zonne-energie

Discussie in 'Brazilië' gestart door fatimakors, 21 okt 2008.

1. fatimakors

fatimakors New Member

Lid geworden:
    20 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Aangezien wij begin december de overstap maken naar Brasil en tevens een container mee slepen die kant vroeg ik mij af wat wijsheid is betreft het meenemen van producten voor het opwekken van energie op basis van de zon(die wij dan hier nog moeten aanschaffen) of het ter plekke in Brasil (Bahia) kopen? Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden aldaar zijn en of het aantrekkelijker (qua prijs) is om het aldar aan te schaffen?

2. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is "zonne-energie" ? Electriciteit of enkel warmwater.
    Voor dat laatste heb je waar ik woon (BA) in een straal van 5 km op z'n minst 3 zaken/winkels.
    Fotocellen, al tientallen jaren is Brazilie (Heliodynamica) een van de grootste fabrikanten/exporteurs. In de jaren 80 nam ik zonnecelletje mee naar Brazilie, die achteraf een Braziliaans product bleken te zijn.
    Denk dat je alles beter hier kunt kopen, heb je tevens garante en installatie.
    Prijs zal ook wel meevallen.

3. klinker@xs4all.nl

klinker@xs4all.nl New Member

Lid geworden:
    5 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag Sponzzzo,

Ik neem aan dat dat bedrijf ook zonne-energie opladers voor batterijen en kleine harddisks (imagetanks) in hun assortiment hebben? Heb jij daar ervaring mee?

4. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag Ex-Deelnemer,
    Naam is "Heliodinamica", fabrikant.

http://www.heliodinamica.com.br/

Je kunt alles kopen in Brazilie, beetje Googlen, en je komt er wel uit.
    "energia solar" , "Fotovoltaico" , "Placa Solar" , en ga zo maar door.

5. hebtieniet@tiswat.nl

Lid geworden:
    28 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik probeerde dit net even in Google: "fotovoltaico carregador pilha solar".

http://www.google.com.br/search?hl=pt-BR&as_qdr=all&q=fotovoltaico+carregador+pilha+solar&meta=

Zat opties, ook bij mercadoLivre.

6. fatimakors

fatimakors New Member

Lid geworden:
    20 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    @ sponzzzo
    Bedankt voor de info... Waar in BA heb jij het over?

7. maartent@yahoo.com

maartent@yahoo.com New Member

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Fatima:
    Het is maar wat je wilt.
    Een batterijoplader kan heel goed, een waterpompje werkt prima, een ijskast(je) op gelijkstroom van een zonnecel schijnt ook wel aardig te zijn, maar je hele huis voorzien van 110/220 is een tamelijk inefficiente wensdr

8. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Maarten,
    Helemaal waar over die systemen om warm water mee op te slaan.Om te douchen,warm water in de keuken,zwembad water,etc..
    Als je ziet dat de electrische douche hier zowat 5000W is,lijkt me dit de grootste verbruiker in het huis(houden).
    Kleine

9. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    foutje prijs per KWu= 0.62
    Dat x 150KWmaand= 93RS
    Dus een dikke 1000 RS per jaar aan douchen

10. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Het grappige is waarschijnlijk dat mensen het willen met "het milieu" in het achterhoofd. In Nederland is dat heel zinvol, ik geloof dat maar 5% van de electriciteit "groen" is. In Brazilie is dacht ik 85% van waterkracht, en de rest voor het grootste deel van Angra.

Alleen op afgelegen of onbereikbare plaatsen is opwekking van lectriciteit met zon dan echt heel zinvol.

Het kostenaspect speelt ook een rol. De armeren hier krijgen een gereduceerd tarief voor stroom (als ze geen gato hebben). Dan nog is de douche relatief duur. Daarom zijn er´projecten voor warm water met een collector gemaakt van lege colaflessen etc.
    Of het ook werkt weet ik niet.

Voor ons, de wat meer verwenden, niet vrees ik. ´s Nachts (of na een dag bewolkt) koelt het water weer af, en dan sta je ´s ochtends alsnog onder een koude douche. Om dat te voorkomen wordt er een verwarmingselement in de opslagtank gedaan. Niet veel gewonnen, dan.
    Dat probleem is erger buiten de tropische gebieden.

Zo heb ik mij een punthoofd zitten rekenen aan een vloerverwarmingssysteem, wat ik wilde laten opwarmen door zonneenergie. Ik kwam tenslotte uit op een tank van ca 5000 liter, en een collector van 50 m2. Dat had gekund, ware het niet dat mijn huis precies verkeerd staat voor de zon (N-Z) om het dak te kunnen gebruiken.
    Ik heb dat project voolopig maar laten liggen.

Voor de douche gebruik ik nu al twe jaar een geijser. Prima ding, 22 liter/ min geloof ik, dat is zat. Hij gebruikt ongeveer 1 gasfles per maand a R$37

11. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    De´douche´is denk ik toch wel de grootste electrische verbruiker in het huishouden.

Een gasgeiser brengt me wel op een idee,ik ga ook eens informeren.Misschien is dit wel iets in combinatie met een zonne-colector.

We zijn idd flink verwend hier,electro is goedkoop,gas trouwens ook.Verwarmen hoeven we het huis niet,dat scheelt ntrl ook enorm.

Over het algemeen genomen dat de electro hier wel super-groen opgewekt wordt.En dan als particulier nog eens met zonne-energie aan de gang is een beetje dubbel op,ik zou zeggen supergroen;)
    Hoewel ik eigenlijk niet zo´n gigantische ontzettende groene ben,vind ik het toch wel een interesante bezigheid.

12. fatimakors

fatimakors New Member

Lid geworden:
    20 jul 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Veelal gaat er veel stroom verloren vanwege het transporteren van energie. Bij het gebruik van een eigen opgewekte zonne-energie hou je het dicht bij huis en dus wordt het groener dan dat je het afneemt van een instantie. Tevens wordt niet alle energie groen opgewekt. Ik draag graag mijn steentje bij om dat wel te doen.
    Ik als leek stel mij voor dat waterkracht veelal wordt opgewekt door het plaatsen van een dam, kan mij heel goed heugen (in China) wat voor gevolgen het plaatsen een dam kan hebben. Miljoenen mensen hebben hun huis moeten verlaten, daarnaast is er niks meer over van flora en fauna....
    Ik vraag mij dan toch af waar wij beter af mee zijn..? Ik denk in ieder geval zorgvudlig omgaan met de middelen die wij hebben, het niet verspillen van energie (ook al is die goedkoop) en genoegen nemen met wat wij hebben!

13. hebtierniet

hebtierniet New Member

Lid geworden:
    16 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Op het moment dat jij ze koopt, vanaf dat moment, is het misschien wel schone energie, maar vooraf, fabriceren van foto(zonne) cellen gebruikt veel energie en het proces is ook niet schoon.
    Net zoals dat fabeltje dat ethanol/alcool schone brandstof zou zijn. Dat is het alleen (iets schoner) vanaf de pomp t/m je uitlaatpijp. Maar vooraf !
    Is ook je kop in het zand steken.

14. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat vraag ik me dus ook altijd af bij de productie van die windmolens, zonnepanelen e.d., wat stop je er tevoren allemaal aan vuile energie/materiaal in om ze te produceren, en hoe worden de materialen van die apparaten later hergebruikt. Ik heb wel het idee dat ethanol steeds schoner wordt, ook in de productie. De oogst van stuikerriet is nu veelal mechanisch (je hoeft het veld niet meer in brand te steken) en de afval die ontstaat wordt gebruikt als brandstof in de fabriek en als mest (vinhoto) voor op het land. Van vinhoto kun je ook nog biogas maken). Deze stof werd vroeger in beken en rivieren gegooid en was dan door de overdaad giftig en erg vervuilend.
    En je moet toch ergens beginnen om groene energie te gaan testen, ik neem aan dat de productie van apparaten steeds minder vervuilend kan worden en de opbrengst in energie ervan steeds efficiënter.
    Wat stuwdammen betreft, dat lijkt me vrij schone energie. Wat er in China is gebeurd is het gevolg van een aardbeving en de kansen op aardbevingen in Brazilië zijn niet groot.

15. raymondboeken

raymondboeken New Member

Lid geworden:
    7 sep 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, en je hoeft alleen maar nog een stuk bos om te kappen en je hebt weer een veld erbij :(

16. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ramon, er wordt geen bos omgehakt om suikerriet te planten, tenminste niet rechtstreeks. Maar, maak je geen illusies over het bos, dat verdwijnt hoe dan ook. Dat doet me meteen aan René denken, zou zijn project inmiddels op gang zijn gekomen?

17. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ramon, er wordt geen bos omgehakt om suikerriet te planten, tenminste niet rechtstreeks. Maar, maak je geen illusies over het bos, dat verdwijnt hoe dan ook. Dat doet me meteen aan René denken, zou zijn project inmiddels op gang zijn gekomen?

18. dr.flecha

dr.flecha New Member

Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0

19. maartent@yahoo.com

Lid geworden:
    26 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    @Fatima:
    Allemaal mooi en leuk, maar voor niks gaat de zon op. Die zonnecellen groeien niet aan de bomen, de accu´s waar ik het over had ook niet
    Auto´s op waterstof kan ook tegenwoordig, maar dat moet je wel waterstof winnen en in een cylinder persen

20. spartelrat

spartelrat New Member

Lid geworden:
    12 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Fatima,

Even terugkomend op je vraag;
    Als het Bahia is,kan je er vanuitgaan dat het klimaat wel gunstig is om iets te doen met zonne-energie.
    Persoonlijk denk ik ook dat je alles beter hier kunt kopen.Zeker als het te doen is om op warm water te be

Deel Deze Pagina