Vakantie auto of vliegen

Discussie in 'Kroatië' gestart door duik78, 13 jan 2010.

1. duik78

duik78 New Member

Lid geworden:
    13 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn vriendin en ik willen rond 10 juli 2010 naar Kroatië om vakantie te houden voor twee of drie weken. We willen het land per auto verkennen.

Een schema wat we willen zien hebben we nog niet maar dat komt wel goed. Alleen zijn we aan het kijken wat goedkoper is. We hebben drie opties: Met mijn auto (diesel) naar Kroatië, met haar auto (benzine) naar Kroatië of vliegen naar Kroatië en daar een kleine auto huren. Welk van de drie opties is het goedkoopst/handigst? Ik weet niet hoe het zit met verzekeringen m.b.t de huurauto. We vertrekken vanuit Rotterdam.

2. info@maroflin.com

info@maroflin.com New Member

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb verschillende malen Kroatie bezocht met de combinatie vliegtuig/huurauto. Ik was wel op m'n eentje. Dan was deze combinatie goedkoper dan zelf naar ginder te rijden (brandstof, tol, overnachting, wel geen afschrijving gerekend). Met z'n tweeën ligt het wel anders. De prijs voor de rit naar Kroatie per auto kan je dan door twee delen, het vliegtuigticket niet, dan wordt x2. Best even berekenen wat je auto verbruikt plus alle tolgelden ( zie kroatie.org ) Vergeet ook niet het voordeel van vliegtuig en huurauto : geen pech onderweg met je auto , niet overnachten, sneller. En de huurauto : eveneens pech is voor de verhuurfirma, omnium verzekerd.
    Alles hangt af van de prijs van de huurauto voor die tijdsspanne in die periode van 't jaar.
    Ik huurde altijd bij Sixt goede service en de beste prijs, nooit problemen gehad. Ook vergelijken : huren via bv sixt.be of sixt.nl of sixt.com altijd verschillende prijzen !

3. dj_arson_hcp

dj_arson_hcp New Member

Lid geworden:
    2 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou eens beginnen de opties qua tijd en kosten volledig uit te schrijven ;)

Vliegen kan lekker snel en voordelig zijn. Vergeet echter niet dat je vaak 2 uur voor vertrek al moet inchecken, dat je parkeergeld op Schiphol moet betalen, of 2x een treinticket. Dan moet je in Kroatië dus nog een auto huren, en als je slim bent alvast het aantal kilometers van je rondreis met de huurauto berekenen. Kijk op de site van het vliegveld van aankomst eens wat daar een huurauto alles bij elkaar kost. Dan heb je de totale kosten van het vliegen alvast zo ongeveer helder.

Zelf rijden is ook relatief eenvoudig te berekenen. Je weet van beide auto's wat het verbruik is, wat de brandstof kost, en hoeveel kilometers je gaat maken. Op de routeplanner van Michelin24 kan je ook de tolgelden en vignetkosten laten uitrekenen. Eventueel neem je nog een overnachting halverwege de heen- en terugreis mee in je berekening.

Suc6 ermee! :D
    Ik ben zeer benieuwd waar jullie op uitkomen.

4. chrisanbrongers

chrisanbrongers New Member

Lid geworden:
    10 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Als ik goed reken ben je aan tol en vingetten in het totaal heen en terug 123.40 euro kwijt en dan reken ik tot de autobaan tot Split, misschien heb je hier wat aan.
    Groetjes Agnes

5. chrisanbrongers

Lid geworden:
    10 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry ik bedoel de autobaan door Kroatie tot aan Split.
    Groetjes Agnes

6. Guest17951

Guest17951 New Member

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Agnes,bereken je route via de Karawankentunnel=Tauerenautobahn of via Graz -Zagreb?Volgens mij zit daar wel een verschil in tol in.Met Graz heb ik geen ervaring.Ga steeds via de Karawankentunnel of de Würzenpas.

7. dj_arson_hcp

dj_arson_hcp New Member

Lid geworden:
    2 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij zijn ook via de Tauern en Karawanken gereden. Beviel prima, en kost niet zo heel veel.

8. chrisanbrongers

Lid geworden:
    10 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij gaan altijd via de Karawankentunnel en gaan voorbij Lujblijana van de autobaan af en rijden een stukje door het binnenland en komen dan bij Boseljevo op de autobaan richting Split.
    Agnes

9. Guest17951

Guest17951 New Member

Lid geworden:
    7 dec 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ljubljana via Zagreb tot Karlovac(A1) is 173 km.Binnendoor via Novo Mesto tot Karlovac is het 128 km.45 km korter maar het zal wel geen tijdwinst opleveren en binnendoor ook meer kans op ongevallen.Toen de A1 er nog niet was ben ik vele jaren via Novo Mesto richting Karlovac-Plitvice-Zadar gegaan.
    Op de heenreis overnacht ik in Kranjska Gora en rij dan via de Würzenpas Slovenië binnen.Bespaar dan ook nog eens de tol voor de Karawankentunnel.Daar ik steeds eind augustus vertrek heb ik zo goed als nooit last van filles bij de tunnels.Ik zie ze dan wel aan de andere kant staan van de op huis gaande.

10. chrisanbrongers

Lid geworden:
    10 nov 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij gaan 24 km na Ljublijana afslag Zuzemberk dan richting Crnomelje en bij Drenove/Vinca over de grens dan krijg je Bosiljevo en kun je de autobaan op. Is wel fijn even wat anders dan autobaan.

11. duik78

duik78 New Member

Lid geworden:
    13 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor alle reacties :) We zijn er uit en gaan met de auto naar Kroatië. Qua ruimte is er veel meer plek in de benzineauto. Die rijdt wel minder zuinig dan de diesel maar dat nemen we wel voor lief. We gaan naar Starigrad Paklenika voor 15 dagen in een appartement. Dat ligt redelijk centraal in Kroatië en we kunnen vanuit daar lekker doen waar we zin in hebben.

Deel Deze Pagina