari 2011 naar Ventiane. Dit willen we doen over land vanaf Thailand (Nong Khai).
    De eerste vraag is: wat is het beste betaalmiddel in Laos: US dollar, Thaise Bath, Lao Kip of Euro? Is iemand recentelijk geweest en weet wat de beste manier is? Ik heb gelezen dat er bijna geen betaalautomaten zijn en er wordt ook veel commissie gevraagd. Moeten we US dollars in NL kopen en in Laos omwisselen naar Kip? Of Thaise Bath omwisselen naar Kip? Om te voorkomen dat een week Laos erg duur wordt. Bij alle accommodaties en restaurants(op internet) zijn de prijzen in US dollars vermeld.

De tweede vraag is: weet iemand een paar goede adressen betreft schone accomodaties in en rondom het centrum van Ventiane?

En wat zijn de kosten per dag ongeveer voor slapen + eten gemiddeld?
    Al vast bedankt,
    Ronald

2. Basvld21

Basvld21 New Member

Lid geworden:
    30 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Ronald,
    Ik zeg altijd dat je het beste kunt betalen met het betaalmiddel van het desbetreffende land. Dan betaal je meestal de beste prijs. In dit geval dus de Laotiaanse Kippetjes.

Ik heb 3 weken doorgebracht in Laos en van Noord naar Zuid doorkruist. Gedurende heel mijn reis ben ik voldoende ATM's (Flappentappen) tegen gekomen. Zelfs in kleinere plaaten, dus zeker in Vientiane.

Ook is het zo dat je in grensplaatsen altijd met het betaalmiddel van de buren kunt betalen.

Wat wel aan te raden is, is om een aantal dollars mee te nemen voor nood. Deze accepteren ze namelijk overal.

Betreft accomodaties kan ik je niet zo helpen, heb er wel 5 dagen geslapen maar niet zo schoon. Maar als je een Lonely Planet aanschaft kun je alle info vinden.

Groet,
    Bas

3. Etienne Tulleners

Etienne Tulleners New Member

Lid geworden:
    7 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Ronald ,
    Ik ben in mei 2010 via Nong khai overgestoken naar Vientane (zij zeggen Viang Chan )
    Een paar tips :
    Betaalmiddel : De nationale "Kip" is niks waard maar OVERAL aanvaarden ze (en nog liever ) de Thaise Baht. Zorg dus dat je in Thailand wisselt.
    Er zijn echter ook ATM machines maar die heb ik niet gebruikt.Na enkele dagen heb ik € omgewisseld in een wisselkantoor. Ik denk dat ze liever USD hebben !
    Aan de grens moet je een visum "kopen"
    Voor mij was het 45 USD , mijn Thaise vriendin moest 12 Baht betalen ! ! !
    Let op ! Als je over land binnen gaat dan krijg wanneer je terug naar Thailand gaat slechts een verblijfsvisum van 14 dagen ! ! !
    Overstay wordt a rato van 500 of 1000 THB gerekend wannner je weer buiten gaat !
    Ik had vooraf naar hotels gezoch via de bekende sites maar vond daar enkel dure internationale ketens ( Novotel etc ) (75€-120€)
    Vanaf de grens ben ik dan met een taxi naar Vientane gereden (300THB).
    Heb een hotel gezocht langs de rivier in een zijstraat van Quai Fa Ngum / hoek Rue Francois Nghin (kijk op google maps )
    Quai Fa Ngum zou je "de dijk"van Vientane kunnen noemen.Er zijn daar meerdere hotel die tussen 600 THB en 1300 THB kosten. Leuke buurt veel restaurantjes , bars etc .
    De terugreis vanaf hotel heb ik geregeld "op straat " Vanaf hotel met taxi tot in Udon Thani (85km )( 1000THB en een paar drinks onderweg )
    Voor de rest is Laos spotgoedkoop !
    Ik had misschien wel een voordeel dat mijn Thaise vriendin de taal sprak en zodoende kreeg ik niet vaak het "oeristentarief" aan me'n aangesmeerd !
    En nog een laatste tip :
    GSM toestellen zijn er bijzonder goedkoop !
    Ik kocht er en een "Chinese copy " van de I-phone aan 1800 THB en hij werkt perfect , ook met mijn Sim kaart !
    Indien nog specifieke vragen hoor ik je wel .
    Veel succes
    Etienne

4. Etienne Tulleners

Etienne Tulleners New Member

Lid geworden:
    7 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey Ronald ,

Nog even dit !
    Zoals gemeld was is er in der periode rond 15 mei 2010.
    Ik moet je nog meegeven dat het toen wel echt bloedheet was ! Overdag 37-42°c en kurkdroog.
    Ik ben het thaise klimaat (Phuket , Bangkok etc ) wel gewoon maar daar heb ik toch als een dweil gondgelopen ! En je vindt niet veel plaatsen met airco ! Dus een hotel met een goed werkende airco is een must .
    In juli /aug zal het ook nog wel heet zijn.
    In mijn hotel was airco in kamers en lobby maar in de lobby stond de display op 32°c ! !
    Dat helpt ook niet veel !
    Ik had een hotelletje op een zijstraat van Quai Fa Ngum / hoek Rue Francois Ngin aan 700 THB of zoiets . Op dezelfde straat was echter een beter aan 1200THB . Indien nodig kan ik de naam nog wel terugvinden
    Groeten
    Etienne

5. Ignace Offermans Alvor

Lid geworden:
    7 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Ronald, ben sedert 2008 voor het eerst in Azie en er gebleven. 24 en 25 Februari 2009 was ik in Vientiane. Het was in de schaduw 41 graden op 25 februari tegen 39 graden in Udon Thani. Op loopafstand van de Thaise Ambassade was een goed en gezellig hotel, gerund door Thais, kamerprijs 500 thb, naam lijkt op of is Dao Luang. Aan overkant goed restaurant. ATM aanwezig. Je kunt ook wisselen aan de grens. Thaise baths worden in Vientiane geaccepteerd. Restaurantkosten laag. Ik zou aan de grens euros omzetten in Kips. Geen dubbele wissel van euro naar dollar en van dollar naar kip. De taal ginder is gelijk aan de taal in de Isaan, daar dit ooit een deel van Laos was.

Deel Deze Pagina