Ik begrijp er niets van (voor de echter Fili kenner)

Discussie in 'Filippijnen' gestart door RobertH, 30 nov 2012.

1. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Goedenmiddag heren en dames,

Ik heb nu ongeveer 30 maanden een relatie met een Filipijnse. Ik denk iets te weten van hun land en hun cultuur. Maar ik begrijp niets van hun cultuur.

Waar ik het niet over wil hebben: het voedsel (niet echt lekker), over het weer (lekker), over dat iedereen op teenslippers loopt, dat iedereen zegt "for a while" of "brown outage" ipv "power outage". Ik wil het hebben over de echte cultuur. Hoe mensen daar met elkaar omgaan. Zoals, de Mano Po, de Delikadesa, de Tampo (geen typefout), al dat ge-Ate, ge-Dong, ge-Kuya, ge-Tita, al dat rechts inhalen, al dat getoeter. Ik werd en word er stapelgek van en begrijp niet waarom men nog steeds daar vandaag leeft zoals wij 50-60 jaren geleden deden. Waarom, Why?

2. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    (Aanvulling)
    Ik vind de Filipijnse cultuur een gedicteerde cultuur. "Als jij je niet zus en zo gedraagt dan ....".
    Ik vind mijn partner ook niet uitblinken (eufemisme) in het doen van onderzoek (verder kijken dan haar neus lang is). Zij heeft me ooit eens gezegd: "To know too much, can be dangerous". Ja als ik haar vertel dat god de kinderen niet maakt maar gewoon mijn zaadcelletje en haar eiccelletje (en haar ovulatie is ook wel belangrijk in het totale plaatje). Ja dan raakt de Filipijnen in de war, wellicht. En dan dat DepEd (Department of education) de eis stelt dat een teacher niet ongehuwd mag samenwonen, dan breekt werklijk mijn klomp.

3. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    De Mano Po is een opgelegde vorm van respect tonen. Het is geen natuurlijke vorm van respect tonen. Zou iemand stoppen met de Mano Po dan is de ander beledigd (Hiya?). Hetzelfde geldt voor het gebruiken van "ate", "dong", "kuya", "tita" etc. Het heeft niets spontaans meer. Er is geen ruimte voor persoonlijke vrijheid, geen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, geen persoonlijke invulling hoe iets te doen. Kortom: het is zeer voorspelbaar. We zijn allemaal Pavlov honden geworden, allemaal robots, allemaal "puppets on a string". Ik zie nergens een unieke "ik" daar. Dat vind ik wel triest. Het zijn allemaal eenheidsworsten, allemaal inwisselbaar voor de buurvrouw.

4. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal 2 voorbeelden geven die echt gebeurd zijn en ook de krant hebben gehaald:
    a) De schooldirectie van STC, Cebu City schorst 4 jonge dames en verbied hen om tijdens de diplomauitreiking (graduation rites) aanwezig te zijn. Wat is er gebeurd? De directie heeft de jonge dames aangetroffen op fotos waar de jonge dames gekleed gaan in bikini. De ouders stappen naar de rechter. De rechter geeft de ouders gelijk maar de directie beweegt geen spier.
    b) Een man van 43 bedrijft de liefde met zijn 38 jarige vrouw. Het stelletje heeft al 3 kinderen in de tienerleeftijd. De vrouw raakt zwanger van een 4-ling. De man heeft een inkomen van zegge en schrijve PHP 1500 per maand. De vrouw is niet in staat de 4-ling borstvoeding te geven en dit moet worden overgenomen door wild vreemde andere vrouwen.

Do I need to say more.....?

5. vliegende hollander

vliegende hollander New Member

Lid geworden:
    1 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat zijn dit? de filipijnen monologen?

6. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, mijn persoonlijke ervaringen. Staat er ergens een onjuistheid?

7. hovenier

hovenier New Member

Lid geworden:
    2 sep 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    nee dat zijn de vaginamonologen vliegende viespeuk! overigens zijn die monomlogen gericht op moslimlanden en de filippijnen zijn katholiek, overigens zijn ze er zo talkative, op de filipijnen heb je geen monologen, de laatste die er een monoloog had was f, marcos, maar daarvoor was het ook een dictator, die houden altijd monologen!

8. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben zeer verbaasd waarom je geen antwoord geeft of mijn vraag. Ik ben langer dan 2 jaar op zoek naar antwoorden waarom de Filipijnse bevolking is, zoals ze is. Ik heb diverse websites bezocht maar meestal wat ik krijg te horen of te lezen zijn de feiten maar niet de waarom. Ik was en ben niet op zoek naar een Filipijnse die voor mij alle troep opruimt die ik maak, ik was en ben niet op zoek naar een Filipijnse die voor mij kookt terwijl ik niets doe. Ik zoek geen "Mien Doppelsteen".

Blijkbaar is deze website en haar bezoekers niet in staat antwoord te geven op mijn eenvoudige vragen. Jammer!!!!

9. vliegende hollander

Lid geworden:
    1 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    dit forum is net als alle andere filipijnenfora een vakantieforum en geen wetenschappelijk platform. je heb wel gelijk dat dit forum voor de meer ervaren filipijnenreiziger is en de rest meestal voor newbee's en rugzaktoeristen die maar 1x in de ph geweest zijn.
    Een TIP voor u: steek eens een licht op in het KIT te Amsterdam, daar heeft men veel wetenschappelijke fil. documentatie van wetenschappelijk onderzoek. anders probeer het eens in de OBA of OBR, zij hebben ook feel leeswerk voor handen, bijv. het boek culture in the philippines explained.

10. vliegende hollander

Lid geworden:
    1 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Andere tip, de uva, rug of erasmus bieb. culturele antrologopodie. ff goegelen boeken bestellen en afhalen of laten bezorgen, evt via google books.

11. RobertH

RobertH New Member

Lid geworden:
    30 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    @Vliegende Hollander,
    oprecht bedankt voor je suggesties/adviezen.

Ik was begonnen met Google en daarbij kwam ik o.a. deze site (reisstart) naar boven. Je moest eens wat wat ik allemaal al (online) geprobeerd heb om antwoord te krijgen op mijn vraag.

12. transitronald@hotmail.com

Lid geworden:
    13 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    beste roberth
    ik kom al een aantal jaren in de filipijnen en ik weet wat je bedoelt
    naar mijn mening worden de mensen daar expres (met alle respect) dom gehouden ,je zegt het zelf al kijk maar naar het nivo van de scholen wat daar high school is is bij ons lagere school ,ik wil wel wat vragen voor je beantwoorden maar dan ben ik wel ff bezig om het helder en begrijpelijk op te schrijven .
    groet ronaldje

13. hovenier

hovenier New Member

Lid geworden:
    2 sep 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    nu moet ik ook toegeven dat de pi een facinerend land zijn, die met geen pen valt te beschrijven omdat het land qua ontwikkeling totaal anders is dan wat voor land dan ook ter wereld. de filipijnen zijn uniek (net als reisgidsen over alle andere 380 landen schrijjven) en voor dit land is het cliche eens echt waar. Het land was eerst in het stenen tijdperk, voor marcos werd het id jaren 70 bijna een eerste wereldland (de nia terminal 1 is hier een overblijfsel van, daarna ging het rap achteruit en nu leeft zeker 60% van de mensen weer in het stenen tijperk, dit komt door de vele kinderen die ze krijgen en 100 andere oorzaken. Bizar is de enorme groei van de ocw die heel veel welvaart brengen, de elite in de pi die er op paraciteert. (door bijv. ocw vergunningen te eisen en andere chantage, al die red ribon etc. de gaisano famlie die de hele mall macht heeft en daardoor heel slecht en ongezond voedsel kan verkopen, eigenlijk de tegenwoordige enorme onderontwikkelinging van het volk, de vrije markt in de meestr pure vorm, de lettrlijke uitverkoop van de beschaving, volgens mij maken zij er sterker de val van de beschaving door dan hier in ned. (neem nu die tv troep hier, big brother, deal na deal etc etc joop van ellende programas die hier net zo populair zijn als in ned. en war je helemaal niets van leert, alleen maar dommer van wordt) dan wij hier in nl doordat de overheid er onverschikllig en corrupt is en geen tegenwicht kan bieden.

14. hovenier

hovenier New Member

Lid geworden:
    2 sep 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    de scholen zelfs de universiteiten lijken hier exact op Amarantis/Inholland (en de rest van het MBO/HBO in NED. Zoveel mogelijk mickey mouse diploma's uitdelen en er geen onderwijs(niveau) tegenoverstellen. goedkope onbevoegde leraren, studenten maar laten aanrommelen(project of reflectieverslagen laten schrijven) etc. exact hetzelfe hier. Dit verklaart volgens mij de onderontwikkeling, een graaiende managerstop ten koste van de massa ofwel: grijp de kassa verneuk de massa!

15. phillholliday

phillholliday New Member

Lid geworden:
    14 jun 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Onderwijs is hier inderdaad een drama want het draai allemaal op het geld van de ofw en is 1 van de weinige dingen waar menten ttv de crisis nog geld aan willen uitgeven ook hier op de filies. onderwijs is mijns inziens een soort geloof, een soort opium voor het volk. geef ze een waardeloos diploma en ze zijn weer 10 jaar zoet.(totdat ze er na 10 jaar werkloosheid of dead end jobs er eindelijk achterkomen dat het diplomapapiertje een flutpapiertje is.) Eerst diende men god, daarna de wetenschap en nu de diploma's. volgens mij zijn de filippijnen niet zoveel anders dan nederland met dien verstande dat de overheid in nederland zou kunnen ingrijpen als het helemaal verkeerd loopt en op de phlies dat geloof er helemaal niet (meer)is.

16. rruiter

rruiter New Member

Lid geworden:
    25 feb 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is inderdaad een totaal andere cultuur en ik kan het weten. Ik ben al 11 jaar getrouwd met een Filipijnse en we komen regelmatig bij de schoonfamilie. Het is altijd even aanpassen als we daar zijn. Het stoort mij echter niet zo, ik neem het maar zoals het is dat is het beste. Veranderen doen ze toch niet. Wat mij wel altijd stoort: als ik wat wil regelen is het niet goed want ik woon er niet en kan het dus ook niet regelen. Heel vaak heb ik achteraf dus wel gelijk en waren we beter uit met mijn plannen....

Voor de rest vindt ik het altijd heerlijk om daar weer te zijn. Het reizen valt altijd wel tegen, kost zoveel energie en tijd.

Om de discussie omtrent niveau te beantwoorden: er zijn wel degelijk intellectuele mensen maar die vind je niet in de arme massa. In mijn schoonfamilie heb ik een aantal neven die wel degelijk goed opgeleid zijn. Het ligt er maar aan welke universiteit en welke richting. Als de juiste mensen daar invloed krijgen denk ik dat de Filipijnen ons economisch nog gaan verrassen. De jaarlijkse groei is al jaren 6% en het kan alleen nog maar beter gaan.

17. henk@jan.com

henk@jan.com New Member

Lid geworden:
    6 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    jonge jonge Robert je doet net of als Ned zulke goede universiteiten heeft ,er zijn er pressies 5 stuks die in Ned meedraaien in de top 100 van de wereld. dat is dan voor zo.n superland als Ned toch wel schandalig of niet dan?.
    wat Tampo betreft? filippijnse mensen staan nu eenmaal bekend om haar lange tenen en daar zijn ze nu eenmaal snel op getrapt, en ja ze kunnen er nogal lang over door zeuren. ander land ander verstand niet waar.
    50a60 jaar terug in de tijd? ja voor sommige dingen klopt dat wel , voor andere weer niet.
    wees blij dat het zo is en dat er daad werkelijk mensen zijn die niet zo slim zijn als wij[superslimme Ned] haha anders konden wij helemaal niets meer verdienen.
    mano po? wat is daar mis mee? NEE hier bij ons hebben ze respect, laat mij niet lachen. doe mij dat van de filippijnen maar, daar is niets mis mee.
    waar dat met die borst voeding op slaat is mij een volkomen raadsel, of heb jij hier in Ned eens een vrouw gezien met 4 borsten . dus ook hier niets mis mee.
    en eenheidsworsten? hahaha laat mij niet lachen
    heb je wel eens in Nederland om je heen
    gekeken, of je wilt het niet zien of je bent ook zo,n hansworst, zo,n iwab [ik weet alles beter]
    verbeter de wereld begin bij je zelf, dit is niet verkeerd bedoeld hoor , wil alleen maar zeggen dat er niets mis is met de fils alleen een andere cultuur .ze hebben er in ieder geval meer normen en waarden dan hier.

18. hanswestenbroek@yahoo.com

Lid geworden:
    12 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    ALs ik dit alles zo door lees geeft dat al het onbegrijpelijke weer. Het cultuurverschil is inderdaad erg groot maar is het daarom slechter??? Nee, ik lees bijv over het onbegrip in het verkeer. Ik weet niet hoeveel u daar heeft gereist maar het verkeer stroomt overal door. Ook al wordt er links en rechts ingehaal, word je konstant afgesneden, steekt er plots iemand over enz. Heb je daar ooit een "vinger" gehad? Nee, het wordt allemaal met veel gedult getollereerd. Dat is de kultuur. Respect voor elkaar, hoezoe gemaakt het is een oprechte vorm van respect waar de kinderen nog mee opgevoedt worden. Wie zijn wij om daar vraagtekens bij te zetten? Een heerlijk land met een bevolking die als het meest lachend te wereld bekent staat. Mischien moeilijk te begrijpen voor een "westers ontwikkelt" persoon maar het is eenvoudig. Leef er in en je voelt je gelijk meer ontspannen.

19. jens

jens New Member

Lid geworden:
    8 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hans 68 dit heb je zeer duidelijk verwoord.

20. bambi

bambi New Member

Lid geworden:
    8 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    hi
    mijn zoon studeerde af aan de IAU university lapulapu cebu als piloot.hij slaagde zonder problemen zijn diploma. en wat nu???? 6 maanden later was hij aangenomen bij cathay pacific..

Deel Deze Pagina