Vietnam met een fourwheeldrive

Discussie in 'Vietnam' gestart door naarfulltime, 1 jun 2009.

1. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil graag een drieweekse vakantie met eigen fourwheeldrive.
    Nu wordt in de Capitool van Vietnam afgeraden om zelf een auto te huren en als je dat toch doet tenminste met chauffeur.
    Wie kan mij vertellen waarom ik niet op eigen gelegenheid een auto zou kunnen huren.

( Ik heb in ieder geval ervaring met het rijden in Thailand en zelfs in een chaotische stad als Bangkok.)

2. dirknijland

dirknijland New Member

Lid geworden:
    29 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb dit al eens een andere vragensteller op dit forum geantwoord:

Laat ik het zo zeggen. Je kunt nog zo'n goede chauffeur zijn, al die andere Vietnamese chauffeurs die je op de weg zult tegenkomen denken dat ook, maar zij maken wel gebruik van andere regeltjes die wij niet bij een autorijschool in Nederland hebben geleerd.
    Daarnaast wordt de weg gebruikt door alles wat zich kan bewegen. Plotseling overstekende kinderen, buffels, kippen en varkens kortom alles loopt de weg op zonder echt goed uit te kijken. Even een gesprek midden op de openbare weg met de buurman is geen uitzondering. Ik kom al jaren in Vietnam en stap dan ook altijd op een brommertje maar met een auto heb ik nog nooit gereden en ik zal het ook nooit doen zolang ik niet goed weet wat die verborgen regeltjes zijn.
    Hou er ook rekening mee dat, mocht je bij een ongeluk betrokken zijn geraakt, je altijd de schuldige partij zal zijn.
    Geen een rijbewijs in de wereld is geldig om in Vietnam een auto (en ook een brommer of motor) te besturen. Wat wel kan is als je langer dan 3 maanden met een business visum in Vietnam verblijf je op vertoon van je Nederlandse rijbewijs tegen een geringe vergoeding een geldig Vietnamees rijbewijs kan aanvragen.

En dit heb ik op een website van de Vietnamese ambassade in Australie gevonden:
    The penalties for driving offences should be clearly understood. For example, driving without a proper licence may involve severe penalties. Experience has shown that such penalties might be as much as a three year jail sentence for driving unlicensed, up to ten years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident, and up to twenty years imprisonment for driving unlicensed and causing an accident resulting in death. Actual penalties are, of course, determined by the police and the courts

Reden genoeg voor mij om mij in Vietnam te laten rijden ipv zelf het stuur te nemen.

3. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hans, bedankt voor jouw uitgebreide antwoord op mijn vraag.
    Het leek mij heerlijk om Vietnam op eigen gelegenheid (fourwheeldrive) te gaan ontdekken. Eigen tempo.....plekken bezoeken naar de meest uiteenlopende hoeken van het land. Van noord naar zuid.

Zoals je schreef kom jij al jaren in Vietnam. Heb jij misschien gehoord over ervaringen van anderen van het huren van auto met chauffeur ???

En zo'n brommer....lever je die s'avonds weer in bij de verhuurder of....kan je die bijv. ook in een volgende plaats inleveren zodat je steeds iets verder komt ???

En....als je nu bijv. van noord naar zuid gaat reizen doe je dat dan per bus of trein of....?????

Ik ben heel benieuwd naar jouw antwoorden.

Vast bedankt

4. dirk,nijland

dirk,nijland New Member

Lid geworden:
    9 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je lange meerdaagse stukken wilt afleggen met de brommer (125cc) zou je kunnen overwegen om een (2dehands) brommer te kopen. Veel touristen doen dat en aan het einde van hun trip moeten ze die ook weer kwijt dus dan is het eenvoudig om de brommer aan de volgende tourist te verkopen. Let wel dat hiervoor ook een rijbewijs nodig is maar onder normale omstandigheden wordt hier minder streng over gedaan. Helm is wel verplicht!!!!
    Auto met chauffeur is niet de goedkoopste manier van vervoer.
    Ikzelf zou als ik maar 3 weken had de lange stukken met de trein afleggen bijvoorkeur snachts. Scheelt je tijd en 1 overnachting maar je moet er wel tegen kunnen om in de trein te slapen. Korte stukken leg je met de bus af en heb je nu echte haast dan is het vliegtuig ook nog een optie want de vluchten zijn best wel goedkoop.

5. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja...auto met chauffeur is misschien niet het goedkoopst maar....ik wil tot in de uithoeken van het noorden en eventueel zuiden rijden. Ik weet niet hoe het met het gebergte daar is, maar....trekt zo'n brommertje dat wel en is dat wel verantwoord met zo'n ding ??? Kan ik in uithoeken het ding ook voorzien van benzine ?
    (In het noorden van Thailand was ik maar wat blij dat ik een fourwheeldrive had anders hadden we die steile hellingen rondom de grens met Birma niet kunnen trekken)

De trein is voor de lange afstanden inderdaad een optie maar....dan zou ik wel overdag reizen omdat je dan ook het één en ander van het landschap mee zou krijgen.

6. erwin.roef

erwin.roef New Member

Lid geworden:
    7 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Carla,

ik lees aandachtig mee... ik had deze vraag reeds eerder gesteld. Heb dus ook maar besloten om niet zelf te rijden.
    Ook wij hebben vorig jaar tot de grens met Birma gereden, en inderdaad.. enkel de goeie brommertjes raakten boven hier en daar.

We zullen er ons maar bij neerleggen zeker, en ofwel een chauffeur inschakelen, of het openbaar vervoer nemen.
    Waar we een dag of 2/3 blijven opteer ik toch om zelf een scooter te huren.. en de omgeving op eigen houtje te verkennen.

Grts,

Erwin en Karine

7. dirk,nijland

dirk,nijland New Member

Lid geworden:
    9 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Lokale bevolking rijdt toch echt met de Russische brommers van het merk Minsk tegen die bergen op maar jij wil er een echt avontuur van maken in de drie weken die je heb. Nee voor in de bergen zou ik het je afraden om met de brommer te gaan maar bv vanaf Hue tot het zuidelijkste puntje van Vietnam is het goed te doen.
    Overigens ga er maar vanuit dat alles wat je in gedachte hebt om in Vietnam te doen op het gebied van vervoer (behalve zelf auto rijden) is mogelijk maar alles heeft zijn prijs.
    Heb je al een idee welke plekken en steden je wilt bezoeken?

8. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Erwin....hebben jullie op een brommer in het gebergte van noord Thailand gereden ???????
    Wij zijn vanaf Doi Tung in ieder geval recht omhoog gegaan tot in Birma (wat ons te stelligst afgeraden was, maar ok....af en toe oost indisch doof zijn levert geweldige ervaringen op) en....vandaaruit langs de noordgrens naar de Nan vallei...Toeristen ? onbekend en het engels wordt met de km. minder, maar....GEWELDIGGEWELDIGGEWELDIG daar !!!

Nu ik dat van het autorijden duidelijk krijg zit er voor het noorden en zuiden niets anders op dan auto met chauffeur en net als jij....op plekken waar je langer blijft lekker samen gaan brommen.

Hans....

Ik heb nog geen enkel idee wat ik ga doen of waar ik naartoe ga.
    Ik weet alleen dat mijn volgende reis via Kuala Lumpur naar Vietnam zal gaan.

Wat ik je wel kan zeggen dat ik iemand ben die super allergies is voor toeristische gebieden voor zover die al toeristisch zijn.
    Ik wil wel op interessante plekken met blik werpen maar wel graag voor of achter de grote hoop aan.
    Ik ben bij uitstek een natuur- en rustgenieter dus daarom leek met het noorden fantastisch....op eigen gelegenheid de bergen intrekken en de dorpen ( bergvolkeren )aandoen die daar misschien zijn.
    Grote plaatsen daar zou ik misschien een dag of 2 willen zijn en dan snel weer weg.
    Misschien is het ook een idee om eerst 3 weken noord of zuid te doen en een keer daarop andersom.

Vietnam is dus voor mij helemaal onbekend en door middel van veel lezen, internet en dit forum probeer ik wijzer te worden en een vakantie uit te stippelen.

Heb ik ook gedaan met Thailand. Ik heb me een half jaar voorbereid op deze manier en we hebben in 3 weken een geweldige toer gemaakt eindigend op Koh Chang. En...ondanks het feit dat we maar drie weken hadden had ik wel het Zwitserlevengevoel van 6 weken weg te zijn geweest.
    Het is hoogstwaarschijnlijk gekomen door het feit van je reis van dag tot dag plannen. We zijn 1 keer afgeweken maar zijn duizenden indrukken rijker terug gekomen.

Nou Hans...jij bent een geregelde bezoeker van Vietnam.....kan jij mij iets aanbevelen ?
    Laten we beginnen met het noorden.

(gisteren trouwens nog een prachtige docu gezien van Angkor Wat (Cambodja) op Nat.Gio....wil ik ook heeeeeel graag zien. Ligt op de hoogte van N.V.!)

Ik, en misschien Erwin ook, zijn heel erg benieuwd naar jouw suggesties.

9. erwin.roef

erwin.roef New Member

Lid geworden:
    7 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Carla,

neenee, wij hadden een pick-up gehuurd in CM, en vandaar via Pai naar Mae Ho Son gereden. En vandaar tot tegen de grens met Birma geweest. Ik weet niet of je die route kent... maar het is aan te raden niet te veel te eten voor je vertrekt... draaien, en nog eens draaien. Ik heb hier ergens een T-schirt liggen, ik geloof rond de 1800 bochten.

Wat Vietnam betreft, we hebben reeds een kleine planning. Van noord naar zuid, dat staat vast, én de plaatsen die we willen bezoeken. Maar hoelang we juist overal gaan blijven, dat zien we wel ter plaatse.

Grts

10. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dussssss....op bezoek bij de langnek vrouwen.
    Nee, daar ben ik niet geweest, dat zou betekend hebben dat we een ommetje van 500 km moesten maken dus we kozen vanuit CM recht naar boven. Ook daar, verrassend goede wegen, steil met haarspeldbochten die ze hier nog uit moeten vinden idd.

Maar....wat is jullie planning voor Vietnam ?
    Ik ben me nu aan het inlezen over Noord.
    Halong Baai moet fantastisch zijn. Door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed.
    Voor de rest wil ik graag met auto (en chauffeur dan maar) langs de noordgrens toeren. Ik weet niet hoe of daar de wegen zijn, of dat haalbaar is en of er overnachtingsmogelijkheden zijn.
    In Thailand heb ik heb ik in zeer leuke en goedkope huisjes, hostels ed gepit, maar...in Vietnam lijkt mij B&B geweldig. Dus bij de mensen thuis zodat ik ook het leven aldaar meer mee krijg.

Hoelang gaan jullie ?
    Soms hoor ik van mensen die 3 weken gaan:" hadden we er ook maar Cambodja achteraan geplakt ".
    Lijkt mij zelf een beetje veel van het goede.

Waar gaan jullie allemaal naar toe ?

Nou...ik ben weer benieuwd naar jouw reaktie.

Hier wordt ik alleen maar wijzer en hoop op deze manier mijn reis nog beter voor te bereiden.

Groet

11. erwin.roef

erwin.roef New Member

Lid geworden:
    7 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Carla,

We gaan van 17/7 tot 14/8 en doen enkel Vietnam. We hebben een vlucht geboekt Brussel-BKK, en vliegen rechtstreeks door naar Hanoi.
    Dus, paar dagen Hanoi, naar Sapa met de nachttrein en Halong Bay (overnachten op een boor). Een vlucht naar Hue en vandaar Hoi An, Nha Trang, Dalat, Mui Ne, Phan Thiet...
    Dan richting HCM, en de Mekong delta.
    Een vlucht HCM-BKK en richting Brussel.
    Dit is onze voorlopige planning natuurlijk, terplaatse kan nog één en ander wijzigen.
    Vorig jaar hebben we 8 dagen Cambodja tussen 3 weken Thailand geplakt. Echt een aanrader hoor, had er gerust wat langer willen blijven.
    Als je leuke resorts of guesthouses weet, je mag ze ons steeds bezorgen. Mss nog iets, we zijn geen backpackers en houden toch wel van een beetje comfort tussendoor.

Grts

Grts,

Erwin

12. dirknijland

dirknijland New Member

Lid geworden:
    29 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Carla,
    Ikzelf kom al jaren in Vietnam maar de laatste 10 jaar niet meer als reiziger. Wel vind ik het nog leuk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de toeristen sector.

Als je op een avontuurlijke manier binnen korte tijd iets moois wil zien van Vietnam dan is de Easy Riders misschien wat voor je. Dit is een motorgroep van gidsen die je achterop nemen naar plekken waar je anders nooit als toerist zou komen. Van origine zijn ze gesitueerd in Dalat maar ik lees steeds meer verhalen dat het ook in andere steden mogelijk is om een tour met hen te doen. Je kunt kiezen tussen 1 of meerdaagse tochten. Je betaald ze per dag en ze blijven dan de hele dag je begeleiden. Bij meerdaagse tochten slaap je onderweg in simpele hotels. Sommige mensen vinden ze niet goedkoop maar iedereen die de tour bij zo’n betrouwbare gids heeft gedaan ziet het als hoogtepunt van hun Vietnam reis. Door het grote succes van deze groep zijn er ook mensen opgestaan die op een snelle manier veel geld willen verdienen. Niet iedereen is een goede gids en heeft de juiste contacten bij de locale bevolking. Zaak is dus het kaf van het koren te scheiden. Ikzelf kan je niet aan adressen helpen van betrouwbare mensen. Daarvoor zal je andere moeten vragen je te helpen en een beetje Googlen levert al heel veel informatie op.

13. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Erwin....

Mijn Capitool geeft aan dat je moet proberen Sapa ook in het weekend te bezoeken want dan neem je de markt mee en veel leden van de verschillende bergvolkeren trekken dan naar Sapa om er hun kunstnijverheid te ruilen.
    Veel kleuren en traditionele kleding ook !

In Thailand heb ik de trein genomen van BKK naar CH. Ik kon vanuit Ned. een kaartje kopen via internet, maar heb dat gelukkig niet gedaan.
    In BKK ben ik naar Samsen trainstation gegaan en op 3 kaartjes had ik even een voordeel van 40 euries. Dus....ter plekke jouw kaartje kopen maar.
    Waarom ga je met de nachttrein naar Halong Bay ?
    Krijg je op die manier niet veel minder mee van de omgeving ????

Je bent tijdens jouw Thailandreis ook in Cambodja geweest.
    Heb je het Angkor Wat ook bezocht ????
    In mijn Capitool wordt het enorm aangeprezen. Veel touren vanuit Vietnam naar deze wereldwonderen.

Dan het bericht van Hans....

Thjoooo....wat klinkt mij dat geweldig in de oren.
    Heb DaLat even opgezocht en dat ligt in het zuiden en jij Erwin, gaat er dus naar toe.
    Er is in ieder geval veel te vinden over de Easy Riders op het net.
    Nu ga ik ook even uitzoeken of ze ook vanuit Hanoi opereren !!!!
    Lijkt me een geweldige manier van tochten ondernemen.

14. erwin.roef

erwin.roef New Member

Lid geworden:
    7 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, we gaan met de nachttrein naar Sapa, en terug naar Hanoi om van daaruit met de taxi of bus naar Halong te gaan. En Sapa is inderdaad ingepland dat we op zondag zijn.

We hebben inderdaad Angkor bezocht, zoals ook enkele andere bijzonder tempelcomplexen. 2 dagen rondgetoerd met een tuktuk... enorm goe meegevallen, echt prachtig...

Het zou natuurlijk jammer zijn dat je enkel voor Angkor naar Cambodja zou gaan. Je kan eventueel vanuit SR met de boot naar PP gaan, en van daaruit terug naar Thailand doorreizen.

Grts

15. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    weet je al hoelang die rit met de nachttrein vanuit Hanoi/Sapa gaat duren ????

Voor welke plaatsen staan "SR"en "PP" ???

Trouwens, ik heb ook "Wereldwijzer Reisforums" ontdekt. Ook heeeeeeel veeeeeeel informatie waar je misschien nog wat aan kunt hebben.

Ik heb al een stijve nek van al de vragen en antwoorden lezen!
    Ik heb er in ieder geval heel veel aan !

16. naarfulltime

naarfulltime New Member

Lid geworden:
    1 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Erwin, ik heb ook al een "easy riders" club in Nha Trang gevonden.
    Die kunnen je hoogstwaarschijnlijk ook van plek naar plek toeren

17. erwin.roef

erwin.roef New Member

Lid geworden:
    7 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, je hebt een paar treinen, die je overal kunt boeken. Vertrekken rond 21 uur en komen in de vroege morgen aan in Lao Cai. Daar staan minivans of taxis te wachten om je naar Sapa te rijden.

Siem Reap - Angkor
    Phom Peng - Killing Fields, Genocide museum,...

Zal eens gaan zoeken... bedankt voor de tip.

Als we elkaar een beetje helpen komen we er wel uit zeker. En spannend is het altijd hé.
    Maar tot hiertoe toch nog zelden nare ervaringen gehad... gewoon je goed informeren én (konstant) uit je doppen kijken.

Carla, als je graag enkele foto's hebt van Cambodja, ik wil ze steeds doormailen hoor, geen probleem.

Grts

Deel Deze Pagina