Waar zijn al die optimistische immigranten toch gebleven?

Discussie in 'Brazilië' gestart door dr.flecha, 12 okt 2008.

1. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    De beste manier om de bekend"broek"op te houden in Brazilië is trouwen met een héél rijke Brazilliaanse.Maar dan moet je wel héél goed zijn,want 1000 anderen in de rij,die beter kunnen dan jij,in bed.

oja.

Trouw niet voor je 40 bent en al de...

Sommige immigranten zitten hier zo te mekkeren,maar het is voor niets nodig.Als je wil,maar er is wat moed voor nodig,kan je ook als een Brazilliaan(se)leven.Die hebben echt niet zoveel nodig om te overleven...uitleg>Zet iig een punt achter het luxe leventje in NL of BE en je zal zien dat het hier 100% meevalt.Leren leven op karakter en doorzetten,eventueel enkel rijst met bonen.Jaja jongens en meisjes,dames en heren,er is wel een beetje lef voor nodig.

LEER DE TAAL!

2. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ..een in ieder geval muito optimistische immigrant.

3. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Trouwen met een rijke Braziliaan(se) heeft zo zijn voordelen, maar besef wel dat je dan inderdaad bijzonder moet zijn, niet alleen in bed.
    Overigens noem ik dat niet "de broek ophouden" want dat moet je toch echt zelf doen, niet teren op de ene of de andere schoonfamilie.

4. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Buiten bovenstaande beschreven kwaliteiten,moet je ntrl ook andere gave in huis hebben om aansluiting te vinden bij die andere.

De broek ophouden is een begrip wat je toch ruim moet bekijken;Soms is de broek ophouden ook rijst met bonen.

Laten we zeggen met"de broek ophouden" = overleven in de meest ruime betekenis van deze uitdrukking.

5. mailaancindy@gmail.com

Lid geworden:
    31 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Allemaal, Nou even ons verhaaltje dan maar posten :) Even voorstellen,mijn naam is Cindy. Samen met mijn man Marcel zijn wij anderhalf jaar geleden (zwanger en wel) geëmigreerd naar de noordkust van Brazilië.

Drie jaar eerder waren wij op vakantie in Brazilië en bij puur toeval struikelde wij over een schitterende beachvilla die voor een mooie prijs te koop stond. We kochten de villa als vakantie bestemming. Maar iedere keer dat wij er vakantie vierden vroegen we ons weer af waarom we eigenlijk nog terug zouden gaan. Uiteindelijk besloten we de knoop door te hakken en er definitief tussen uit te piepen. Huis verkocht, allebei onze baan opgezegd, afscheid genomen van familie en vrienden en letterlijk met de noorderzon vertrokken Van ons spaargeld hebben we de villa grondig verbouwd en een zwembad op het terrein laten leggen. Websites gebouwd en intensief aan internet marketing gedaan. Al vrij snel kwamen er toeristen uit alle windstreken (o.a. veel kitesurfers) op onze "spot in the sun" af. Het laatste half jaar loopt het als een trein. Zie onze website www.private-guesthouse.com.
    Een koper voor ons huis zou natuurlijk ook lekker zijn www.oceanviewvilla-forsale.com (Oja moet ik nog even kwijt, hier in Brazil is het gebruikelijk de persoon of bedrijf die de koper aanleverd 5% comissie te betalen, je weet het nooit :)

M.b.t. het Nederlandse eten Tja wij koken hier prima, verse pasta sauzen, je kan hier goeie pasta's krijgen, spinazie, spruitjes verse sperzibonen en champignons. Ook goeie chocolade, kazen (alwel hebben we daar niet echt behoefte meer aan, omdat we hier zo gezond eten) Alleen het brood is hier eeh netjes gezegd niet zo lekker.

Ja wij hebben het ook af en toe moeilijk, maar gelukkig vinden we het niet erg om hard te werken en daar komt altijd resultaat uit! Daarbij ga ik voor mijn werk eerst even met mijn dochter het strand op, na de lunch in de tuin spelen (ja zon schijnt hier elke dag he) en voor het donker wordt weer het strand op...In Nl moet je ook werken, maar dan zit je wel de hele tijd binnen en even naar het strand als het een dagje mooi weer is sta je alleen maar in de ville.

Ieder zijn voor en nadelen, maar wij halen na 1,5jaar nog steeds de voordelen eruit en door het mooie weer en de oceaan waar we over uit kijken is het hier voor ons het Paradijs.

Als jullie in de buurt zijn moeten jullie maar even een bakkie komen doen :)

Groetjes Cindy

6. mailaancindy@gmail.com

Lid geworden:
    31 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal niet brutaal, logische vraag! Antwoord: Je kan de beste prijs krijgen voor een zaak die goed loopt :) Daarbij hebben we wel weer zin in het volgende project!

7. JAN(SSA)

JAN(SSA) New Member

Lid geworden:
    9 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je het zo kunt doen, dan is alles goed, maar het vinden van een koper die echt over de gelden beschikt, dat het bedrag in een keer betaald kan worden is het moelijkste.

8. Dirck

Dirck New Member

Lid geworden:
    14 jun 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Oud topic maar toch maar even reageren.

Ik heb in het verleden ook geschreven hier en vragen gesteld ivm mijn (tijdelijke) vertrek naar Brazilië.

Wat hier al eerder is gezegd, je gaat niet meer op een forum schrijven als alles goed gaat, en als je teruggaat naar Nederland schrijf je ook niet meer. Dat heeft dan geen zin.

Ik heb veel geleerd van tijdens mijn verblijf hier, zowel positief als negatief (dat bedoel ik in die zin van wat ik fout heb gedaan).

Ik heb een braziliaanse vriendin en dus ging ik voor 1 maand naar Brazilië, dat zijn er toen 10 geworden. Ik ben webdeveloper dus ik kon goed werken vanuit Brazilië. Dat is een voordeel natuurlijk. Ik hoefde geen werk te vinden in brazilië, en kon mijn Nederlandse 'salaris houden'. In die zin had ik het makkelijker dan anderen misschien.

Toch had ik het moeilijk! Al jarenlang leek het me leuk om in een ander land te wonen. Je weet heus wel dat dat in de praktijk heel anders kan zijn, als je met je neus op bepaalde feiten wordt gedrukt, maar toch realiseer je je dat niet echt.

Ik wist dat ik maar tijdelijk zou blijven en dat ik weer terug zou gaan, waarna we zouden besluiten waar we zouden gaan wonen (Nederland of Brazilië). En toch had ik heimwee, niet heel erg, maar wel een beetje.

Dit was ook aan mijzelf te wijten, mijn grootste fout was dat ik de taal niet goed genoegd kende. Ik was wel in staat om kleine gesprekkent te voeren, maar in de kroeg, met vrienden of kennissen volgde ik het niet meer. Dat ging te snel.

Dit heeft natuurlijk bijgedragen aan het gevoel van heimwee.
    Daarnaast had ik het idee dat het zo'n grote verandering zou zijn, andere leefomgeving, ander toekomst, andere gebruiken en ja..ook altijd mensen om je heen die er anders uitzien.

Iedereen gaat er anders mee om, ik begon door te krijgen dat ik er moeilijker mee om kon gaan dan ik verwacht had.

Ik moet wel zeggen dat ik het in die periode zo'n giga druk had met mijn werk, dat zelfs als ik in Nederland was geweest ik me over de kop had gewerkt. Overdag werken voor klanten, 's avonds cursessen voor mijn werk doen via internet etc. Ik was 's avonds echt doodmoe.

Desalniettemin heb ik er wel een hele leuke tijd gehad. Ik heb er veel van geleerd!! Je leert jezelf ook beter kennen in zo'n situatie.

Eenmaal terug in nederland vond ik het leuk, alles netjes, modern etc. Ook zag ik ineens dat we wel een erg mooie natuur hebben in Nederland. Ik zat in het noord-oosten van brazilie en aan de kust staan daar palmbomen, maar verder naar het binnenland wordt hett een grote dorre woestijn.

Echter ik had al snel dat ik mezelf opgesloten voelde in Nederland, tijdend langs de vinexwijken dacht ik bij mezelf: "is dit dan wat je wel wilt.." (niets mis mee natuurlijk, begrijp me niet verkeerd).

Ik mis Brazilië nu. Heb er langzaamaan een band mee opgebouwd denk ik. Ik voel me er ook thuis. Ben inmiddels weer kort treuggeweest en voelde me daar lekker nu. Ik zag het ook in een ander daglicht nu, ik realiseerde me dat ik de vorige keer naarmate ik er langer verbleef steeds meer de negative kanten ging inzien. D epositieve verdrong ik, misschien is dat ook een poces voor jezelf, van acceptatie.

Mijn vriendin is in nederland geweest, ze vindt het heel leuk hier, maar niet om er te wonen. Ze mist haar familie heel erg.

Ik ben nu wederom portugees aan het leren, dit keer beter en met meer overtuiging. Ik wil die fout niet nog een keer maken.

In brazilie ben je echt niets zonder de taal!

Dit verhaal belicht meer de emotionele kant natuurlijk, die kan ook wel eens verteld worden toch ;0
    Soms is het ook gewoon een kwestie van doen, taal leren, jezelf onderdompelen accepteren dat je leven zal veranderen.

9. Johan

Johan New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Leuke verhaaltjes hier, nou wie weet helpt mijn verhaal ook een beetje. Sinds 6 maanden woonachtig in Curitiba, me voorgenomen om niet te verpieteren in Brasil, dus allerlei projectjes opgezet. Internet is leuk dus waarom daar niet wat proberen? Vanaf nul wat websitejes gebouwd maar inmiddels ook fulltime job gevonden. Werkgever zit in São Paulo en ik werk voor het zuiden. Veel onderweg maar ook redelijke vergoeding. Grootste probleem voor mij is de taal, dat blijft investeren. Aanrader, gelijk vanaf dag 1 in investeren, zeker als je in NL niets aan hebt gedaan! De mensen spreken amper engels, dus je zult wel moeten. De bakkers meisjes lopen ook altijd te giechelen als ik weer eens pao kom kopen....lol terug hoef ik niet meer, ik voel me thuis, de mensen zijn warm, het klimaat is goed, de stad georganiseerd, mijn vrouw happy. Ook zij had na 6 jaar NL het wel gezien en wilde maar al te graag terug. Ben wel flink aan de alcohol hier, maar dat heeft te maken met dat mijn auto op alcohol loopt, lekker schoon en goedkoop. En ook al is het nu bijna winter en het hier best fris is, het klimaat is gewoon geweldig, zeker in vergelijking met Den Haag, haha. Zat van de week lekker op het balkonnetje, wijntje erbij zonnetje achter het glas 22c, geweldig. Zijn er ook negatieve puntjes? Tuurlijk....haha.... iets kopen is simpel hier maar wee je gebeente als je een beetje service nodig hebt, owjee. Nou ja, ieder land zijn gebrekken.

10. Johan

Johan New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    gebreken

11. Lars

Lars New Member

Lid geworden:
    22 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Johan

Leuk te horen dat je het naar je zin hebt in Curitiba, ik pendel zelf nu al een jaar of drie heen en weer naar mijn vriendin die in Curitiba woont. Het enige wat mij nog hier houd is mijn werk omdat ik (o.a. door mijn gebrekkige portugees) verw

12. Johan

Johan New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Lars,

Leuk te horen dat je een vriendin in Curitiba hebt. Wij zijn zonder baan naar Brasil gegaan, ik had wel contacten binnen mijn huidige werkgever wat me uiteindelijk ook geholpen heeft. Ook hebben de 1,5 jaar portugese lessen in NL zijn vruchten afgeworpen, zonder mijn basiskennis van het Portugees had ik waarschijnlijk deze job niet gehad. Je komt wel in een koude periode naar Brasil terwijl het daar net zomer is...lol.
    Voor wat betreft werk, er is voldoende werk in Curitiba, natuurlijk moet je wel een netwerk hebben hier maar dan is het goed te doen.
    Een goede voorbereiding en portie lef moet het doen... En knopen doorhakken....

13. Lars

Lars New Member

Lid geworden:
    22 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Johan,

Ja het is inderdaad een beetje aan de frisse kan nu, deze periode zijn helaas de enige vrije weken op de universiteit van mijn vriendin.
    En tsja die bekende knopen...soms heb je een extra zetje nodig, niet dat ik zit te wachten op een re-oranisatie hier in NL maar als ik morgen zonder werk kom te zitten dan ben ik weg naar Paraná!

14. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Lars
    Je laat jouw toekomst afhangen van jouw baan (eventuele re-organisatie) en jouw Portugese talenkennis?

15. Johan

Johan New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey Lars,

Kan je geen kilootje drop meenemen..... (-:

16. Lars

Lars New Member

Lid geworden:
    22 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien mijn vriending in februari zoveel spullen heeft gekocht in nederland heeft ze de helft hier gelaten, ik mag dat nu meenemen ;-) Maaar mocht ik wat ruimte overhebben dan gooi ik er een zakje bij, zoet, zacht, hard of zout?

17. Johan

Johan New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Lars,

Muntdrop is altijd goed, hard en zoet...
    Als het lukt echt geweldig... is hier niet te krijgen...
    Je reist komend weekend neem ik aan? Gil maar als je in Curitiba bent....

Johan

18. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Johan
    Drop kan je toch ook per TNT opsturen?
    Vooral Venco is prima en je hoeft niet bang te zijn, dat anderen met jouw drop aan de haal gaan, want echt lusten doen ze het hier niet!

Ik ben binnenkort ook weer in Curitiba, maar zonder drop...

19. Johan

Johan New Member

Lid geworden:
    1 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    heb je wel eens gezien wat ze voor dat opsturen vragen man, echt niet normaal, droponline.nl en zo.... en als hij toch hier komt... is voor hem misschien ook wel leuk... te zien hoe het kan....

20. Davidinho

Davidinho New Member

Lid geworden:
    30 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Helemaal gelijk! Veel sterkte!

Deel Deze Pagina