het leven in brasil

Discussie in 'Brazilië' gestart door leobrasil, 27 jul 2006.

1. leobrasil

leobrasil New Member

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind een brasil een mooi land, maar is haast geen bestaan hier.
    het leven is gewoon duur zeg

ik denk dat ik maar bij moet taken want 3000 reais per mnd red je niet

Pas een auto gekocht gebruikt een bmw 528i uit 1997 60.000 reais zullen een hoop zeggen jij moet niet klagen.

maar ik hou van mooie autos en vrouwen mag dan wel wat kosten maar op langer terwijn is alles toch wel kostbaar zeg

gelukkig kan je veel credit cards krijgen beetje de kosten verdelen

ik vraag mij wel eens af of er nederlanders in brasil werken en ook minder als 3000 verdienen is dan niet een verpot.
    als ik naar pau de acucar gaat ben ik zo voor een week 400 reais kwijt koop ik niks bijzonders

maar ja je moet wat he
    en lekker stappen ook nog in sao paulo of rio kost ook wel wat zeg

maar je leeft maar een keer!

2. Geen dank

Geen dank New Member

Lid geworden:
    24 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Brazilië staat op de tweede plaats in Zuid-Amerika waar het gaat om kosten van levensonderhoud. Duurste land is Chili.

Ik had toegezegd hier niet meer te posten, maar dat kan ik dus niet.

Ik word altijd een beetje boos / kwaad als ik weer reacties lees van Nederlanders die beweren 3 à 5 duizend of meer reais per maand nodig te hebben om te kunnen "leven" in Brazilië.

Waarschijnlijk omdat ik zoveel Brazilianen ken; van vrijwel geen inkomen tot vorstelijke inkomens.

Soms begrijp ik het niet dat mensen in Brazilië gaan wonen en vervolgens gaan "klagen" over de kosten. Welke kosten dan?

Ik heb heel veel respect (met uitroepteken) voor Brazilianen die met heel weinig moeten zien rond te komen en dan toch nog tevredenheid uitstralen.

Ik heb heel weinig respect voor met name "buitenlanders" (niet persée Nederlanders) die klagen over de kosten in Brazilië en tegelijkertijd melding maken van al hun blinkie-blinkies.

Je naam "kalou" doet me denken aan "joopie" vanwege dezelfde soort van vragen. Dat maakt mij verder niets uit. Je lokt op deze wijze wel discussies uit en dat kan voor velen interessant en, of informatief zijn.

Mijn opvatting is dat je moet proberen zo sober als mogelijk te leven, vooral in Brazilië. Als je financieel meer mogelijkheden hebt, dan moet je dat koesteren. En ja, je kunt met veel minder dan 3.000 reais leven in Brazilië; de overgrote meerderheid doet dat namelijk al heel lang.

Omgerekend in euro's zou je met 3.000 reais in Europa "arm" zijn.

Maar wat zoek je nou precies in Brazilië? En waarom noem je het steeds "brasil"? Je berichten zijn in het Nederlands, dus zou je ook gewoon van Brazilië kunnen spreken. "Brasil" doet mij zo denken aan een discotheek of wat dan ook.

Zo'n opmerking als "gelukkig kun je veel credit cards krijgen..." etc... geeft niet echt de indruk dat je bericht serieus is. Mocht dat wel het geval zijn, dan geeft het blijk van weinig kennis van Brazilië of gewoon oppervlakkigheid. Hoezo "gelukkig" met die creditcards?????? Tegen 3% rente per maand ???????????

Je kunt ook stappen met 10 reais. Is maar net waar je je prioriteiten legt en met wie je om gaat en waar.

En je leeft niet één keer. Ja het fysieke deel is na enige tientallen jaren wel afgewerkt, maar je eventuele nageslacht en je daden blijven voortbestaan.

Verkoop die Audi, koop een stuk grond en plant daar alle soorten van vruchten die je Brazilië kunt planten. Geeft uiteindelijk veel meer voldoening, tenzij jouw geluk afhangt van wat anderen van je denken. Maar is dan Kalou Kalou nog wel.

3. harbertr

harbertr New Member

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Alles is relatief......
    We kunnen luxueus boodschappen gaan doen en allerlei lekkernijen en drankjes gaan aanschaffen of gewoon dagelijkse kost boodschappen.
    Voedsel is niet vreselijk duur hier, uiteraard voor de Braziliaan die maar R$350,- pm verdient wel! maar in vergelijking tot NL zijn veel dingen hier niet duur (normale zaken als vlees, pasta, rijst, groenten).
    Er bestaat ook nog zoiets als een prijsverschil tussen supermercado's en lokale markten. Hier hebben wij in het centrum van Vitória "Vila Rubim" daar vind je werkelijk alles wat je al of niet in de super mercado's vindt (kruiden + specerijen) voor een fractie van de prijs. ook dagelijkse produkten zijn er erg goedkoop, dus duur?? nee, of tenminste...relatief!
    R$3000,- sjonge! daz toch heelveel voor hier! en je kunt er prima van rondkomen.
    BMW 528i...ja die zuipt...maar dat doet mijn Pajero ook....hhehehhe
    Overigens kwam ik er recentelijk achter dat alle auto's boven een 1.0 hier zuipen, dus het zuipen van een grote auto wordt dan weer relatief.

Uitgaan....als ik met mijn zwager de hort op ga, biertje, nog een biertje, nog een biertje, ben ik een keer 10 reais kwijt en moet moeite doen om de weg naar huis te vinden.
    Als ik met mijn vrouw uit ga, komt daar meestal een etentje bij....maakt het automatisch duurder.

helaas hebben we nog te weinig tijd om echt over deze zaken na te denken en doen we gewoon...........

4. schwab

schwab New Member

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me verstandig om de opmerkingen van joopie/kalou voortaan te negeren. Krijg sterk de indruk dat hij Brazilie niet eens weet te vinden en waarschijnlijk een met gouden kettingen behangen "medelander" uit Amsterdam Slotervaart/Geuzenveld is, mede gezien de keuze van auto!!!!

5. kvaker@wanadoo.nl

kvaker@wanadoo.nl New Member

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0

Ik negeer Jopie niet, waarom ?
    Hij lokt wel vaker uit door zout en peper op lillende wonden te strooien.

wij, met 3 grotere, opgroeiende kinderen zijn zo'n R$ 6500,00 á 7500,00 per maand kwijt.
    We leven niet op grote voet, geen mobieltjes etc.
    Gewone middenklasse 2e hands auto.
    Mooi groot huis + grond, wat echter 15 jaar geleden al afbetaald was.
    We leven niets beter of geven meer uit dan onze Braziliaanse vrienden, kennissen, familie of collega's.
    Minder vaak zelfs.

Kosten komen als je (meerder) kinderen krijgt en de openbare scholen wilt en moet omzeilen.
    IPTU, IPVA en alle bijkomende kosten.
    Gas, licht, telefoon, internet, schoolgeld, condominio, werkster, auto (benzine, reparaties af en toe, afschrijving), vakantie, dingen vervangen (alles gaat snel stuk/verrot in Brazilie), onderhoud enz enz enz enz enz.
    Voor biertje, biertje,biertje,biertje,biertje, met m'n zwager ben ik toch wel meer dan R$ 10,00 kwijt, want ik heb me de Braziliaanse gewoonte, om een ander te laten betalen, nog niet eigen gemaakt.
    Ik leef hier zoals ik in Nederland misschien zou leven. En waarom ook niet ?
    Geen flauwekul theorieen van "Ik ben tevreden met elke dag zon en in de favela wonen met allemaal vriendelijke mensen".
    Kortom we leven het leven zoals andere Brazilianen het leven.
    Heus niet als God in Frankrijk.

6. chest

chest New Member

Lid geworden:
    1 jun 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    God in Frankrijk? Nou, die uitdrukking kan je alleen nog maar in de geschiedenisboeken terug vinden :).
    Leven op aarde is duur. Waar? Dat maakt echt niet uit. Alles is relatief. In NL betaal je 20 euro voor een adsl pakketje en 5 euro voor een stukje ossehaas. In BRA betaal je 100 (40 euro)reais voor dat zelfde adsl pakketje, maar je stukje ossehaas kost 1.5 real (0.55 euro), dus na een week ossehaas eten ben je alweer voordeliger uit in Brazilië.
    Leven op aarde is duur en dat zal alleen maar duurder worden. Alleen Shell heeft het goed voor elkaar. 36% meer nettowinst!!!

7. sven.veer@quality.com.br

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @geen dank

3% rente per maand op de creditcard ??? volgens mij is dat 11% (150% per jaar).

8. sven.veer@quality.com.br

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0

Ik heb het even nagekeken. Mijn Personnalite visa gold is 8.40% per maand.

9. kVaak

kVaak New Member

Lid geworden:
    21 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar ook 8,40% per maand blijft nog altijd dik 160% per jaar.
    Rood staan bij de bank kan nog meer zijn.
    En wie hier met niks begint (leven opbouwen) hoe denk je aan een eigen optrekje te komen, een hypotheek (welke bank trouwens) met dat soort rentes.
    Zeker door flut theorieen dat gebruikte auto's hun waarde niet verliezen. Na 2 jaar is je gebruikte auto meer waard dan een nieuwe.

Tom Jobim zei al eens:

"Este é um país em que as prostitutas gozam, os traficantes cheiram e em que um carro usado vale mais que um carro novo."

10. sven.veer@quality.com.br

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is absoluut niet mijn theorie dat na 2 jaar je gebruikte auto meer waard is dan een nieuwe.

Ik ben hier trouwens met niks begonnen. Dure euros waren er nog niet toen ik hier aan kwam. U$ 1 was R$ 1.

Mijn bank doet aan financiamento de imovel voor 18.6% rente per jaar. Wel hoog maar valt nog best te betalen. Dat was wel anders, toen ik hier kwam was het 60% per jaar.

11. leobrasil

leobrasil New Member

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hi rob ik woon in zuid brasil hoor
    en ik vind een 528 een geweldige auto jammer dat ik het gas niet helemaal in kan trappen anders ben ik dadelijk mijn rijbewijs kwijt ha ha

maar leuk van klaas te horen dat het toch wel prijzig de scholen maken je arm hier

12. klaasvaak@tiscali.nl

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is er leuk aan van mij te horen dat de opleiding van kinderen een dure zaak in Brazilie is ?
    Ik wordt er heus niet arm van hoor.
    Maar is zal niet zeggen dat het leven in Brazilie goedkoper is.
    Het leven bestaat uit meer dan alleengoedkoop vlees en/of bier.
    In vele aspecten is Brazilie een duur land.
    Ja, als je bereidt bent om te verpauperen en flink wat stappen achteruit te doen, dan is het hier goedkoper.
    Maar dat is voor de verblinde LIEFHEBBERS, niet voor MIJ.
    Dat zou je in Nedrland ook kunnen doen.

MvG

13. crazyharleyjoe

crazyharleyjoe New Member

Lid geworden:
    10 mrt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi iedereen
    Ik heb een vraag je hoe duur is brasiel hoe veel geld heb je nodig om normaal te kunnen leven.
    Het lijkt me een heel mooi land toe.Ik ben hier in NL ploegleider in de antennebouw gsm umts.En hoe zijn de mensen daar .Is het moeilijk om daar aan het werk te komen .

Groeten van Joe

14. wezter

wezter New Member

Lid geworden:
    4 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nieuwe ronde, nieuwe kansen?

15. djamerkx@home.nl

djamerkx@home.nl New Member

Lid geworden:
    7 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het lijkt me een mooi land?Nog nooit geweest daar?Dat word dan toch de eerste aktie die door je moet worden gemaakt.Hoe je spelling is en de vragen die je hebt,dan kan ik mij de reacties wel weer voorstellen van de collega reisforummers.Ja Hans waarschijnlijk nieuwe ronde nieuwe kansen,dat word weer lachen....

16. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het zijn gewoon veel gestelde vragen, FAQ dus.

V Hoe duur is het dagelijkse leven
    A Dat hangt van je levensstijl af, of je in een koop of huurhuis woont, of je schoolgaande kinderen hebt, of je een auto hebt (en hoe duur). Reken op ongeveer 60 a 70% van je huidige levenskosten in Nederland.

V Hoe zijn de mensen in Brazilie
    A Hangt er van af wie je tegenkomt.

V Kan ik aan werk komen.
    A In principe niet. Alleen met een visum heb je een kans, maar die is klein met zo'n 20% werkloosheid. En de salarissen liggen meestal veel lager dan je volgens vraag 1 nodig zou hebben.

17. rob.muiltje

rob.muiltje New Member

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Pau de Açúcar daar noem je wel wat op zeg!

Boodshappen doen bij Pau de Açúcar doen wij hier nooit, om de simpele reden dat het een van de duurste supermarkten is. Er zijn hier bij ons in de buurt (zone noord van São Paulo)genoeg supermarkten die "veel" goedkoper zijn en die ook nog eens een veel ruimer assortiment hebben en waar de kwaliteit ook nog eens gewoon goed is.

400 reais per week geven wij nooit uit aan boodschappen en ik kan niet zeggen dat we iets te kort komen.

18. jorgeholandes

jorgeholandes New Member

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe ook NOOIT boodschappen bij de "Pau de Açúcar", om de simpele reden dat die gewoon niet bestaat. Ik ga daarentegen af en toe wel naar de PÃO de Açúcar, dat is idd wel een wat duurdere supermarkt ...

19. pjak106

pjak106 New Member

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Anyway guy's
    laat mij nou ff rekenen ,..hmmm..een gezin met 2 kids eigen woning empregada, tuinman, ziektekostenverzekering, school, boodschappen, 2 auto's ook maar verzekeren, en nog een motorfiets voor de lol,...reken, reken, ja hoor klopt! 6500 real is op per maand.
    is volgens mij nog steeds goedkoper als in Nederland.

20. Guest8876

Guest8876 New Member

Lid geworden:
    7 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Peter
    Ja. Alleen al die empregada en tuinman zijn in Nederland voor velen haast niet te betalen. En dan ook nog eens een 2e auto en een motorfiets. Nou nou.

@ Joe
    Een tijdje geleden werd dit onderwerp al eens behandeld hier. Waar men op uitkwam was

Deel Deze Pagina