Hulp bij 1e reis naar Thailand van 3 weken

Discussie in 'Thailand' gestart door ackoopman, 9 feb 2009.

1. ackoopman

ackoopman New Member

Lid geworden:
    9 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal,

Graag zou ik van jullie ervaring en kennis gebruik maken voor mijn eerste reis naar Thailand. 13 juli vertrek ik voor 3 weken naar Thailand. Ik wil graag heel veel zien, maar ik denk dat alles wat ik nu in gedachten heb helaas niet haalbaar is in het tijdsbestek. Graag dus jullie mening over welke plaatsen ik zeker moet zien en advies over de wijze van vervoer naar de plaatsen..
    Ik dacht zelf aan 3 (?) volle dagen Bangkok, om een fietstocht te maken, tempels te bezoeken (Wat Pro, Wat Traimit, Marmeren tempel) en de drijvende markt. Is een bezoek aan het koninklijk paleis ook een aanrader? Mis ik nog belangrijke highlights?

1 dag naar Ayatthuya.
    2 / 3 dagen Kanchanaburi: River kwai, het museum en de spoorlijn bezoeken, erawan watervallen, evt. de tijgertempel, de hell fire pass en overnachten in het floatel (jungle rafts).

Door naar Chiang Mai, hier iig naar Doi Suthep, evt. een kookcursus, en een trektocht van 1 of 2 dagen (rit met een olifant/ raften)
    Vanaf hier ook een dag naar Sukothai als dit mogelijk is?

Dan door naar Khao Sok, en daar 3 dagen een safari doen.

En uiteindelijk een aantal dagen naar het strand, het liefst mét snorkelmogelijkheden. Is het handig om vanuit Khao Sok door te reizen naar Phuket en vervolgens naar Koh Phi Phi?
    Ik zat zelf ook te denken aan Koh Chang, maar dan zou de route natuurlijk heel anders worden. Welk van deze eilanden is 'leuker' om te bezoeken tijdens een eerste reis aan Thailand?

En heeft iemand al weleens een trip gemaakt naar Cambodja vanuit Bangkok of Koh Chang? Het lijkt me echt geweldig om bijv. Angkor Wat te bezoeken, maar volgens mij red ik dat echt nooit in die drie weken... :-s
    Wie kan mij advies geven over bovenstaande, moet ik veel schrappen om het in 3 weken te passen en wat is hierbij handig? En dus graag tips mbt vervoer en de route.

Alvast bedankt!

2. Maikel

Maikel New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Annemarie, wellicht vind je hier: http://thailand.reisforum.nl/topic/16148/1/eerste-reis-naar-thailand-hulp!!!!.html een deel van je vragen vervat.

Het Grand Palace ( ook koninglijk paleis genaamd) dat onderdeel uitmaakt van de Wat Pra Kaew is wellicht de must bij uitstek !

3. Inge62

Inge62 New Member

Lid geworden:
    29 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    En mijn advies, doe Bkk aan het einde van je vakantie!
    Erawan, trek er een dag voor uit, is fantastisch, ga lekker zwemmen ook, wanneer je laat wegaat zie je meer wilde dieren omdat er niemand meer is. Neem bananen mee, de apen komen vanzelf als ze dat zien.
    Tijger tempel ziet er leuk uit op animal planet maar mijn zoons en ik kwamen er met een flinke kater vandaan. (zie eerdere topics hier)
    Khao Sok is helemaal geweldig! (Koop wel een regencape, wij waren er vorig jaar augustus en tja is wel tropisch regenwoud he)

4. Maikel

Maikel New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Annemarie, nog kort even dit. Cambodja kan je vergeten in je reisplanning die nu al moeilijk genoeg is mits aanpassingen en of weglatingen. Afstanden zijn vaak misleidend, zo is Chiangmai – Khao Sok in vogelvlucht 1200 km. De trein Chiangmai – Bangkok zet er meer dan 14uur over. Je jungle rafts liggen op 70 km van Kanchanaburi stad.
    Ayutthaya is echter te doen in een dagtrip vanuit heen en terug vanuit Bangkok.

5. Annelies

Annelies New Member

Lid geworden:
    14 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Niks aan Maikels zijn tips toe te voegen. Je mneot even een overzicht maken van dag tot dag. Dan heb je meer duidelijkheid en kun je zien of het past. Zelf zou ik Khao Sok ook overslaan kwa tijd en iets langer in Chiang Mai blijven. Je kunt van CM rechtstreeks op Phuket vliegen en vanuit hier naar Khao Sok of Phi Phi.

13-jul vliegen BKK
    14-jul Aankomst BKK
    15-jul BKK
    16-jul Dagtour Ayutt
    17-jul Naar Kanchan.
    18-jul Kanch
    19-jul Kanch. Eind van de dag naar BKK >nachttrein Chiang M
    20-jul CM
    21-jul CM
    22-jul CM
    23-jul CM > Phuket (vliegen)
    24-jul Khao Sok tour
    25-jul Khao Sok tour
    26-jul Khao Sok tour
    27-jul reis naar Phi Phi
    28-jul Phi Phi
    29-jul Phi Phi
    30-jul Phi Phi > BKK (vliegen)
    31-jul BKK
    1-aug BKK
    2-aug vliegen Schiphol

6. ackoopman

ackoopman New Member

Lid geworden:
    9 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel erg bedankt voor jullie reacties en tips! dat andere topic had ik inderdaad ook al bekeken, maar t blijft lastig.. Kan ik alle mogelijkheden met vervoer vinden in de Lonely Planet? Want ik was er al wel achter dat die nachttrein rijdt van Bangkok naar Chiang Mai, en de mogelijkheid van binnenlandse vluchten wist ik ook wel, maar verder ben ik er nog niet helemaal achter hoe de infrastructuur in elkaar zit..
    En zouden jullie idd Koh Phi Phi aanraden of een ander eiland in de buurt van Phuket/ Khao Sok..
    We zijn er dus in augustus...
    We reizen 6 augustus weer terug, dus we hebben nog 4 dagen speling met de planning van Annelies (gelukkig!)
    En is deze planning met Khao Sok en Bijv. Koh Phi phi beter/ leuker, of zou het handiger zijn om naar Khao Yai te gaan en te eindigen met Koh Chang... Ik twijfel tussen die mogelijkheden..
    Alvast bedankt voor alle tips!

7. Annelies

Annelies New Member

Lid geworden:
    14 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    tja, ze zeggen dat het weer in juli op de eilanden Koh Samui, Koh Pangan en Koh Tao beter is dan bij Krabi/Phi Phi. De zee kan daar nog wel eens wild zijn. Ik zou dus niet in juli die kant op gaan.

Je moet wel een keuze maken tussen Koh Chang of de groep eilanden van Koh Samui. De afstanden zijn te ver.

Vanaf Khao Sok naar Phi Phi of Koh Samui maakt niet heel veel uit kwa reistijd. Er zijn volop bussen in Thailand. Je kunt er prima reizen.

Ik adviseer je ook om de eerste dag in Bangkok je treintickets te reserveren.

Alle bestemming zijn niet beter of leuker, het is volgens mij allemaal leuk hahahah. Blijft lastig he dat kiezen.

Je kunt ook voor Khao Yai park kiezen ipv Khao Sok en dan doorreizen naar Koh Chang. Die reis duurt wel een dag.

8. Maikel

Maikel New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Annemarie,

Zoals vaak ziet men tussen het bos de bomen niet meer. Je kan hier alle vragen stellen zonder drempelvrees, L.P. is handig en de google ook, maar de reiservaringen en tips die je hier krijgt zijn echte belevenissen ervaringen of indrukken van reizigers. Nu is Thailand een heel soepel land om te reizen of excursies te boeken, om ieder hoek vind je reisbureautjes ( ik kijk soms naar de uitgestalde postkaartjes en zeg ‘ hé dat wil ik ook zien’) Maar de beste manier om van een bestemming te genieten is alles zelf ( met locaal vervoer) te doen op je eigen ritme en timing.

Nu een planning maken is meer dan een intensief maar leuk tijdverdrijf, je bepaald je eigen reis en de dingen die je wil zien en de leuke hotels of zones waar je wil zitten. Alles kan, maar het moet haalbaar blijven zoniet zit je de helft van je reistijd in een of ander vervoermiddel te dommelen. Meestal trekt men naar Thailand in een tijdspanne van 3 weken, als je daarbij de heenreis en terugreis naar Europa aftrekt zit je rond 18 dagen verblijf ter plaatse. De klassieke trip gaat dan 6 dagen in het Noorden ( meestal Chiangmai en omgeving ) – 6 dagen in het Centrum ( Bangkok en omgeving ) tenslotte 6 dagen naar het Zuiden voor strand of eiland) Op zo’n basistraject ziet men heel veel. Het relaxschoentje knelt een beetje als men zijwaarts ook wil exploreren door bv. naar Kanchanaburi ( 3 dagen te willen) en je Kao Sok ligt qua reistijd eerder moeilijk of tijdrovend te noemen., ter plaatse in Kao Sok dan nog 3 dagen blijven en je ziet dat je dagen te kort komt, dan begint men dagen van Chiangmai en Bangkok af te romen om toch perse ‘alles te zien’ - Een dagje of soms 2 afpingelen van Chiangmai of Bangkok is natuurlijk ook mogelijk. Maar vaak wordt het aantal dagen Bangkok op de koop toe nog versnipperd door het in 2 of 3 tijdsfazen aan te doen, dat is veel meer tijd en geldverlies dan men denkt, plus de relax verdwijnt) Het heen en weer gesleur met bagage en hotel incheck moet ook beperkt kunnen blijven. Men moet zuinig omspringen met zijn toegemeten reistijd.

Maar ik lees intussen dat je 4 dagen langer blijft = dat moet dus kunnen lukken en laat Ko Chang dan een extra doel zijn tijdens een eventuele Cambodja reis.

Het meest tijdbesparend en relaxer is: na aankomst op Bangkok airport een aansluitende binnenlandse vlucht te nemen naar bv. Chiangmai en dan als een lus over je verdere reisplanning spreiden om tenslotte, op het einde van je vakantie een aansluitende vlucht te nemen richting Europa. Afhankelijk van je eilanden keuze en vlucht en aangename aansluituren is dat Phuket airport/ Krabi airport of Ko Samui airport.

((Verder vraag ik me soms af waarom vraagstellers haast nooit de belangrijke informatie van aankomstdag en aankomst uur en meteen ook de vertrekdag en vertrekuur van hun internationale reis vermelden.))

9. Annelies

Annelies New Member

Lid geworden:
    14 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maikel halelujaaaaaa. Je hebt helemaal gelijk :)

Het komt denk ik dat mensen geen idee hebben hoe groot het land is en alles vergelijken met NL. En zoals de georganiseerde reizen het ook voorschotelen is ook niet juist. Je ziet al reizen van 15 dagen en dan denk ik ook mijn hemel heb je dan wel vakantie? Je rent van hot naar hair om Thailand even te bezoeken.

Ik denk dat je een juist beeld schetst om 6 dagen voor een bestemming uit te trekken. Je hebt dan niet het gevoel dat het te kort is en je kunt altijd eerder weg als je niks boekt.

Ik betrapte me er ook zelf weer op hoor. Wij gaan niet voor het eerst en slaan de meeste highlights over en nog kom ik kwa planning niet uit. Er is gewoon veel moois daar. We plannen maar nog een keer Thailand hahahaha.

Morgen vertrekken we en het begint nu behoorlijk te kriebelen!

10. Maikel

Maikel New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Annelies, Je bent al helemaal in stemming om je vlucht morgen niet te missen.
    Ik bewonder je dat je nog tijd opzoekt om hier en elders te voorzien van je aardige reisadviezen. Op zo’n moment verga ik van stress en pak mijn valies op het nippertje in … besteed daar de ganse nacht aan en mits sterke koffie haal ik nipt het vliegtuig?
    Eenmaal al dat irriterende luchthavengedoe… voorbij al die zuurpruimen van controlepersoneel , voel ik alles tintelen. Yep, ik ben weer weg, naar dat land waar ik me een beetje voel herademen.
    Dikke toffe reis toegewenst.. ik ben al jaloers!!
    Dag Annelies, geniet geniet geniet.

11. ackoopman

ackoopman New Member

Lid geworden:
    9 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt weer voor alle reacties.. Ik ga nog even verder met puzzelen ;-) Wanneer ik weer vragen heb ga ik ze zeker stellen hoor :) Het was inderdaad niet erg slim om de aankomst en vertrekdata en tijden te vermelden, heb je gelijk in! We komen dinsdag 14 juli om 18.45 aan in Bangkok, en woensdag 5 augustus vertekken we om ik dacht 20.00 uur ongeveer, dat zou ik even na moeten zoeken voor de precieze tijden, haha..
    Ik vraag me af of het dan wel handig is om 14 juli nog door te vliegen naar Chiang Mai, als dat uberhaupt mogelijk is 's avonds..
    Maar ik ga er over nadenken om eerst naar Chiang Mai te gaan ja..
    Koh Chang en Cambodja moeten helaas maar een andere keer dan inderdaad, maar door reisgidsen en ook bijv. rtl travel krijg je wel de indruk dat je heel veel in die drie weken kan proppen.. Ik heb de combi Thailand-Cambodja in 3 weken wel gezien namelijk! Maar ik wil inderdaad ook 'vakantie' en ook echt wat zien zonder meteen weer weg te moeten gaan...

12. beetje ervaren

beetje ervaren New Member

Lid geworden:
    10 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    gewoon er naar toe gaan en doe alles in je eigen tempo red je het niet ga je gewoon nog is terug
    neem het tempo vn de thaise mensen over ..lol..
    zal je een hele rustige vakantie hebben
    kom er nu al 6 jaar maar zie elke keer weer nieuwe dingen
    als je een paar euro over hebt vlieg dan alles binnelands
    doe wij altijd scheeld je enorm in dagen
    en koh chang kn je in 2 dagen zien hoor
    dan ga je terug naar trat en daar kan je constand met een mini van richting cambodia
    vanuit cambodia vlieg je terug naar bkk
    daar nog een dagje rustig aan doen en dan naar huis

13. Maikel

Maikel New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Annemarie

Aankomst 18:45 ( Etihad Airways ?) … oei dat is dan al donker in Bangkok! Met alle bagage en immigratiediensten erbij kom je een uurtje later buiten. Het laatste vliegtuig dat naar Chiangmai vertrekt is Air Asia om 20:40. Dat wordt ni

14. kevin

kevin New Member

Lid geworden:
    26 jan 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    1 tip. Maak je van tevoren niet druk over hoe en wat. Heb ik dus wel gedaan. Echt maanden van tevoren alles opzoeken en uitzoeken. Het is zo'n chill land dat het helemaal niet nodig is. Ben er nu voor het eerst(Chiang Mai op het moment) en heb al vele dingen gezien zonder enige stress!!!

15. Odette

Odette New Member

Lid geworden:
    10 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Annemarie,

Wat geweldig hé al die adviezen. Krijg je er nog meer zin in. Ik reis in juni voor de 4e keer af naar Thailand. Dat zegt natuurlijk wel iets over hoe fantastisch het daar is. Ik combineer het wel altijd met een ander land.De eerste keer deed ik 14 dagen alleen Thailand, de 2e keer Thailand, Cambodje en Vietnam in een kleine 4 weken gedaan. Veel reizen maar zeker goed te doen. Een beetje puzzelen voor vertrek scheelt ter plaatse weer tijd. Voor jezelf een planning maken kan dus zeker geen kwaad. Je kunt er altijd van afwijken als je niets heb vastgelegd. De 3e keer heb ik Thailand en Laos gedaan in ca. 3 weken en komende zomer doe ik Thailand/Maleisisch Borneo in ca 3 weken. Alles is allemaal zo makkelijk te regelen. Tips over Thailand heb je al genoeg gehad maar als je specifieke vragen hebt kun je me altijd mailen. Laat het me even weten. Ook kun je uitgebreide informatie op mijn website terugvinden, te weten www.snowiestravel.nl

Alvast heel veel plezier.

De kriebels komen bij mij nu ook weer. Heb gisteren mijn ticket geboekt dus nu kan ik definitief mijn reisplanning gaan maken.

groeten,
    Odette

16. Chiang Rai Info

Chiang Rai Info New Member

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @odette: super leuke website! Veel plezier straks weer!

17. ackoopman

ackoopman New Member

Lid geworden:
    9 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor alle reacties!
    @ Maikel: ik kom niet uit Belgie, maar tickets met vertrek uit Dusseldorf of Brussel zijn nou eenmaal een stuk goedkoper dan vanaf Schiphol, vandaar dat we idd vanaf Brussel vertrekken!
    Ik had bij het boeken nooit gedacht aan de optie om níet in Bangkok te starten met de reis, dus een aankomst van 18.45 leek mij juist wel ideaal.. Na het regelen van de visa en het ophalen van de bagage direct naar een hotel om bij te slapen zodat je de volgende dag kan starten met de vakantie :) Maar goed, we kijken wel wat we doen.

Verder maak ik me ook niet druk over alles hoor, maar wat Odette ook al zegt, alles voorbereiden lijkt me op zn minst wel verstandig.. Gewoon dat je weet wat kan en mogelijk is, en wat je graag wilt zien etc.

Nog 1 vraagje, is het 'normaal' dat je de terugkomstdatum van een vliegticket niet zomaar kan wijzigen, maar dat je hiervoor moet betalen? We zaten eraan te denken toch 5 dagen later te vertrekken maar dit zou ons 150 euro per ticket gaan kosten :-s Wel veel..

Maar goed, ik ga verder met lezen over Thailand en nadenken over evt. reisroutes ;-)
    Tips blijven meer dan welkom natuurlijk! Bedankt!

18. Mojo5

Mojo5 New Member

Lid geworden:
    24 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Annemarie,ik weet dat je bij LTU bijv.50,-pp moet betalen bij wijziging voor vluchten langer dan 3000km. en dan eventueel de meerkosten enkele reis, daar kan bij LTU op ma of woe. zomaar 100,- euro enkele reis verschil inzitten.Dus jou 150,- euro meer pp kan heel goed kloppen.

19. LauraM

LauraM New Member

Lid geworden:
    14 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Annemarie,

Ik lees dat je van plan bent om in juli 3 weken naar Thailand te gaan. Zou ik je mogen vragen hoeveel euro je gespaard hebt voor deze reis?

Zelf zou ik ook graag een rondreis willen maken met mijn vriend door Thailand, en ik ben benieuwd hoeveel geld je daar nou eigenlijk voor apart moeten zetten per persoon(als je alles wat je uitgeeft meerekend, dus incl. vliegtickets).

Ik hoop dat ik iets van je hoor! :)

20. ackoopman

ackoopman New Member

Lid geworden:
    9 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Laura, voor de tickets waren we 750 euro per persoon kwijt, we moeten dan wel een tussenstop maken in Abu Dhabi waardoor we dus langer onderweg zijn.. Ik zou als ik jou was wel kijken naar tickets vanaf Brussel of Dusseldorf, want vanaf Schiphol zag ik voornamelijk tickets van 1000 euro pp., vanaf Brussel met KLM vliegen en een tussenstop op Schiphol was soms zelfs nog goedkoper!!
    Dus als je een klein(er) budget hebt zou ik daar goed op letten.. Als het even kan is het ook handiger om eind juni of begin september te vliegen, dan zijn de prijzen ook lager.. Helaas krijg ik 10 juli pas mn diploma en mn vriend studeert nog, dus voor ons ging dat niet op.
    We hebben niet echt een bedrag gespaard voor deze reis, ik heb gewoon een grote spaarrekening ;-)
    Maar van een collega van me hoorde ik bijv. dat zij altijd 25 euro per persoon rekende voor 1 dag, inclusief reizen/excursies/eten & drinken/ overnachtingen etc. En dan zou ze nog in 3 sterren hotels zitten en niet in een hostel of een kamer die je moet delen met een familie kakkerlakken :-s Maar volgens haar kon je ook tickets krijgen voor 500-600 pp en die kon ik toch echt nergens vinden.. Nu las ik op dit forum, of een ander forum dat weet ik even niet meer, dat 25 pp toch wel erg weinig en echt budget is.. Ik heb niet zo'n zin om iedere dag 20 hotels langs te lopen om steeds maar zo goedkoop mogelijk uit te zijn, dus heb nu het dubbele in mn hoofd, dus 50 pppd. We zijn daar ongeveer 22 dagen, dus ongeveer 1100 euro zou daar dan bij komen, dus ik heb nu een budget van 2000 euro pp in totaal in gedachten.. Heb me nog niet heel goed verdiept in alles hoor, dus misschien zit ik er wel helemaal naast..
    Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen, of reageren er meer ervaren reizigers hierop!

Deel Deze Pagina