Op reis met de kinderen

Discussie in 'Sri Lanka' gestart door Petra VC, 4 aug 2011.

1. Petra VC

Petra VC New Member

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo

Ik ben nieuw op dit forum.
    Wij gaan in december met de kinderen (9-7-3 jaar) voor twee weken naar Sri Lanka.
    Onze reis is zo goed als gepland, maar ik ben nog op zoek naar leuke tips, weetjes, uitjes die we kunnen doen en die het voor de kinderen aangenaam zouden maken.
    Voor onszelf hebben we natuurlijk stadjes en tempels en bezienswaardigheden op het programma gezet, maar voor hen zou het leuk zijn als er nog wat typische dingen zouden tussen kunnen.

Zoals: een theefabriek, een batikatelier, een edelsteenfabriekje (heb ergens gelezen dat je dat kunt bezoeken, maar ik weet niet waar het is).

Welke kleding trek je best aan, kan een mouwloos shirt of toch beter lang?
    Alle tips zijn welkom!
    groetjes
    Petra

2. ErikSandya

ErikSandya New Member

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Petra,

Hopelijk heb je de dagen met reizen niet té vol gepland, zeker kids hebben soms wat meer rust nodig en o.a. zwembad-tijd.

De batik-ateliers zijn echte 'tourist traps' met veel duwen-tot-verkoop, al kan het aardig zijn het 'ns een keer te zien. De moonstone mine zit dichtbij Hikkaduwa, aan de zuidwest kust.

Wat voor kids veelal het leukste aan Lanka is zijn de ontmoetingen met dieren. Een goed hotel in de Cultuurdriehoek, zoals Sigiriya Village hotel of Chaaya/Cinnamon in Habarana, heeft een tuin volop 'leven' inclusief troepen apen. Aan de kust beslist een schildpadfarm bezoeken, als je tot na 5 uur blijft kunnen de kids ook een jonkie in zee uitzetten. En ergens een olifantenritje; Habarana (in de Driehoek) is het beste daarvoor, met z'n vijven op zo'n groot dekkleed en dan gaat ie een uurtje met jullie banjeren. Theeplantages vind je overal in de hill country en zouden (vrijwel) gratis moeten zijn inclusief rondleiding fabriek.

Shirt kan mouwloos zijn, broek Bermuda-kort, maar zorg voor een extra laagje voor het bezoek aan tempels; ook de monumenten van o.a. P'ruwa. Dan zijn bedekte schouders en benen vereist.

Sukses,

-Erik> & [Sandya]

3. ErikSandya

ErikSandya New Member

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh ja, sla ook de botanische tuin van Kandy niet over. Een paar grote bomen daar hebben een enorme kudde fruit-vleermuizen, indrukwekkende ervaring voor alle leeftijden!

E + S

4. Petra VC

Petra VC New Member

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag Erik

Bedankt voor je reactie!
    Onze dagen zijn inderdaad niet helemaal volgepland, ik heb de planning net dit weekend opgemakt.
    Ochtend is meestal bezoekjestijd en middag is zwembad, avond kan eventueel nog wel iets (in de late namiddag).
    Wat we zeker doen is een olifantenritje, idd in Habarana :) en een jeepsafari in Minneriya.

Leuke tip van de schildpadden, dat zouden we kunnen doen op een van onze laatste 3 dagen, dan hebben we 'vrij'... In Kalutara!

Botanische tuin van Kandy had ik eventueel in optie gezet, maar met die vleermuizen denk ik van het toch te doen.
    Een theeplantage zouden we ten zuiden van Kandy doen, maar dat zien we dan wel ter plaatse. Batik en rubberplantage zijn eventueel ook te bezoeken, maar we zien wel hoeveel zin de kinderen daarin hebben. Een specerijentuin doen we in elk geval.

Ik denk dat gewoon rondlopen voor hen al een ervaring op zich zal zijn, het compleet andere straatbeeld dan. We proberen zeker ook een ritje in een tuktuk of op een ossenkar te doen...

Dus qua kleding kan in feite alles, als ik het goed begrijp? Ik had gelezen dat te kort daar niet echt aanvaard werd. Moeten kinderen in de tempels ook bedekt zijn?

Bedankt voor je leuke inputs!
    Groetjes
    Petra

5. Petra VC

Petra VC New Member

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Erik, weet je of we ergens een schooltje kunnen bezoeken, of is december ook vakantie ginds?
    groetjes
    Petra

6. ErikSandya

ErikSandya New Member

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi maar weer,

Kinderen in tempels is men niet streng over qua kleding. 'Te kort' op straat is in de toeristengebieden geen probleem, alleen daarbuiten een beetje maar men blijft beleefd.

Hele maand december is vakantie; je kunt vermoedelijk nog wel een weeshuis bezoeken ofzo want daar zullen veel kinderen toch ook in de vakantie blijven. Bij Koggala (zuiden) is bijvoorbeeld een NL-gerund weeshuis, ontstaan in 2005.

Groetjes,
    E + S

7. Petra VC

Petra VC New Member

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    dag Erik

Ik maak nog maar even gebruik van je uitgebreide kennis.
    Is het de moeite om van Kalutara (waar wij aan het einde van de reis een paar dagen verblijven) naar Mirissa te gaan voor de walvissen en dan op terugweg naar Kosgoda voor de schildpadden (na vijf uur kon je de kleintjes in het water zetten, niet?)

groetjes
    Petra

8. ErikSandya

ErikSandya New Member

Lid geworden:
    7 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmmm... het is zo'n 2.5 uur rijden en de boten vertrekken rond 7 uur 's ochtends. Kweenie of dat is omdat de walvissen midden op de dag minder zichtbaar zijn of dat de mensen het dan te heet vinden, maar het feit is daar. Dus half vijf weg uit Kalutara? Lijkt me lastige dagtrip voor kidz, dan moet je toch eerst weer nachtje Mirissa blijven.

Schildpaddentehuizen vind je ook dichterbij, o.a. bij Bentota. En er zijn genoeg andere dingen te doen op zo'n dagtrip, bijvoorbeeld Galle Fort en met een glass bottom boat het rif van Hikkaduwa bekijken.

Sukses,

-Erik> & [Sandya]

9. Bartje01

Bartje01 New Member

Lid geworden:
    29 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Petra.
    Wij hebben gereisd met onze 10 jaar oude zoon. Bereidt je kinderen wel voor op de enorme aandacht die ze krijgen van de mensen daar. Onze zoon vond dat heel eng in het begin. Al die dagtripjes die je noemt zijn heel leuk, maar ook vreselijk duur. Iets om rekening mee te houden. In Kandy gelden ook voor kinderen strenge regels qua kleding. Ik heb er genoeg gezien die werden geweigerd omdat dochter geen rok tot over de knieen aanhad. Neem ook sokken mee bij een bezoek aan de oude steden en tempels. Je moet namelijk op blote voeten lopen en de stenen zijn voor de nederlandse kinderen echt te heet om op te lopen! Sokken mag wel.
    Veel plezier daar!

10. Jayden

Jayden New Member

Lid geworden:
    5 jul 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Logeerplek SRI LANKA

Prijs per week is 100 euro incl slapen en 3 maaltijden (bespreekbaar).

Je logeert dan bij een lankaans gezin met traditionele normen en waarden zodat je ook direct wat meekrijgt van de leefomstandigheden van Sri Lanka.

Het logeeradres is 10 minuten lopen van de stad Kiribathgoda en 20 minuten van Colombo (met openbaar vervoer)

Tevens is de bewoner een privé chauffeur. (tuktuk)

Mocht je interesse hebben, stuur mij een email.

MVG

Deel Deze Pagina