voor het eerst met de auto

Discussie in 'Bulgarije' gestart door geenbulgaar, 10 jan 2012.

1. geenbulgaar

geenbulgaar New Member

Lid geworden:
    10 jan 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar tips, we willen dit jaar voor het eerst met de auto naar Bulgarije. het plan is om er 3 dagen over te doen.

Dag 1: Hannover/Dresden en in Praag overnachten.
    Dag 2: Langs Budapest, overnachting in Szeged
    Dag 3: Aankomst in Sofia.

Volgens mij liggen hier ergens een paar tolwegen en ik wil daar van te voren graag weten hoe duur ze zijn.

Als ik me niet vergis moet ik ook iets regelen voor de groene kaart (Servie?), en moet er in een van de landen belasting betaald worden?

Alle tips zijn welkom, over de reis, de overnachtingen, de belasting/tolwegen, te mijden plaatsen, wat wel en niet te doen etc etc.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd!

2. o van der goot

o van der goot New Member

Lid geworden:
    12 jan 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,geen bulgaar
    Leuk dat je naar bulgarije gaat.
    Hierbij wat tips waar je misschien wat aan hebt.als je lid bent van de anwb kan je daar gratis eenvoudige wegenkaarten + informatieboekjes krijgen over de landen waar jij door heen gaat in die boekjes staat o.a.
    prijzen van vignetten,lokale namen van brandstof,douaneregels enz.ik weet niet wanneer je gaat maar denk ook aan de verplichting van winterbanden en sneeuwkettingen.Neem een creditcard mee en/of een tweede bankpas van de zelfde of een andere bank mee voor als de pinautomaat je kaart inslikt en neem contant geld mee voor met name onderweg (voor benzinepompen en vignetten bij de grens te betalen)denk erom dat je de vignetten bewaart ik geloof voor hongarije en roemenie dat je ze een jaar moet bewaren maar dat zoek ik nog wel even op
    In sommige landen is bijv. een brandblusser en een e.h.b.o doos enz. verplicht staat ook wel in die info boekjes van de anwb.als ik nog wat weet meld ik het wel.jij rijdt een andere route dan wat ik heb gedaan dus weet ik niet alles.
    groetjes en alvast veel plezier

3. o.vandergoot

o.vandergoot New Member

Lid geworden:
    12 jan 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo geen bulgaar,
    Ik ben ongeveer 15 maanden terug voor het laatst in bulgarije geweest wij zijn via duitsland,oostenrijk,hongarije,roemenie naar het noorden van bulgarije geweest,daarom weet ik ook niet hoe het in tjechie en servie gaat.Maar ik zie nu op de kaart dat jij niet in roemenie komt maar het vignet van hongarije moet je een jaar bewaren staat ook op het vignet zelf in het engels. de vigneten kan je voor meerdere dagen kopen,moet je even uitrekenen ivm de terugreis wat voor jou voordeliger is.als je navigatiesysteem hebt het kan voorkomen dat het in oost-europa niet altijd goed werkt neem daarom ook wegenkaarten mee en wat ik altijd doe is een briefje maken met de route dus wegnummers en plaatsen erop waar je langs moet want dan kan je snel even kijken en je kan een briefje maken met belangrijke woorden in die andere taal bijv. vignet of de brandstof voor jou auto.bij de grote benzinestations in duitsland en oostenrijk moet je 50 eurocent betalen je krijgt dan een bonnetje van 50 eurocent terug en die kan je sparen of gelijk weer besteden als je daar gaat eten of wat drinken.Ik maak ook altijd kopieen van belangrijke papieren en passen.over de overnachtingen weet ik niks want wij slapen altijd bij familie in wenen en gaan daarna zonder verdere overnachting door naar bulgarije.ik rij altijd en wij doen er meestal tussen de 30 en 40 uur over.denk erom bij een brandblusser dat als je die in de winter in de auto hebt dat hij daar ook tegen kan niet alle brandblussers kunnen tegen vorst.vignetten voor oostenrijk als je daar doorheen komt kan je kopen bij de anwb winkel vignetten voor hongarije moet je bij de grens of benzinepomp aldaar kopen
    groeten en als ik nog wat weet laat ik het wel weten

4. geenbulgaar

geenbulgaar New Member

Lid geworden:
    10 jan 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Bedankt voor je reactie, ik zal zeker ook even langs de ANWB gaan voor wat info, dat is wel een goed idee.

Ik moet dus ook nog even uitzoeken welke landen onderweg geen Euro's accepteren.

Als iemand nog iets weet over die tolwegen hoor ik het graag!

Groetsels.

5. o van der goot

o van der goot New Member

Lid geworden:
    12 jan 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo geen bulgaar,
    Informatie betreft die tolwegen/vignetten en informatie over geldzaken staat ook allemaal in die reisinfomatieboekjes van de anwb en misschien ook wel op de website van hun.Ik weet van mijn eigen reis dat ze bij benzinepompen en daarbij behorende restaurants in Hongarije,roemenie en bulgarije wel eurobriefjes accepteren maar dat je in hun eigen valuta het wisselgeld krijgt maar in bulgarije kan je als je daar bent beter naar een pinautomaat gaan.als je door servie gaat laat mij eens weten hoe dat was.het lijkt mij ook wel een mooie route voor de volgende keer.voor meer informatie over een bepaald land kan je ook altijd nog bellen of mailen naar de nederlandse ambassade als die aanwezig is in dat land.
    groetjes,

6. Sander van Stee

Sander van Stee New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Voor wie met de auto naar Bulgarije wilt gaan: niks hoeft van tevoren geregeld te worden.
    Ik rij al 6 jaar land meerdere malen per jaar naar Bulgarije (Veliko Tarnovo Region) en rij het altijd in 2 dagen.

De snelste route: Duitsland (grens Passau) Oostenrijk (Graz) Slovenië (Maribor) Kroatië Zagreb) Servië (Belgrado, Nis) --> Sofia

Tol kosten:
    - Oostenrijk vignet en tol + - 15 Euro
    - Slovenië vignet week 15 Euro
    - Kroatië tol + - 15 a 20 Euro
    - Servië tol + - 15 Euro
    - Bulgarije vignet week 7 Euro

Grensposten: Slovenië-Kroatië , Kroatië-Servië , Servië - Bulgarije.

Vrijwel overal snelweg, behalve het laatste stuk in Servië en stukjes in Bulgarije

Meer informatie over alles w.b.t. Bulgarije?
    Neem een kijkje op:

https://www.facebook.com/pages/Bulgarije/221716911308059?ref=hl

Mvg,

Sander van Stee

7. Sander van Stee

Sander van Stee New Member

Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Indien u er 2 dagen over doet: Hotel Majolka in Slovenië, 5 a 10 km voor de grens Slovenië-Kroatië, 50 Euro voor een 2persoonskamer, 75 3persoons, etc. Kamers met balkon, airco en het ontbijt is uitstekend (5 Euro pp) Ook is er gratis wifi!

Avondeten kan hier uitstekend en dat voor een goede prijs.

Vermijdt: Overnachten in Servië, boetes in Servië en rijdt niet te hard in Bulgarije!!!
    De mensen sijnen overigens vrijwel altijd.

8. JanBoeykens

JanBoeykens New Member

Lid geworden:
    29 aug 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    De grensport tussen Servie en Bulgarije kan erg langzaam zijn! Ik heb daar in de zomer meer dan 3 uur vast gestaan!

De nieuwe brug in Vidin lijkt me interessant alternatief indien je via Roemenie rijdt (waar je evenwel ook een autowegenvignet nodig hebt) + je moet de brug betalen. De weg in Bulgarije is wel traag want erg bochtig en een stukje erg slecht wegdek.

Wie weet op wlke ogenblikken je wel vlot door die grensport geraakt (want zonder dat tijdsverlies is de route via Croatie en Servie zeker sneller)

Sander, heeft dat hotel Majolka een website (want dat lijkt me inderdaad wel goed gelegen)?

Zelf (via Roemenie) slaap ik de eerste nacht in Gyor - dat is net in Hongarije (hotel http://www.hotelcziraky.hu/ ) wat honden toelaat.

Deel Deze Pagina