Over Brazilianen

Discussie in 'Brazilië' gestart door patricia_van_boven, 16 mrt 2006.

1. andremirella@hotmail.com

Lid geworden:
    15 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik wil ff de kam tervoorschijn halen........
    je mag niet iedereen over 1 kam heen scheren.
    ik ben 2 keer in brazilie geweest bij brazilianen thuis en die zijn wel heel aardig tegen hun dienstmeisje dus niet iedereen is minderwaardig tegen ze.
    op terrasjes viel het mij wel op dat sommige mensen door te fluiten een drankje willen nou daar heb ik dus wel een schurft hekel aan.
    maar ook in nederland zijn er mmensen die denken dat ze meer dan een ander zijn.

2. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Allereerst lijkt het er sterk op dat de rijken de armen arm en dom willen houden.
    Neem het "onderwijssysteem". Wie geen geld heeft om zijn kinderen op een
    particuliere lagere en middelbare school te doen komt op de zonder meer slechte staatscholen
    terecht. Onderwijs waarmee het bijna onmogelijk is om op een gratis federale universiteit te komen.
    Blijven dus de particuliere universiteiten over en dat kost veel geld.
    Ben je dus arm geboren, kom je nooit hoger op door slecht lager en middelbaar staats onderwijs,
    waarna alleen de dure en minder goede particuliere universiteiten overblijven, als men daar al
    uberhaupt geld voor heeft. Met zo´n systeem houden de rijken de armen arm en dom.
    Het lijkt mij dan ook behoorlijk hypocriet om over het "ongeciviliseerde" gedrag van de armen
    te gaan klagen, als je ze geen behoorlijk onderwijs wilt geven.
    Het komt er dus op neer dat er wel voldoende geld is voor de goede federale (staats) universiteiten,
    waar hoofdzakelijk de rijken gratis terecht kunnen en bijna geen geld voor voor het lager en middelbaar staatsonderwijs, wat voor de armen is, zodat die niet verder komen.
    Hypocriet dus dat klagen over hun ongeciviliseerde gedrag.

3. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @miri:
    Ik denk niet dat we iedereen over 1 kam scheren. Mijn vrouw zal haar dienstmeisje ook nooit als oud vuil behandelen, integendeel mag ik wel zeggen.
    Maar het hangt erg van de achtergrond af. De "oude" immigranten, de families die 100 a 200 jaar ge

4. svdsangen21

svdsangen21 New Member

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat me echt irriteerde waren de Nederlanders die in de Nederlandse kolonie leven, ik heb echt op het punt gestaan om hun neus uit de lucht te halen. Ook heb ik een tante die uit een krot komt, nu draagt de nagellak en is ze echt een madame, bah doe toch normaal!

5. svdsangen21

svdsangen21 New Member

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    oja mijn tante is poetsvrouw geweest in een super leuk gezin. Als er mensen kwamen zeiden ze dit ons onze vriendin en poetsvrouw. Dat vond ik echt super. Maar er zijn ook mensen die de arme willen laten werken als honden en er niets voor willen geven.

6. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Louis, je hebt volkomen gelijk.

Voor de Nederlanders, die het niet geloven, of gewend zijn aan een redelijk goed onderwijssysteem, met gelijke kansen voor iedereen (hoewel de zwarte scholen natuurlijk een probleem zijn) een paar aanvullingen:

De leerlingen in Brazilie krijgen ongeveer 4 lesuren per dag. En een gratis maaltijd.
    De leraren worden zwaar onderbetaald, er is veel te weinig geld voor leermiddelen, gebouwen, en onderhoud.
    Extra voorzieningen, b.v. bij leerproblemen, zijn er niet.

Dat is het (gratis) openbaar onderwijs.

Daarnaast zijn er dus de prive-scholen. Daar moet je voor betalen, en flink ook.
    Onze jongste kleinzoon gaat naar de kleuterschool in Gavea, dat kost al R$500 per maand. Het vervoer (schoolbusje) kost ook wat, als je meer wil dan rijst en bonen bij de lunch ook. En het schooluniform, en het materiaal.
    De oudste is nu 11, hij gaat naar een van de beste (volgens eigen zeggen) scholen in Rio, dat kost R$700 per maand. Volgende maand is een driedaagse excursie gepland, kost 300. Iedereen gaat, dan hij kan niet achterblijven natuurlijk.

Dit soort uitgaven is alleen op te brengen voor de betere middenklasse. Met een inkomen van maximaal R$1200 gaat dat absoluut niet.

Wil je de kinderen echt een goede scholing geven, dan zijn er die paar internationale scholen. De American School, of de British. Dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
    Een bijna gegarandeerde carriere voor je kind bijvoorbeeld.

Oh, nee, een studiefinanciering is er ook niet.

Nog een leuke: ik las vanmiddag een verhaal van een mederwerker van UNESCO, over het feit dat er zoveel mensen zonder geboortebewijs en indentiteitskaart zijn. Weliswaar is het iets gedaald, tot 16% ofzo, maar nog steeds worden jaarlijks een half miljoen geboorten niet aangegeven.
    En als je niet officieel geboren bent, dan besta je niet. Dan kan je b.v. niet naar school, je hebt geen recht op de minimale sociale voorzieningen (bolsa familiar) etc.

7. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ander onderwerp, een beetje tenminste.

Morgen gaan we voor een paar dagen naar Rio, om de geboorte van ons vierde kleinkind mee te maken.
    Brazilianen vinden het raar, of zelfs achterlijk, hoe het in Nederland gaat.
    Thuis bevallen, met een vroedvrouw, wachten tot het kind zich aandient, pijn lijden omdat de natuur het zo wil, alleen naar het ziekenhuis als het echt nodig is....

Niet dus, onze kleinzoon (de naam is ook al bekend) wordt morgen om 18:00 uur geboren, op afspraak :)

Tot over een paar dagen dus

8. eric.lornoy

eric.lornoy New Member

Lid geworden:
    22 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het volgende heb ik vroeger zelf meegemaakt. Ik was technisch directeur in een eerder klein bedrijf (150 man)in Sao Paulo. Goede werklui werden door mij in de watten gelegd. De operator van een speciale machine was zo goed, nooit ziek en gewillig dat ik hem eens een flinke opslag toekende. Dit bekwam me slecht want de man kwam nog drie weken van de vier per maand. Bij navraag bleek hij noch op reis noch aan zijn huis werkend, simpelweg hing die dagenlang in zijn hangmat en verklaarde dat hij nu op drie weken zoveel verdiende als voorheen op vier en dit was voor hem voldoende!!! Ik miste echter mijn goede operator voor die speciale machine. Bij dreiging van afdanking kwam hij terug opdagen en begreep na uitleg mijn probleem. Hij is nooit meer afwezig geweest.
    Dt zal wel eerder een uitzondering zijn maar het is wel echt gebeurd.
    In Nederland of België is dit toch moeilijk voorstelbaar.

9. sven.vantveer

sven.vantveer New Member

Lid geworden:
    6 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet in hoeverre dit erg vaak voorkomt, maar ik heb dit wel vaker meegemaakt. Mensen die wat meer gingen verdienen en dan gewoon maar minder gingen werken omdat ze toch wel konden rondkomen met wat ze hadden.

in ieder geval is het meer uitzondering dan regel, dat wel.

10. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben net terug uit Rio.
    Met de nieuwe kleinzoon (ik ben nu al 4 keer opa) is het prima verlopen. Een beetje klein uitgevallen, en erg licht ook, maar dan moet je maar niet roken en drinken als je zwanger bent he.

Terug naar het onderwerp: gewoontes in Brazilie.
    Over bevallingen.
    Zoals Braziliaanse vrouwen raar aankijken tegen de gewoontes in Nederland (de vroedvrouw, maar ook het consultatiebureau) zo zullen de meeste Nederlandsen de gewoontes in Brazilie wat vreemd vinden.

Mijn sterke indruk is, dat hier heel veel kinderen met de keizersnee worden geboren, veel meer dan in Nederland, waar het volgens mij alleen op medische indicatie gebeurt.
    Zolang het (particuliere) ziekenfonds dat wil betalen tenminste.
    Dan hoef je ook geen zwangerschapsgymnastiek te doen (daarover heb ik hier nog nooit iets gehoord).
    Nou ja, misschien toch. De kraamkliniek bleek een gym te hebben, en een zwembad. Het lijkt me aan de late kant voor de training...
    Die kraamkliniek kwam op mij over als een eersteklas hotel, op de vriendelijke gangen overal op de deueren de naam en foto van de pasgeborenen, met een ooievaar buiten, de oto komt trouwens ook op internet, de ouders krijgen een DVD mee van de bevalling, prima.
    Jammer dat het personeel de indruk gaf op de afdeling hopeloze gevallen te werken, wat een zuurpruimen.
    Het was trouwens de tweede keer dat ik moest ontdekken, dat je een ziekenhuis alleen in mag op vertoon van je identiteitskaart. En die had ik alweer niet bij me.
    Dat werd opgelost, doordat mijn schoonmoeder liet weten dat ik een gringo was.

In een ziekenhuis is het vaak de gewoonte dat een familielid ook de nacht doorbrengt. En ja, die kan ook bij de geboorte zijn, maar toch maar liever niet de vader, die loopt maar in de weg. De eigen moeder of eventueel de schoonmoeder is veel handiger, die weten van wanten.

Overigens gooide Davi roet in het eten door eerder geboren te willen worden dan de afspraak.. Maar het liep dus verder goed af. Gelukkig is het verkeer in Rio 's nachts niet zo druk.

11. ritamasuriyagarjan@hotmail.com

Lid geworden:
    14 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Maarten gefeliciteerd...
    met Davi...

12. patricia_van_boven

patricia_van_boven New Member

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Door al jullie tips & raad mag ik zelf een presentatie houden over Brazilianen, dus nog meer tips & raad blijft welkom,ook als iemand een idee heeft voor de presentatie!!
    Alvast bedankt!!!

13. lindensantos

lindensantos New Member

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo Robert,

dat van het afval klopt als een bus, alleen moet je iets vollediger zijn, want het zijn niet alleen de armen die hun rotzooi achter de kont neergooien, maar zeker ook de rijken, alleen hebben die dan een dienstmeid of -knecht die het weer opruimt, of sterker nog: als je ze erop aanspreekt vol verbazing antwoorden dat de gemeente reiniging het op moet ruimen, want ze betalen er tenslotte toch belasting voor??!!

14. lauraerosa@ig.com.br

Lid geworden:
    18 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Bert,

misschien ben ik wel niet helemaal duidelijk geweest, maar ik wilde aangeven dat niet alleen het rijkere deel schuldig is, maar dat de armen er "soms" ook wel om vragen dat ze niet serieus genomen worden.

Er zijn genoeg mensen die arm zijn, maar toch hun huisje en omgeving, met beperkte middelen proberen netjes te houden, voor die mensen heb ik heel veel respect.

Oh en even voor de volledigheid wij hebben geen knecht of dienstmeid hoor,kunnen we niet betalen.

15. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Silvia schreef:
    Het is maar wat je meemaakt of ziet, dan wel wat er verteld wordt.
    Mijn indruk is eerder het tegendeel.
    Ik heb ook niet gemerkt dat bij de eventuele gevolgen echt moeilijk wordt gedaan. Ongehuwde moeders worden niet raar aangekeken, of verstoten ofzo.

16. mineiro

mineiro New Member

Lid geworden:
    4 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    particuliere school vs public school

Ik denk dat die basis public school nog niet zo slecht is.. de particulaire school gaat het met name om dat je voor de school betaalt en dit kun je je buurman laten zien middels een ander uniform... De kids zijn ook meer verwend die naar particulair gaan...

wat wel feit is dat de rijke kids op middelbare school eerder toegelaten worden op public (gratis) university, wat betekent dat niet de meest slimme maar de meest rijke kids bijv.. doktor worden...

17. glenn_govaert_7

glenn_govaert_7 New Member

Lid geworden:
    1 jan 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel ik ben met mijn (aanstaande) Braziliaanse vrouw net volop in discusie omwille van het feit dat zei de kleine later met een keizersnede wil ter wereld brengen en ik daar absoluut tegen ben en het op de natuurlijke manier wil (tenzij het medisch onverantwoord is uiteraard)

Ik snap niet wat ze daar zo het voordeel aan vinden ginder in brazilië. Ik wil geen vrouw met een gigantisch litteken op haar buik.

18. louis580

louis580 New Member

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dokters praten hen dat aan, doet geen zeer; verdienen ze meer aan dan op de natuurlijke manier.

19. hein

hein New Member

Lid geworden:
    3 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    En het blijft natuurlijk allemaal een stukje krapper daar beneden. He,he!

20. francisconatal@hotmail.com

Lid geworden:
    5 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Arm, rijk. Zal mij een worst zijn. Ik ben gewoon altijd op zoek naar goede mensen. Arm of rijk speelt geen rol. Ik kan mn Rolex omdoen of mn plastic Casio thuislaten. Ik kan in mn nieuwe Toyota SUV voor komen rijden of op een afgetrapte fiets. Brazilianen zijn net als Nederlanders wat mij betreft. Je hebt ze arm en je hebt ze stervensrijk.

Ik ken een arme Braziliaanse familie die vreselijk veel van mijn zoontje houdt omdat hij gewoon een prachtjochie is. Ik ken een heel rijke Nederlandse familie die niet zoveel van mn zoontje houdt omdat zijn moeder een Braziliaanse is.

De Braziliaan bestaat wat mij betreft niet. De Nederlander bestaat toch ook niet. Het blijven allemaal mensen, goed of slecht, dom of meer begaafd. Straks gaan we het hebben over de Duitser, de Belg, de Fin, de Zweed en de Rus. Nee deze topic gaat aan mij voorbij. Groeten van een halve Nederlander met een Braziliaans hart............

Deel Deze Pagina