Ontwikkelingswerk in Zuid-Afrika, ervaringen/tips etc?

Discussie in 'Zuid Afrika' gestart door hannekeleeuwestein@hotmail.com, 18 jul 2010.

1. hannekeleeuwestein@hotmail.com

Lid geworden:
    18 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik ben een 16-jarig meisje en ik heb plannen om naar Zuid-Afrika te gaan voor ontwikkelingswerk. Zestien jaar klinkt jong, maar ik neem mijn plannen erg serieus. Dit jaar ben ik twee weken naar Zuid-Afrika geweest voor ontwikkelingshulp. Ik heb er toen onder andere gebouwd, maar ook erg veel met kinderen gedaan.

Na deze zomervakantie (2010) zit ik in het eindexamenjaar van VWO. Ik heb sowieso nu al besloten dat ik na het behalen van mijn VWO diploma niet gelijk ga studeren. Ik wil in de zomervakantie eerst twee weken naar Zuid-Afrika met dezelfde organisatie.

Daarnaast wil ik in januari/februari 2011 voor een langere tijd, op dit moment denk ik aan drie of vier maanden, naar Zuid-Afrika voor ontwikkelingswerk. Ik wil graag ontwikkelingswerk doen in de vorm van omgang met kinderen, dus me bijvoorbeeld inzetten voor een crèche of een weeshuis. Het lijkt me ook leuk om Afrikaans te leren, maar dat dan bijvoorbeeld al in de voorbereiding. Ik ga sowieso onder begeleiding van een organisatie. Ik heb al veel research gedaan naar verschillende organisaties via het Internet. ‘Projects Abroad’ spreekt me op dit moment het meest aan. Daarnaast lijkt de organisatie ‘Be More’ me ook wel wat. Nou is mijn vraag: Hebben er hier mensen ervaringen met deze organisaties, of andere organisaties? Positieve maar ook negatieve ervaringen hoor ik graag, zodat ik een goede keuze kan maken.

Zijn er toevallig nog jongeren die ik nu enthousiast heb gemaakt of die er ook over nadenken om iets zoals dit te ondernemen? Wellicht kunnen we elkaar adviseren en misschien samen reizen.

Ik hoop op leuke reacties,
    groetjes

2. jasper237

jasper237 New Member

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik ben zelf een paar maanden met Projects Abroad naar Peru geweest om in ziekenhuizen te werken. Ik kan Projects Abroad zeker aanraden, omdat alles goed en makkelijk geregeld is. In elk land hebben ze een eigen kantoor dus er is altijd iemand bij de hand en de projecten die ze hebben zijn enorm uiteenlopend en interessant. Verder zijn het natuurlijk de andere vrijwilligers die er samen met jou en je project een onvergetelijke ervaring van maken. 16 is best wel jong, je zult wel een van de jongeren zijn, maar ik geloof dat het wel kan met Projects Abroad. Op hun site is alle informatie wel te vinden en op 11 september is er geloof ik weer een open dag in Amsterdam.

Veel plezier met reizen!

3. hannekeleeuwestein@hotmail.com

Lid geworden:
    18 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Jasper, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik inderdaad met Projects Abroad ga. 16 is inderdaad erg jong, maar ik ga pas begin 2012 voor een langere tijd en dat betekent dat ik dan 18 ben dus:)
    Bedankt;)

4. Martien Jonkers

Martien Jonkers New Member

Lid geworden:
    13 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Ik ben een Nederlander die al een jaartje of 9 in Johannesburg/Soweto woont. Wellicht een mooie organisatie voor je is Johannesburg Child Welfare. Een grote organisatie met verschillende vormen van kinderopvang van creches tot weeshuizen en opvang van straatkinderen.
    Zij kunnen je vast aan een goede werkplek helpen.
    Via www.jhbchildwelfare.org.za vind je alles.

Groet je,
    Martien (cycleinsoweto.com)

5. bentegoedknegt

bentegoedknegt New Member

Lid geworden:
    10 feb 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook plannen om begin 2012 voor 4 of 5 maanden naar zuid-afrika te gaan! Ik twijfel nog tussen Projects Abroad en Activity International. Die laatste heeft ook hele leuke projecten en ik weet van kennissen dat het een hele goede organisatie is!
    weet je al wat je precies wilt gaan doen?

groetjes

6. xx_sascha_xx

xx_sascha_xx New Member

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik ben een meisje van 17 jaar en zit in mijn eindexamenjaar van de havo. Wat ik hierna moet gaan doen, weet ik echt nog niet. Ik ben daarom erg geïnteresseerd in ontwikkelingswerk in Afrika ergens. Ik heb op verschillende sites gekeken en Project Abroad sprak me toch echt aan. Ik zou graag deze zomer willen gaan, voor hoelang weet ik niet.
    Zijn er nog andere jongens, meisjes die dit wel zien zitten? Ik zou het leuk vinden als ik met n leeftijdgenoot kan gaan. Als je serieus ook zoiets overweegt, mag je me mailen. xx_sascha_xx@live.nl

Groetjes

7. info@african-backpackers.com

Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    African Backpackers is een Nederlandse reisorganisatie voor backpackers die naar Zuid en Zuidelijk Afrika op reis willen gaan. African Backpackers maakt een start van een backpackreis door Afrika toegankelijker door goede voorlichting voor vertrek in combinatie met de service van een individueel starterpakket of een groepsintroductie bij aankomst in Zuid-Afrika. Een nieuw en uniek concept voor Nederlandse en Belgische jongeren/backpackers die naar Afrika op reis willen! Kijk op www.african-backpackers.com voor meer informatie. Ook voor vrijwilligersprojecten, stages en de juiste backpackers reisverzekeringen!

8. david

david New Member

Lid geworden:
    8 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    DRH is op zoek naar nieuwe vrijwilligers!!!

DRH biedt nu een B-certificaat aan in “Pedagogy” and “Fighting with the Poor”.

Het gaat om een 2-jarig programma waarin een combinatie wordt gemaakt tussen studeren en een vorm van stages, zowel in Denemarken als in Afrika. Het programma gaat uit van de Deense organisatie Den Rejsende Hojskole (DRH). Gedurende de 2 jaar wordt er voor onderdak en voeding voorzien, alsook een maandelijks ‘leefloon’, voor andere onkosten (700DKK, +-100€).

Het programma is als volgt :

12 maanden Denemarken : Tijdens deze periode wordt u tewerk gesteld als pedagoog of als leerkracht voor probleemjongeren. Dit in combinatie met studies over pedagogie en ontwikkelingswerk, en in de laatste maanden een concrete voorbereiding op het werk in Afrika.

8 maanden in een Afrikaans ontwikkelingsland : Hier zal u 4 maanden als leerkracht werken in een van de projecten van de organisatie (overkoepelende organisatie : Humana People to People). De 4 maanden die hierna volgen staan in het teken van “Fighting with the Poor”, waarin U de kans krijgt om aan echt ontwikkelingswerk te doen.

4 maanden Denemarken : Afwerken van de studies, examens en een eventuele thesis.

Ziekteverzekering is voorzien voor de 24 maanden, alsook de prijs van de vaccinaties, vliegtuigtickets, en verblijfskosten. Ook wordt er een klein budget voorzien zodat u gedurende de 2 jaar 2 maal een week naar huis kan reizen (2000 DKK, +-300€). En een eenmalige bonus van 1000,DKK voor eventuele andere onkosten.

De enige vereiste voor het programma is een degelijke kennis van het Engels, dat zal namelijk de voertaal zijn gedurende de 2 jaar.

Het inschrijfgeld komt op 4000,DKK en dat is uw enige kost.

Bent u geïnteresseerd, of wilt u graag wat meer informatie over het programma, mail me op david@drh-holsted.org

9. alumni

alumni New Member

Lid geworden:
    27 jul 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Projects Abroad is een organisatie die vrijwilligerswerk en stages aanbiedt in het buitenland voor jongeren vanaf 16 jaar en ook diverse projecten in Zuid-Afrika heeft.

In tegenstelling tot veel andere organisaties is ervaring voor ons geen vereiste. Wij zijn juist op zoek naar enthousiaste mensen die graag bijzondere ervaringen op willen doen. Onze projecten zijn erg uiteenlopend; van lesgeven tot aan natuurbehoudprojecten en van huizen bouwen tot aan meehelpen in een kindertehuis.

Je kiest bij ons zelf je bestemming, jouw project, jouw startdatum en de duur. Onze flexibiliteit en begeleiding ter plaatse door ons eigen lokale personeel zullen jou helpen een mooie, nuttige en onvergetelijke tijd te ervaren in het buitenland. We helpen je graag op weg - voor een Gap year (tussenjaar), een stage, een sabbatical een nuttige vakantie of elke andere reden die je kunt bedenken om deel te nemen aan 1 van onze mooie projecten 'Help jezelf door een ander te helpen.'

Neem eens een kijkje op onze site: www.projects-abroad.nl

10. Projects Abroad

Projects Abroad New Member

Lid geworden:
    15 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste forumgenoten,

29 oktober is het weer zover: de Projects Abroad Infodag!

Onze Info Dag is een mooie gelegenheid om persoonlijk kennis te maken met de medewerkers van Projects Abroad. Je hoort meer over wat Projects Abroad te bieden heeft, hoe wij werken en wat de mogelijkheden voor jou zijn. Daarnaast kan je terecht met al je vragen bij één van de medewerkers en zijn er oud-vrijwilligers aanwezig die je meer over hun ervaringen kunnen vertellen.

Op vier tijdstippen (11.00, 12.00, 13.30 en 14.30) zijn er presentaties van Projects Abroad. Tijdens elke presentatieronde wordt er eerst meer verteld over Projects Abroad (o.a. bestemmingen, projecten en werkwijze). Daarna vertelt één van onze oud-vrijwilligers over zijn of haar ervaring bij één van onze projecten. Kijk alvast bij de ervaringsverhalen op onze website http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/ voor een indruk van wat jou te wachten staat. Elke presentatieronde duurt ongeveer 45 minuten.

De Infodag wordt gehouden op de volgende locatie: Instituto Cervantes. Het adres is Domplein 3, 3512 JC in Utrecht.

Enthousiast geworden? Schrijf je dan NU in via het inschrijfformulier op onze website: http://bit.ly/daFC1i

We zien je op 29 oktober!

11. Projects Abroad

Projects Abroad New Member

Lid geworden:
    15 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo iedereen!

Ook in 2012 heeft Projects Abroad weer verschillende gratis Infodagen op het programma staan en de eerste van dit jaar zal plaatsvinden op zaterdag 28 januari in Zwolle!

Denk jij erover om vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika te gaan doen? Of wil je misschien stagelopen in Cape Town? Kom dan onze Infodag voor meer informatie en vuur daar al je vragen af op de Projects Abroad medewerkers en oud-vrijwilligers!

Op vier tijdstippen (11.00, 12.00, 13.30 en 14.30) zijn er presentaties van Projects Abroad. Tijdens elke presentatieronde wordt er eerst meer verteld over Projects Abroad (o.a. bestemmingen, projecten en werkwijze). Daarna vertelt één van onze oud-vrijwilligers over zijn of haar ervaring bij één van onze projecten. Kijk alvast bij de ervaringsverhalen op onze website http://www.projects-abroad.nl/ervaringsverhalen/ voor een indruk van wat jou te wachten staat. Elke presentatieronde duurt ongeveer 45 minuten.

Aanmelden voor deze dag kan via onze website:
    http://www.projects-abroad.nl/contact-e ... tie-dagen/

Na aanmelding krijg je meer informatie over het programma en zullen we je ook een routebeschrijving sturen.

We zien je de 28ste!

Deel Deze Pagina