In hoeverre te bereiken met een Two-Wheel-Drive (=normale auto)?

Discussie in 'Ijsland' gestart door Radagast, 21 mei 2011.

1. Radagast

Radagast New Member

Lid geworden:
    21 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,

Aankomende juli en augustus gaan mijn vriendin en ik nar IJsland! Ik ben nu een beetje in het voorstadium van 't plannen. Aanvankelijk wilden we een 4x4 huren, maar het prijsverschil bleek zo groot dat we nu toch maar voor een normale auto gekozen hebben.

Enkele jaren terug (2003 als ik 't goed heb) was ik er met een vriend, en we hadden toen ook een two-wheel-drive gehuurd. Die vriend reed, omdat ik toen nog geen rijbewijs had.

Achteraf verdenk ik hem er van, dat we soms op wegen gereden hebben, waar we eigenlijk met een two-wheel-drive helemaal niet hadden mogen rijden. Niet zo heel erg: alles is goed gegaan, en we hebben daardoor wel alles gezien. Maar nu ik het zelf ga plannen, wil ik me eigenlijk gewoon aan de regels houden (stel dat je pech hebt op een stuk weg waar je eigenlijk niet mag komen, dan vergoedt de verzekering niks, denk ik).

Mijn concrete vraag: hoe dicht kan je bij de volgende bezienswaardigheden in de buurt komen zonder over een 4x4 te beschikken? (de reisgidsen zijn hierover niet vreselijk duidelijk)

- Landmannalaugar
    - Dettifoss

(Waarschijnlijk schieten me later nog meer plaatsen te binnen, maar dan staat de vraag tenminste al uit :) )

Bedankt voor jullie tijd!!

2. EllendeRuijter

EllendeRuijter New Member

Lid geworden:
    21 okt 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Radagast,

Bij Landmannalaugar ben ik zelf niet in de buurt geweest. Van anderen die naar Dettifoss hebben gereden en met een normale auto reden hebben het maar net gered om daar te komen. Dus daarvoor een kleine 4x4 nodig. Dit vooral omdat je anders schade krijgt aan je onderplaat. En deze is met geen enkele verzekering gedekt. Dus als je daar naartoe wil zou ik kiezen voor iets als een Jimny. Verder is de hele rondweg en ook de Westfjorden en Snaefellsnes goed te doen met een Yaris.

Groetjes,

Ellen

3. Isomo

Isomo New Member

Lid geworden:
    11 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Landmannalaugar is te doen met een normale auto; er zijn wel een paar lastige stukken en de laatste rivier mag je vergeten, maar er is een voetgangersbrug vanaf de parking. Dettifoss is zeker te doen sinds de baan vanaf de R1 west twee jaar geleden verhard is. Ook de oostkant is te doen.
    Met een 4x2 mag je de LLaugar-route NIET doen, het hangt in het groot op het dashbord. De westelijke route naar Dettifoss draagt nog altijd het F-statuut maar die is compleet verhard. Ten noorden van Dettifoss wordt het voor een normale auto moeilijk maar niet onmogelijk (maar het mag niet).
    Kies de kant van Dettifoss in het kader van de windrichting, dde westkant is de mooiste maar daar heb je niks aan als je het stuifwater in je gezicht krijgt

4. Philip

Philip New Member

Lid geworden:
    27 nov 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Radagast,
    Niet naar Landmannalaugar gaan met een gewone auto! Autoverhuurbedrijven staan regelmatig voor de rivierdoorsteek foto's te maken van nummerborden zodat als er iets gebeurt er in iedergeval bewijs is dat je op een weg bent geweest met een huurauto waar je niet zou mogen komen. Die weg is namelijk een F-weg en mag je niet komen met een huurauto. Dan word je goedkope vakantie in eens een dure vakantie.
    Laat je goed informeren door een organisatie die je alles kan vertellen. Scheelt tijd, ergernissen en geld
    groet, Philip

Deel Deze Pagina