Over Brazilianen

Discussie in 'Brazilië' gestart door patricia_van_boven, 16 mrt 2006.

1. patricia_van_boven

patricia_van_boven New Member

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey ben voor school bezig(toeristisch management) met een project over Brazilianen. Wat zijn daar de; sociale verhoudingen, waarden & normen & wat is de invloed religieuze factoren. Wie kan mij helpen. Je kunt me mailen:
    patricia_van_boven@hotmail.com
    Alvast bedankt!!!!

2. jasper

jasper New Member

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Sociale verhoudingen: Soms heel ver uit elkaar.
    Waarden en normen: Kennen ze niet.
    Invloed religeuze factoren: Deus lost het uiteindelijk allemaal wel op.

3. jasper

jasper New Member

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ps, nog geen week terug in Nederland en nu al heimwee!!

4. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Geen katholieker land dan Brazilie met die waarden en normen, en geen land waar er zoveel te biechten valt. Heerlijk land.

5. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, een interressant onderwerp. Daar wil ik best wat over zeggen, maar dat ga ik niet mailen, daar heeft niemand wat aan.

Brazilie is een klassemaatschappij, Ik zou het zelfs koloniaal willen noemen.
    Klassen, gebaseerd op geld, of liever (gezins)inkomen per maand.
    Men onderscheidt een aantal, lopend van A1 (inkomen boven 10000 R$) tot F (inkomen minder dan 300 R$).
    Klasse F, nog altijd ongeveer 6% van de bevolking, moet dus zien rond te komen met wat ik onder de armoedegrens noem.
    De meeste (ongeschoolde en lager geschoolde) werkenden hebben meestal 1 a 4 maal het minimumloon (300 - 1200), de beter geschoolden tussen 1200 en 2500, en pas bij academisch niveau heb je kans dat je de maximale inkomstenbelasting moet betalen.
    De sociale klassen lopen ongeveer langs dezelfde lijnen. Alleen mensen met een hoog inkomen kunnen hun kinderen naar een behoorlijke (prive)school sturen. De (gratis) openbare scholen leren weliswaar lezen en schrijven, maar 40% van die schoolverlaters kan niet begrijpend een krant lezen.
    Overigens is nog bijna 20% van de Brazilianen analfabeet.
    Dat bevordert de communicatie niet echt natuurlijk.
    Het is dus zeker zo dat van gelijke kansen helemaal geen sprake is. Als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje.

Wat je ook ziet is dat de rijkeren zich tegen onheil proberen te beschermen met hoge muren, hekken en bewaking rond hun huis. En dat niet alleen, ze vermijden contakt met lagere standen, anders dan met hun werknemers natuurlijk.

Officeel is ras en huidskleur in Brazilie geen issue. Het kan eigenlijk ook niet, want er is vaak sprake van rasvermenging, tussen zowel de blanken, indianen, als de zwarten.
    Toch zal je in de hogere rangen (het parlement b.v.) weinig anders dan blanken tegenkomen.

De vraag over "normen & waarden", wat dat ook moge zijn, moet je dus helemaal in het licht zien van een opgedeelde maatschappij. In Nederland maakt men zich druk over een tweedeling, in Brazilie kan je spreken over minimaal een driedeling.

Is de invloed van de kerk groot?, Ja en nee. Officeel is Brazilie voor 85% katholiek. Zo is abortus nog steeds verboden. Niet dat het niet gebeurt, integendeel, en ook niet door beunhazen, maar dat is een taboe onderwerp.
    Ik herhaal hier maar wat ik vaak hoor: de Braziliaan gaat in zijn bestaan drie keer naar de kerk: bij zijn doop, bij zijn trouwen en bij zijn begrafenis.
    Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

6. patricia_van_boven

patricia_van_boven New Member

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor deze informatie hier kan ik zeker wat mee!!!

7. hetlevenisleuk

hetlevenisleuk New Member

Lid geworden:
    4 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Over klasse of kasten systeem ken ik nog een anekdote.
    Een ex werkgever had op een bepaald moment de intentie een Braziliaans product op de Nederlandse markt te brengen.
    Alles was al rond en beklonken om de markt te overspoelen met dit wonderproduct, tot aan het adverteren toe.
    De Braziliaanse fabrikant bracht rond de tijd van de lancering een beleefdheidsbezoek. Zag het bijeenrapsel aan gebouwtjes waar het bedrijf toen gevestigd was.
    Vond dit blijkbaar benenden zijn standing, draaide zich om zonder een woord te wisselen terug richting Brazilië.
    Hij wilde niet meer met het bedrijf overleggen en weigerde zijn product af te staan.
    Op dit moment kun je in hun magazijn een boeing parkeren.

Het klasse systeem vindt je op dit moment ook nog terug in de meeste woningen die gebouwd wordt. Er wordt bijna altijd een extra ruimte gereserveerd voor huishoudelijk personeel, zodat deze gescheiden kan leven van de bewoners.

8. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten schreef:
    >Klasse F, nog altijd ongeveer 6% van de >bevolking, moet dus zien rond te komen >met wat ik onder de armoedegrens noem.

Ik denk dat Maarten hier een nulletje vergeet, die 6% moet zeker 60% zijn.
    60% dus onder de armoedegrens.

9. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten schreef:
    >de Braziliaan gaat in zijn bestaan drie >keer naar de kerk: bij zijn doop, bij >zijn trouwen en bij zijn begrafenis.
    >Dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

Denk niet dat dat klopt. De kerken zitten hier in de regel stampemd vol.
    In Salvador zit bijv. een Igreja Universal zo groot als een Ahoy hal.
    Paar diensten op zaterdag en ook op de zondag, allemaal vol en door de week ook nog een paar.
    Ook bij een bezoek van de paus loopt heel brazilie uit. Hij gaf eens een dienst in Maracana, het grootste voetbalstadion van de wereld (officieel iets van 120.000 plaatsen)
    Afgeladen dus. Dan zijn er nog een paar landelijke TV zenders met alleen maar kerkdiensten.
    Nee, de braziliaan gaat echt vaak naar de kerk en laat daar ook nogal eens zijn laatste centavos achter in het collectebakken.

10. marjolein@idiotz.nl

marjolein@idiotz.nl New Member

Lid geworden:
    17 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Lees het boek Kannibalen in Rio van Ineke Holtkamp, dat boek leest als een trein en ze schetst in een mum van tijd de cultuur, omgangsvormen en gewoonten van Brazilianen.

11. rooyen38@hotmail.com

Lid geworden:
    11 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Maarten,

Vergeet de Ambtenaren niet.!!!
    verdienen vreselijk...veel.!!!!!!!!!!!!!!
    Eigen Hospitals...en nog veel meer privileges.

12. eric.lornoy

eric.lornoy New Member

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de volgende ervaring met "erudieke" brazilianen.
    Ik maakte vroeger (en nu nog) vele tochten in de geweldige natuurstreken van dit land, zijnde Pantanal en Amazonewoud. Het liefst begaf ik mij onder de plaatselijke bewoners zijnde veedrijvers, vissers, rubbertappers, indianen enz. Vele Brazilianen vragen mij nu nog om mij te mogen vergezellen op mijn tochten. In principe heb ik daarop niets tegen maar de ervaring bewijst het tegengestelde. Eenmaal heb ik een braziliaanse collega-ingenieur meegenomen. Achteraf is alles misgelopen omdat de man het vertikte om ook maar één woord te wisselen met mijn vrienden. Ze waren "te min" voor hem. Hij beschouwde ze als brazilianen van een andere klasse. Alle contact weigerde hij; hij at apart, ging alleen op tocht in de natuur tot hij eens verdwaalde en toen wilde hij naar huis. Voor mij was het niet prettig om dit te moeten verklaren voor mijn vrienden woudlopers. Het is de eerste en de laatste keer geweest dat ik een braziliaan heb meegenomen al zullen er wel uitzonderingen zijn. Ik kan het risico niet nemen.
    Toen ik er woonde (begin jaren tachtig) werden veel diplomas simpelweg "gekocht" zelfs universitaire. Een collega gaf het toe toen ik ondervond dat hij "niets" kende en er hem op wees.
    Kortom: het zijn zeer vriendelijke mensen maar men kan er moeilijk op rekenen en zij dat verantwoordelijkheidsgevoel niet koesteren zoals wij westerlingen. Ze denken snel dat ze het weten en voelen zich verheven boven de brazilianen uit het oerwoud of binnenland.
    Groeten

13. Willem Eerland

Willem Eerland New Member

Lid geworden:
    9 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mooi Eric,
    Willem E

14. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, louis, ik was geen nulletje vergeten, maar ik deed het wel uit mijn hoofd, dus het kan ook 10% zijn.
    Hoe dan ook: het hangt er maar van af waar je de armoedegrens legt. Ik deed dat tamelijk willekeurig bij het minimum inkomen (wat per april wordt verhoogd tot R$350).

Of de kerken vol zitten weet ik niet. Ik kom daar uit principe niet.
    Ik vertel wat ik om me heen zie (ik zag dat in Portugal trouwens ook): mensen (hoewel vaak niet-katholiek) laten hun kinderen dopen, en de eerste communie doen, omdat "het zo hoort", omdat "iedereen dat doet", of om hun kinderen op een goede school te krijgen (die niet zelden katholiek zijn).
    Maar eenmaal gedoopt zit je wel in de statistiek natuurlijk.

El Gato maakt een opmerking waar ik op wil inhaken, b.v. in het kader van het draadje over het kopen van een huis.
    Een beetje huis of appartenment (van enige stand dus) heeft minimaal drie badkamers: die voor iedereen en de gasten (social), die in de beste slaapkamer (die heet dan suite) en eentje die nooit meegeteld wordt: die is voor het dienstmeisje.
    Er is ook een kamertje, in de buurt van de keuken, die nooit meegeteld wordt. Toen ik nog niet wist dat dienstmeisjes meestal inwonend zijn, schold ik dat uit voor de bijkeuken of voorraadkamer.
    Niet dus, daar verstopt ze zich omdat ze niet gezien of gehoord mag worden als ze niet geroepen is.
    Daar in de buurt is er ook een extra ingang, wat dacht je wat: de personeelsingang. En in flatgebouwen een aparte lift. Hoewel ik begrepen heb dat tegenwoordig, volgens de wet, personeel ook van de hoofdingang gebruik zou mogen maken, gebeurt dat in de praktijk bijna niet.
    Dat bedoelde ik met "koloniaal" .

15. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    >Nee, louis, ik was geen nulletje >vergeten, maar ik deed het wel uit >mijn hoofd, dus het kan ook 10% zijn.

Sorry Maarten, maar ik weet dat rond
    de 60% van de bevolking van het minimum of minder leeft. Vandaar dat ik dat nulletje noende. En als je alleen al een beetje om je heen kijkt in Brasil (niet alleen bij jezelf in de straat), dan mag duidelijk zijn dat dat niet in de buurt komt van 6 à 10% maar veel en veel meer is.
    Oh, heb het maar even opgezocht,
    http://www.evd.nl/info/landen/land.asp?land=bra
    Hier wordt ook 2x 60% genoemd, dat niet eens aan de formele economie deelneemt.

>Of de kerken vol zitten weet ik niet. >Ik kom daar uit principe niet.
    >Ik vertel wat ik om me heen zie

Ik zou zeggen, Maarten, kijk eens naar die religieuze TV zenders, volle kerken. Half jaar geleden, schandaal, leiding van Igreja Universal uit, ik dacht Brasilia, werd op vliegveld aangehouden met iets van 7 grote koffers collectegeld (zeker van 7 miljoen reais). Zoiets haal je niet in een week op uit een paar lege kerken in Brasiia.
    Kijk ook eens wat voor gigantische kerkgebouwen die kerk neerzet door het hele land. Daar heb je toch echt
    kerkbezoekers voor nodig, dat geld komt ergens vandaan.
    Wat ik maar wil zeggen is dat de braziliaan religieus zeer actief is en niet alleen in de reguliere kerken. Candomblé, Macumba, umbanda en spiritisme worden ook druk beoefend
    door veel brazilianen naast bijv. het katholiek zijn.

16. gerardma@planet.nl

gerardma@planet.nl New Member

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    @Maarten.

Ik heb laatst een reportage op TV gezien, 40% van de bevolking de bevolking heeft niet eens 1 salaris (is nu nog 300 reais per maand) per maand te besteden.

Volgens mij wonen er in Rio minsten zoveel mensen in de favelas dan in reguliere w

17. svdsangen21

svdsangen21 New Member

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of het al geschreven is. Maar bij elkaar slapen wordt vaak pas na het huwelijk gedan. Of is mijn familie gewoon oudewets? Ze komen altijd te laat. Op straat groet iedereen elkaar. Als ze elkaar groeten geven ze elkaar vaak 3 zoenen. De scheiding tussen arm en rij is inderdaad groot. Mij viel op dat deze groepen ook erg gescheiden leven. De arme mensen zijn vaak niet goed genoeg voor ze, is mijn indruk.
    Silvia

18. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    >De arme mensen zijn vaak niet goed >genoeg voor ze, is mijn indruk.

Is zeker waar, ik dacht dat ineke holtwijk (Kanibalen in Rio) daar nog over schreef. De empregada (dienstmeisje)heeft nogal eens haar eigen glaasje en ook vaak haar eigen toilet, wat dan in de regel ook als berghok wordt gebruikt. Dit om niet die van de familie te "besmetten"
    Heb dit met eigen ogen meerdere malen gezien.

19. jasper

jasper New Member

Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat mij ook is opgevallen, hoe de mensen het bedienend personeel in een restaurant aanspreken. Meestal worden die mensen aangefloten alsof het een stel honden zijn.

20. lauraerosa@ig.com.br

Lid geworden:
    18 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0

De scheiding tussen arm en rijk is zeker groot, maar het is niet alleen maar zo dat het rijkere deel het arme deel uit de weg gaat, vaak vragen ze er ook om om vermeden te worden.
    Ik woon dan in São Paulo, en als je dan langs die favela´s rijd dan is het niet zo vreemd dat niemand hen bij zichzelf in de straat wil hebben. Dat mensen arm zijn daar kunnen ze niet altijd wat aan doen, maar arm zijn betekent niet dat je je als een varken moet gedragen. Er zijn er voldoende die gooien vaak al hun afval neer op de plek waar ze toevallig staan, pas geleden op het journaal hier gezien, in een sloppenwijk in guarulhos ( São Paulo), al het afval werd van de dijk in het gras en de rivier gegooid, er lag een complete vuilnisbelt.

En volgens m´n (braziliaanse) vrouw, zijn bijna al die favela bewoners uit het nordeste afkomstig. Soms laten ze een huisje met stukje grond achter om hier in een sloppenwijk te gaan zitten en vaak hebben ze ook nog eens 4 of meer kinderen, ze denken echt niet even na voordat ze weer een kindje maken. M´n vrouw zegt altijd, ze hebben een paar kinderen en nog een in de buik en eentje in gedachten. En dan gaan ze ook nog vaak op hellingen krotjes bouwen en als het dan regent en alles word onder de modder bedolven hebben ze nog een grote mond ook en geven anderen de schuld.

Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen met dit verhaal, dat de stelling niet zo simpel is dat de armen te min zijn, soms, niet in alle gevallen natuurlijk, ik wil zeker niet iedereen over een kam scheren, vragen ze er dus ook zelf wel een beetje om.

Deel Deze Pagina