Zelfstandig reizen door Kenia

Discussie in 'Kenia' gestart door maaikeduyn, 28 feb 2010.

1. maaikeduyn

maaikeduyn New Member

Lid geworden:
    28 feb 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien we geen mensen voor een groepsreis zijn willen we graag een auto huren om zelfstandig door Kenia reizen:safari,Kilemanjaro, de kust af om te duiken. We weten al dat je bepaalde gebieden van Kenia moet mijden. Maar op de website van Buitenlandse Zaken staat dat je beter met 2 auto's kunt reizen om bij pech overvallen te voorkomen. Maar we zijn maar met z'n tweetjes. Dus weet iemand hoe veilig het is om met zijn tweetjes zelfstandig te reizen? Aanrader of juist afrader?
    Vast bedankt voor jullie advies!

2. maartje939

maartje939 New Member

Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Maaike,

Ik zou niet alleen door kenia gaan reizen. Ze raden het af en doen dat niet voor niets. Teveel gevallen waarbij het mis is gegaan.

Ik ben zelf ook geen mens voor overvolle busjes. Heb daarom een safari ter plekke geregeld en zaten lekker met zijn tweetjes in een busje alleen. Dus een privesafari en een goed gids bij de hand die je alles laat zien waar je anders nog was gekomen. Misschein kunnen jullie daarover denken?

Groetjes Maartje

3. h.nieman@hetnet.nl

h.nieman@hetnet.nl New Member

Lid geworden:
    23 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    het ligt eraan hoe ervaren je bent
    als je overdag reist en niet naar de grens van somalie of ethiopie gaat moet het geen probleem zijn

4. xenaatje69

xenaatje69 New Member

Lid geworden:
    7 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals velen van jullie wissel ik een begeleide Jokerreis al eens af met een zelf georganiseerde reis... vooral naar Afrika was dit de laatste tijd het geval. Wel, ik ben nog maar recent terug uit Kenia, en heb daar een prachtige tijd beleefd. Het werd een bonte afwisseling van the Big 5 in de safariparken, de boeiende lokale bevolking en de rustgevende natuur.
    Uit ervaring wist ik dat het niet simpel zou zijn om vooral de safari's en enkele tochten georganiseerd te krijgen, en daarom heb ik dan ook beroep gedaan op een jonge lokale gids (die me viavia aangeraden werd) uit de omgeving van Naivasha. Zijn naam is Offin en hij werkt regelmatig samen met Joker en andere internationale organisaties. Aangezien mijn medereizigers en ik heel tevreden waren over zijn organisatie van de safari's en zijn deskundige begeleiding in de nationale parken, willen we via deze weg enerzijds de gids- en organisatiekwaliteiten van deze gedreven jonge man helpen promoten en anderzijds Keniareizigers een betrouwbare referentie aan de hand doen. Dus indien jullie praktische hulp nodig hebben bij de organisatie van jullie reis door Kenia (of zelfs Tanzania, denk ik), geef Offin gerust een seintje in het Engels op het volgende E-mail adres: offinomwonya@yahoo.com

Veel succes bij de voorbereiding van jullie reis en ongetwijfeld veel plezier in het prachtige Kenia!

Greetz van Didi

PS: zelf ben ik natuurlijk ook altijd beschikbaar voor vragen ivm mijn Keniareis

5. geabijk2005

geabijk2005 New Member

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ook ik reide altijd alleen door kenia, en geen problemen gehad.

6. Jorus

Jorus New Member

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Rijden in Kenya:
    asociaal rijgedrag, bumperkleven, anderen bijna van de weg drukken, rechts inhalen, ver boven de maximumsnelheid rijden, niet op voetgangers of fietsers letten, geen voorrang verlenen, opzettelijk spookrijden, afsnijden...

Anarchistisch en suïcidaal, een andere beschrijving is er niet voor. Het recht van de sterkste geldt hier op én langs de weg. En die sterkste is... de matatu. Die weet zelfs ondanks de files en andere opstoppingen met een noodgang door het verkeer te jakkeren.

Passagiers opgepikt langs de kant van de weg? De matatu gáát gewoon de weg op, of er al een andere verkeersdeelnemer rijdt of niet. Als matatu druk je die gewoon van de weg. Is de voorganger te langzaam (lees: houdt die zich aan de maximumsnelheid) De matatu kan het niet nalaten hardnekkig te bumperkleven en onderneemt dan een inhaalmanoeuvre, gaatje of niet. Om vervolgens vaak de ingehaalde auto af te snijden, als er ineens potentiële passagiers langs de weg staan. File? De matatu heeft twee mogelijkheden: spookrijden (voor zichzelf een extra baan creëren op een éénbaansweg, tegenliggers of niet) of, nog beter, gewoon even van de weg áf, om over het ernaast liggende voetpad verder te scheuren.

Matatu-menace of matatu-madness heet het hier. Maar ook andere verkeersdeelnemers kunnen er wat van. Nairobi is eigenlijk altijd één grote file. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat alle belangrijke doorgaande wegen vaak éénbaans zijn (zoals Ngong Road) en de aanvoerwegen hooguit tweebaans. Het is letterlijk dringen om de beschikbare ruimte. Dus proppen bestuurders hun vehikel in de kleinst beschikbare gaatjes, met heel weinig tussenruimte. Niets afwachten tot iemand je er tussenlaat, je plaats op de weg néém je.

En dan sta je dus hopeloos stil. Geen nood, overal lopen boys kranten te verkopen. En de belangrijkste knooppunten richting downtown worden allemaal bediend door straatverkopers. Elk met hun eigen wijk: op de ene straathoek is het aanbod fruit, elders speelgoed, of handige huishoudhulpjes (inclusief de onmisbare Superglue), of pinda’s (10 Ksh) , of Keniaanse vlaggetjes, of auto-accessoires…

Goed. Van deze chaos maak ik vrijwillig deel uit. Na drie keer slikken, dat wel. En hardop nadenken, want alles is in spiegelbeeld – erfenis van de Britten: met links schakelen, rechts sturen, links de handrem, zelfs de ruitenwisser en richtingaanwijzer zitten omgekeerd aan het stuur. Maar alles went. Zelfs het anarchistische en suïcidale Keniaanse verkeer. How to bluff your way into Nairobi traffic...

Wat een beetje helpt: de filedruk verschilt van dag tot dag. Halverwege de maand, als bij veel Kenianen het geld bijna op is, is er opvallend minder verkeer op de weg. Ook de schoolvakanties verminderen de drukte op de weg – geen opstoppingen meer van dikke bolides bij de posh scholen hier in de buurt, waar de beter gesitueerden hun kroost droppen. En de alarmerend hoge benzineprijs (101 Ksh) heeft helemaal zijn zegeningen voor het verkeer; bijna iedereen moet de auto vaker laten staan. Soms is het verkeer dus iets minder chaotisch.

Als je er lang genoeg deel van uitmaakt, ontdek je zelfs een soort van systeem. Er zijn best verkeersregels. En voor zover die niet voldoen, heb je een aantal extra hulpmiddelen. Oogcontact – om de reactie van je medeweggebruiker te peilen als je op zoek bent naar een gaatje. Je buitenste knipperlicht – om een tegenligger te waarschuwen dat hij echt op zijn eigen weghelft moet blijven. Je grote licht – om aan te geven dat je ruimte open laat voor de ander. En natuurlijk je claxon – ‘hier kom ik! maak plaats’, om niet al te subtiel te laten weten dat jij degene bent die voorrang heeft. En zelfs je hand uitsteken – om je knipperlicht kracht bij te zetten en een gaatje af te dwingen in een bumper aan bumper situatie. Of om de ander er tussen te wuiven. Ongeschreven regels, die zo universeel zijn, dat je als mede-weggebruiker pas serieus wordt genomen als je ze ook echt toepast.

Allemaal regels die niet in het boekje staan. Wat wel in het boekje is opgenomen: alle verkeersborden, dezelfde als die in Nederland. Alleen zie je ze hier amper langs de weg staan. Toch dien je ze allemaal te kennen, voor het Keniaanse rij-examen. Waar ook ik aan moet gaan geloven, want het is tegenwoordig voor buitenlanders de enige manier om een Keniaans rijbewijs te bemachtigen. Een paar rondjes rijden, meer schijnt het niet te zijn. Als je tenminste de verkeersborden weet te benoemen. En als je goed met de speelgoed-autootjes kunt omgaan.

Niet alle ingewikkelde verkeerssituaties kunnen in het praktijkexamen aan bod komen. Maar de Keniaanse verkeerspolitie is inventief: die creëert die situaties gewoon binnen, in mini-formaat. Aan de kandidaat de taak om een speelgoed-autootje volgens de regels van punt A naar punt B te brengen, en dan naar punt C en dan misschien ook nog naar punt D. Denk niet dat het hier om een simpel kruispuntje ofzo gaat. Nee, de meest gecompliceerde rotondes komen aan bod.
    Rotondes! Natuurlijk zijn de rotonde-regels hier totaal anders dan die hier.
    Nee, geef mij maar een chauffeur.

7. rinique@live.be

rinique@live.be New Member

Lid geworden:
    14 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Gewoon doen ! Ik doe al 8 jaar niet anders en heb nu zelfs mijn eigen auto daar !
    (en ook mijn kenyaanse rijbewijs)

Als je in Amsterdam kan rijden, kan je het in Kenya ook.

8. sam85

sam85 New Member

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja Monique heeft gelijk. Gewoon doen hoor. In de 10 jaar dat we gereisd hebben in Oost Afrika hebben we nooit problemen gehad of heb ik me onveilig gevoeld. Ben net terug uit Kenia. We reizen met eigen auto.
    Deze auto is trouwens te huur. Als je interesse hebt laat het me gewoon even weten.
    Safari njema
    marleen

9. moko

moko New Member

Lid geworden:
    2 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Marleen.

kan je mij vertellen wat voor auto jullie hebben en wat de huur is voor 3weken + evt verzekering? Wij gaan voor de 1e eerste keer naar kenia. Kan je mij wat vertellen over de afstanden daar? Ik ben er nog niet aan uit wat haalbaar is omdat de wegen slecht zijn. Suggesties zijn welkom voor een 3 weekse rondreis.

10. sam85

sam85 New Member

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi Moko

Sorry voor het late antwoord: ik kom niet zo vaak op dit forum.
    Ik heb een Toyota Landcruiser HZJ75 (bushtaxi)
    vraag! euro 75 pd.(ongelimiteerd aantal km's inclusief verzekering, kampeeruitrusting). Ik weet dat dat best wel een boel geld is maar meestal betaal je voor de huur van zo'n auto meer dan Euro 100 pd.
    Je kunt me altijd mailen op
    sam85@chello.nl
    Ook voor verdere info over Kenia. Ik vind het altijd leuk om te helpen en om Kenia te promoten.
    Veel groetjes Marleen

11. sam85

sam85 New Member

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi Moko

Sorry voor het late antwoord: ik kom niet zo vaak op dit forum.
    Ik heb een Toyota Landcruiser HZJ75 (bushtaxi)
    vraag! euro 75 pd.(ongelimiteerd aantal km's inclusief verzekering, kampeeruitrusting). Ik weet dat dat best wel een boel geld is maar meestal betaal je voor de huur van zo'n auto meer dan Euro 100 pd.
    Je kunt me altijd mailen op
    sam85@chello.nl
    Ook voor verdere info over Kenia. Ik vind het altijd leuk om te helpen en om Kenia te promoten.
    Veel groetjes Marleen

12. sam85

sam85 New Member

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Joris, ik heb genoten van je verhaal. Zo herkenbaar!! Maar het heeft ook zijn charme. Ik raak niet uitverwonderd?
    groetjes Marleen

13. Peter Q

Peter Q New Member

Lid geworden:
    12 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Didi.
    wil je aub je e-adres achterlaten op deze site.
    wil even met je overleggen over de door jou genoemde offin.

dankjewel voor de moeite
    Peter Q

14. Esaah

Esaah New Member

Lid geworden:
    12 aug 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo Maaike,

Ook ik ben geen groepsreiziger, maar in Kenia zou ik absoluut NIET zelf rijden.
    1. Te gevaarlijk
    2. Zonder gids/chauffeur zie je maar 10% van alle dieren.
    Ben ondertussen 5 x in Kenia geweest, waarvan 3 keer individueel. Er zijn heel veel reisaanbieders, die reizen voor 2 of 4 personen op maat aanbieden. Afgelopen februari nog in Kenia en Tanzani geweest en het was fantastisch.

15. sam85

sam85 New Member

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @Esaah

Ben het niet met je eens. Zelfstandig reizen is een avontuur, ja maar ik ben met mijn eigen auto heel Kenia doorgereisd. Heb nooit problemen gehad en wat het spotten van dieren betreft: je krijgt er ervaring in. De gidsen hebben portofoonverbind

16. teske103

teske103 New Member

Lid geworden:
    7 jan 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey,

Ik heb eens een vraagje.
    mijn vriend en ik vertrekken volgende week zondag op reis naar Kenia. We gaan daar gewoon een standvakantie tegemoet in een hotelketen. We zouden wel eens naar het stadje gaan maar veel meer zijn we niet van plan. pilletjes voor malaria hebben we reeds besteld. maar voor de vaccinaties ben ik te laat, anders moet ik naar Brussel of Antwerpen. Is het belangrijk om die vaccinaties te nemen ( hepatitis a en b en tetanus) Het gaat tenslotte om een strandvakantie.

tips om toch nog een vaccinatie te kunnen krijgen welkom of bevestiging om ze al dan niet te laten zetten.

Groetjes Tessa

17. angelique hagens

angelique hagens New Member

Lid geworden:
    16 aug 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Wilt u in Kenya het wild life zien of lekker uitrusten op het strand in Mombasa, bent u nieuwsgierig hoe de Maasai leefd? en niet te vergeten de Kilimanjaro!!
    U heeft geen behoefte om in een grootgezelschap te reizen, maar niet het zelf moeten regelen van een huur auto en waar je eigenlijk allemaal naar toe kan!!

Kunt u vanaf nu particulier een auto huren met chauffeur.
    De auto is een Daihatsu terios 4x4, in een goede staat.

Voor meerder informatie en prijzen kunt u bellen of mailen naar:
    Dickson Maitei +254712316080 dmaitei@yahoo.com
    Angelique Hagens +31655385410 angeliquehagens@hotmail.com

18. Kenya

Kenya New Member

Lid geworden:
    18 dec 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan boek je een mooie prive safari bij 1 van de vele gerenomeerde en geregistreerde safarikantoren die hier genoemd worden.
    Auto stuk?
    Je safari gaat gewoon door met een andere auto!

19. Treesje V

Treesje V New Member

Lid geworden:
    1 sep 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Offin, de Keniaanse gids waarvan Didi eerder in deze conversatie de contactgegevens gaf, vroeg me om door te geven dat zijn emailadres (offinomwonya@yahoo.com) veranderd is omdat het gehackt werd. Indien je vragen hebt, kan je hem nu bereiken via jempskenya@yahoo.com, via zijn website www.jempskenyatours.com of via +254729866173 (gratis via what's app). Een Nederlandstalige website is in de maak!

20. Treesje V

Treesje V New Member

Lid geworden:
    1 sep 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Offin, de Keniaanse gids waarvan Didi eerder in deze conversatie de contactgegevens gaf, vroeg me om door te geven dat zijn emailadres (offinomwonya@yahoo.com) veranderd is omdat het gehackt werd. Indien je vragen hebt, kan je hem nu bereiken via jempskenya@yahoo.com, via zijn website www.jempskenyatours.com of via +254729866173 (gratis via what's app). Een Nederlandstalige website is in de maak!

Deel Deze Pagina