Verstuurde bericht naar Hongarije forum

Discussie in 'Hongarije' gestart door eenmalig, 8 jun 2014.

1. eenmalig

eenmalig New Member

Lid geworden:
    8 jun 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Mensen zijn gewoontedieren en daarom is het voor sommigen moeilijk om aan een nieuw forum te wennen. Tijden veranderen, ook bij Startpagina de forumaanbieder. Hongarije.startpagina.nl/prikbord was een van de eerste die overstapte naar een eigen flat-forum, waarom men zo snel over wilde is mij een raadsel, tot op de dag van vandaag zijn de meeste Startpagina fora nog in de oude lay-out online. Maar volgens alles is dat een doodlopende weg.
    Omdat de mogelijkheden van het nieuwe Startpagina forum erg beperkt zijn, is een nieuw forum aangemaakt. Omdat dat forum niet van de grond komt is weer een nieuw forum aangemaakt. Resultaat, het oude draadjesforum inmiddels gesloten en DRIE nieuwe fora. En dan te weten dat veel gebruikers moeite hebben met het loslaten van het vertrouwde draadjesforum. De beheerder kan nog 10 fora aanmaken en allerlei toeters en bellen inbouwen, dat zal niet altijd de doorslag geven voor de mensen om zich (opnieuw) aan te melden. Rust in de tent is belangrijk als mensen twijfelen en grote overgangen moeten nemen om te wennen aan een nieuwe omgeving.

Een forum kan je vergelijken met een restaurant. Je koopt een gebouw, richt het gezellig in en bent in het bezit van een geweldige professionele keuken. De eigenaar heeft echter één ding vergeten, hij denkt dat zodra de "hardware" klaar is hij niets meer hoeft te doen, achterover kan leunen en de gasten moeten zelf koken en afwassen. Iets vergelijkbaars gebeurt met het forum. Het ligt niet aan de gebruikers of een forum loopt of niet het ligt aan de forumeigenaar en zijn eventuele moderator(s). Wil je een forum creëren waar mensen graag verblijven en zich aanmelden en mee gaan doen dan zul je zelf je handen uit de mouwen moeten steken om, net zoals in het restaurant zelf koken en afwassen, ook het forum leven inblazen door actief en regelmatig het forum te voeden met content.

Potentiële gebruikers kun je indelen in groepen, lezers die nooit posten, en gebruikers met verschillende interessen. De een vindt het leuk om over het weer en de groentetuin en de dieren op de boerderij te praten, iemand anders vindt het heerlijk om over nieuwsberichten en politiek te discussiëren. De beheerder is de aangewezen persoon om interessante items te verzamelen en die als topics neer te zetten. En dat natuurlijk met regelmaat. Daarbij zelf ook een bepaalde mate van intelligentie bezitten om niet voor gek te staan in een discussie (ja, hij mag ook meedoen hoor, hoeft echt niet de baas te spelen) en het liefst in staat zijn om ten minste één zin te fabriceren zonder taalfouten. Want mensen willen tenslotte dat een forumbeheerder weet waar hij mee bezig is en kennis van taal mag je toch wel verwachten van iemand die een forum, een plek waar taal heel belangrijk is, beheert.

Er zal altijd een groep mensen zijn die afhaken, de overgang naar een nieuwe lay-out bevalt niet, ruziemakerij laat hun afhaken en eenmaal weg is het moeilijk hun terug te halen. Een forum is een verzamelplaats voor veel verschillende mensen, niet alleen qua interesse maar ook qua mens. De een ergert zich dood als er eens een "ruzie" wordt uitgevochten, de ander verveelt zich dood als het er allemaal braaf aan toe gaat. Een forumeigenaar kan ook daar op inspringen door het forum geschikt te maken voor iedereen, het zo inrichten dat de groepen elkaar niet in de weg zitten. Bans uitdelen heeft weinig zin, geleiden en begeleiden is het toverwoord. Bovendien, op een saai forum slaat de verveling snel toe en de kiem voor ruzie is gelegd!!!

Kortom, de oorzaak dat een forum niet loopt is niet de schuld van de mensen cq gebruikers. Kijk maar naar dat andere forum, ook dat is een futloos iets geworden. Forumeigenaren die een forum online zetten en dan verwachten dat het bevolkt wordt, is een foute gedachte. Een goede forumeigenaar weet dat de mensen die op zijn forum zouden willen meedoen heel verschillend zijn, hij springt daarop in en biedt hun de ruimte om met interessegenoten samen te zijn zonder de anderen te storen, én, het allerbelangrijkst, hij is de drijvende kracht achter het forum en gaat niet achteroverleunen en klagen dat het onderhouden en het goed laten functioneren van het forum toch ó zo moeilijk is en veel tijd vergt. Ik zou zeggen, ga wat anders doen als je dat vindt.

Tijdje geleden had iemand een lijstje met Hongarije fora en Hongarije FBgroepen op internet gezet, kan het helaas niet meer vinden en daarom kan ik de verschillen ook niet goed aangeven. Misschien is er wel een overaanbod van fora waarvan de eigenaren zitten te wachten totdat iemand langs komt.
    Facebook is een heel ander medium. Niet iedereen wil met naam en toenaam zijn hele gedachtenwereld rondstrooien, een forum is een ideale omgeving waar privacy in de vorm van een nickname heel werkzaam blijkt te zijn. Zolang er geen trollen aanwezig zijn (werk voor de beheerder) is een forum een ideale omgeving om m.b.v. een nickname je privacy te bewaren.

Een beheerder die beweert dat het dood maken van een prikbord door de gebruikers zelf wordt gedaan jaagt zijn klanten weg uit zijn restaurant. Een beheerder die meent dat hij zich alleen hoeft bezig te houden met knelpunten oplossen. Dan ook nog gaan dreigen dat het geld kost en het de moderators veel geld kost en dat als niemand komt opdagen ermee gestopt gaat worden, dat is de klanten naar de keuken jagen, hun dwingen om te koken en af te wassen als ze iets te eten willen hebben.

2. eenmalig

eenmalig New Member

Lid geworden:
    8 jun 2014
    Leuk Bevonden:
    0
  3. eenmalig

eenmalig New Member

Lid geworden:
    8 jun 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Op 8-6-'14 bovenstaand bericht verstuurd, toen gewacht tot vandaag maar de tekst wordt niet openbaar gemaakt op
    http://www.hongarijepagina.nl/forum/
    Men vraagt wel om mee te denken en commentaar te leveren, maar modereert het forum, berichten worden niet gepubliceerd. Jammer, gemiste kans!
    Hier staat de tekst wel openbaar te lezen en naar ik hoop zal het een bijdrage zijn.

4. eenmalig

eenmalig New Member

Lid geworden:
    8 jun 2014
    Leuk Bevonden:
    0
    Reactie:
    Dit bericht is op het Phorum Hongarije-prikbord geplaatst maar niet openbaar gemaakt. Na het verzenden verscheen de mededeling dat het een gemodereerd forum is. De tekst werd dus niet zichtbaar. Natuurlijk zal de beheerder niet de hele dag achter de knoppen zitten en daarom wachtte ik af. Het bericht verscheen niet. Bij het weer opnieuw proberen op het prikbord in te loggen, bleek dat ik niet meer kon inloggen. Een nieuwe account aanmaken werd geblokkeerd.
    Om dan nog een poging op het blauwe forum te doen vond ik na deze ontdekking overbodig. Aangezien niemand ooit hier zou gaan kijken, heb ik een link naar een serieuze forumgebruiker gestuurd. Ik had nooit verwacht dat mijn tekst weggehouden zou worden, eerder dat men er iets aan zou hebben en dat er iets mee gedaan werd. Jammer!

Reeds eerder schreef ik aan het Hongarije Pforum prikbord bovenstaand bericht. Om 17.08 postte ik het hier. Dus beweren dat men van niets weet is niet waar.
    Om 18:52 (klein uurtje later) schreef de beheerder ineens een zinnetje dat mij bekend in de oren klonk. "Misschien moeten een paar uitdagende berichten de bezoekers over de streep trekken om te reageren".
    Het niet voor de tweede keer kunnen inloggen op het Phorumprikbord en het idee dat de beheerder ineens opperde en waarover ik een uurtje geleden in mijn tekst sprak was voldoende reden voor mij om het hier bij te laten.

Deel Deze Pagina